Boek review: Lees dit als je beroemd wilt worden op Instagram – Henyi Carroll

Henyi Carroll - Lees dit als je beroemd wilt worden op Instagram boek review

Voor mijn moeder’s verjaardag afgelopen maart gaf ik haar voor de grap het boek ‘Lees dit als je beroemd wilt worden op Instagram’ van Henyi Carroll cadeau. Ze had net een account op Instagram aangemaakt voor haar fotografie en vroeg zich af hoe ze meer volgens en likes zou kunnen krijgen. Heel serieus was het dus niet, want echt beroemd worden op Instagram was niet haar doel. Nu ik vakantie heb en veel met Instagram bezig ben – volg jij me al? – was ik wel benieuwd geworden naar dit boek en heb ik hem ook gelezen.

Zoals de titel het al doet vermoeden gaat dit boek over Instagram. Op iedere spread zie je een of meerdere foto van een ‘beroemde’ Instagrammer met daarnaast zijn of haar tip en een verhaaltje over hoe en waarom die persoon is begonnen met Instagram. Naast al deze verhalen zijn er ook een aantal pagina’s met interviews en zeer toepasbare tips.

Dit boek, of zeg maar gerust ‘boekje,’ is  zo dun dat ik hem binnen 1 à 2 uurtjes lezen al uit had. Het is zeer interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in social media en graag verhalen willen lezen van mensen die hier actief mee bezig zijn. Wat ik een groot plus punt vind aan dit boek is dat het hele diverse mensen aan het woord laat. Het zijn dus niet allemaal California girls die alleen maar foto’s van hun outfits en Starbucks koffie posten, maar ook echte fotografen of mensen met een zeer specifiek account zoals de Amsterdamse ‘From where I stand’ die allemaal foto’s van vloeren post. Wat ik wel jammer vind is dat tips die de Instragrammers geven vaak niet echt toepasbaar zijn en heel erg algemeen. De pagina’s met tips die dit boek bevat zijn wel een stuk specifieker en zou je wel mee kunnen nemen voor je eigen account. Maar de meeste hiervan waren voor mij niet nieuw. Misschien komt dat omdat ik tijdens mijn studie heel veel over social media marketing heb geleerd, maar het kan zijn dat als jij je al eerder in Instagram hebt verdiept dat het voor jou ook niet zo heel vernieuwend zal zijn. Wat ik nog wel het ergste vind is dat het boek zichzelf een keer tegenspreekt. Ik heb het boek niet meer bij de hand (ik heb hem weer terug gegeven aan mijn moeder) waardoor ik niet precies kan opzoeken waar het ook alweer over ging (ik ben het helaas vergeten), maar wat ik goed kan herinneren was dat er op zo’n tips-pagina stond dat je iets absoluut niet moest doen (dan kon je van Instagram verwijderd worden volgens Carroll), terwijl een Instagrammer een paar pagina’s verder als tip gaf om juist datgene te doen…

Ondanks dat ik niet zo heel veel aan dit boek heb gehad – ik ben nu niet opeens beroemd op Instagram – vond ik het wel leuk om doorheen te bladeren en de verhalen te lezen. Als dat iets is waar je mee kunt leven (of je jezelf nog niet in Instagram hebt verdiept omdat je bijvoorbeeld pas net een account hebt aangemaakt) dan is dit boek zeker een aanrader. Anders moet je hem lekker skippen en opzoek gaan naar een wat betere handleiding.

Ik ben heel erg benieuwd of ‘How to win the gram’ van Jennie Gielen wel vernieuwend is met relevante tips die nog nergens op internet staan, heeft iemand dit boek al gelezen die mij kan vertellen of het de moeite waard is?

Een gedachte over “Boek review: Lees dit als je beroemd wilt worden op Instagram – Henyi Carroll