Boek review: Love and First Sight – Josh Sundquist

Luisterboeken OverDrive Love and first sight Josh Sundquist Openly Straight Bill Koningsberg

Motivational speaker Josh Sundquist had al eerder een boek geschreven over hoe hij van kankerpatiënt die zijn been verloor naar paralympisch atleet ging en over zijn (mislukte) liefdesleven. Beide boeken zijn autobiografisch dus om geloofwaardig als auteur te blijven besloot hij om daarna een fictief boek te schrijven, eentje die niet over hem ging. Zo ontstond Love and First Sight welke ik niet heb gelezen maar naar heb geluisterd als luisterboek.

“Lean on others long enough, and eventually you’ll fall.”

Love and First Sight gaat over de visueel beperkte Will. Hij is blind geboren en heeft op een school voor de blinden gezeten. Maar hij wil gaan leven als een normale tiener; zonder afhankelijk te zijn van anderen wil hij zich gaan redden op een normale school. Uiteraard gaat dat niet zonder slag of stoot, maar al snel maakt hij vrienden waaronder Cecily wie Will steeds leuker begint te vinden. Dan krijgt hij een experimentele operatie aangeboden wat ervoor kan zorgen dat Will voor het eerst de wereld en Cecily kan zien.

“You know what friendship means? It means sharing the burden. You didn’t have to carry it all by yourself.”

Wat ik heel erg jammer vind aan Love and First Sight is de titel en achterflap tekst. Deze verklappen voor een groot deel al het plot van dit boek. Zo twijfelt Will heel lang of hij de operatie wel moet ondergaan, omdat er vele risico’s aanzitten en hij depressief kan worden. Maar de titel verraad dus al dat hij de operatie wel zal ondergaan en dat deze zal slagen. Dat gegeven vind ik jammer aangezien zo’n 2/3 van het boek hier over gaat. Er zit dus geen spanning in en de vraag ‘hoe zal het aflopen’ komt niet in je op, omdat je al weet hoe het gaat aflopen. Los van dit was het boek best prima om naar te luisteren tijdens het koken of in de auto. Ik heb wel het idee dat het voor een jonger publiek is geschreven dan waar ik onder val. Het gaat echt over tieners en hun leven op de middelbare school, en die periode heb ik al een tijdje geleden afgesloten. Wat ik wel goed vind aan dit boek is dat het een zeer realistisch beeld geeft van hoe het is om blind te zijn. Het lijkt echt alsof het geschreven is door iemand die zelf levenslang blind is. Ik vond het interessant om te lezen over het dagelijks leven vanuit dit perspectief.

Welk boek heb jij als laatste gelezen of ben je op dit moment aan het lezen?