Boek review: Instagram Basics – Amber van Leeuwen

Instagram basics amber van leeuwen the social good girl ebook instagram tips geel

Toen ik laats weer eens op Facebook aan het scrollen was  kwam ik een gesponsorde post van Amber tegen waarin ze haar gratis eBook genaamd ‘Instagram Basics’ promootte. Als groot Instagram-liefhebber trok het mijn aandacht in de hoop dat ik er wat nuttige tips uit zou kunnen halen.

“Met een uniek verhaal, consistentie en focus zorg jij voor een instant online business succes.” ~ Amber van Leeuwen

In het boek geeft Amber van Leeuwen – beter bekend als de the Social Good Girl – jou vier tips waarmee jij volgens haar Instagram succesvol in kan zetten voor jouw bedrijf. Naast deze vier tips laat ze ook vier succesvolle Instagrammers aan het woord die voor een van deze tips een bijpassend verhaal hebben.

“Door de juiste beelden te delen die passen bij je branding neem je jouw volgers mee in jouw wereld.” ~ Amber van Leeuwen

Na het lezen van How to win the Gram van Jennie Gielen waren mijn verwachtingen voor dit ebook enorm laag.  I mean, een boek van maar 24 bladzijdes (a4, dat dan weer wel) dat voor het grooste gedeelte bestaat uit foto’s waar Amber zelf op staat in plaats van uit tekst en ook nog eens gratis wordt aangeboden kan natuurlijk geen baanbrekende informatie bevatten. Voor als je nieuwsgierig bent, dit waren de tips die gegeven worden in het ebook:

1. Creëer jouw eigen unieke Instagram-verhaal
  2. Formuleer een duidelijk doel
  3. Wees altijd – maar dan ook altijd – consistent
  4. Follow one course until successful

Mocht je hier meer over willen lezen, dan kun je natuurlijk het boek gratis downloaden en het eventjes doorlezen. Het zijn maar weinig woorden dus je hebt het zo uit. Ik denk dat ik er ongeveer een half uurtje over heb gedaan en ik lees helemaal niet zo snel. Wat ik erg jammer vond is dat het boek niet heel praktisch is. Het legt wel uit wat er wordt bedoeld, maar het blijft allemaal erg abstract en oppervlakkig. Als ik een beginnend Instagrammer was – wat absoluut de doelgroep van dit ebook is – dan heb ik behoefte aan concrete tips waar ik mee aan de slag kan en die ik zelf meteen kan toepassen. Er wordt bijvoorbeeld geadviseerd om Instagram Stories in te zetten om een kijkje te geven in jouw leven, maar hoe je dat het beste kunt doen wordt niet benoemd. En toch garandeert ze jou interactie met je volgers… Ik vind dit boek dus wederom geen aanrader om te lezen, met name omdat er gedaan wordt alsof het super makkelijk is om veel bereik te creëren met Instagram en doordat er een gebrek is aan handvaten die beginners nodig hebben. De verhalen zijn leuk, maar je haalt er niets uit voor jezelf of jouw bedrijf. Als beginnend Instagrammer heb je meer aan het eerder benoemde boek van Jennie.

Welk boek over Instagram vind jij de moeite waard om te lezen?