Boek review: Trainen als top atleet – Annemerel de Jongh

Trainen als top atleet Annemerel de Jongh Annemerel.com boek hardlopen hardloopster topatleet naakt

Trainen als een top atleet is het derde boek geschreven door blogger Annemerel de Jongh. Haar eerste boek (Live, love, run) heb ik overgeslagen omdat ik verwacht dat er geen nieuwe informatie in staat aangezien er al zo ontzettend veel tips over hardlopen online te vinden is. Haar tweede boek (Ik heb geen zin) heb ik wel gelezen, maar daarover was ik niet zo enthousiast. Toch wilde ik haar derde boek wel graag lezen omdat 1) ik inmiddels zelf ook de weg naar mijn hardloopschoenen heb gevonden, 2) het verhaal me super interessant lijkt, en 3) ze op haar blog heel erg hard haar best heeft gedaan om zo min mogelijk over dit hele proces te schrijven zodat er voldoende nieuwe informatie in het boek staat. Ik besloot hem dus voor mijn verjaardag te vragen, maar omdat ik niet de enige ben die een blessure heeft opgelopen afgelopen najaar werd de deadline van het boek uitgesteld en kreeg ik hem uiteindelijk in december alsnog cadeau.

“Ik begon met hardlopen omdat ik zoveel at, nu moet ik eten omdat ik zoveel loop.” ~ Annemerel de Jongh

Annemerel heeft al elf marathons gelopen maar boekt sinds 2 jaar geen progressie. Daarom wil ze het dit keer anders gaan aanpakken. Geïnspireerd door de Olympische Spelen van Rio en gemotiveerd door haar droom om nog een keer de Bostom Marathon te lopen (waar je als vrouw tussen de 18 en 34 jaar onder 3:30:00 uur hebt moeten finishen) krijgt ze het idee om zelf 16 weken lang als top atleet te gaan trainen. Ze stelt een team samen bestaande uit een coach, voedingsdeskundige, sportarts en sportpsycholoog en traint 4 maanden lang onder begeleiding kei hard om haar PR op de marathon te verpulveren op 16 september 2018 tijdens de Berlijn marathon.

“Ook met een niet-perfecte voorbereiding kun je tot bijzondere dingen in staat zijn.” ~ Annemerel de Jongh

Dit boek – wat wel een soort dagboek lijkt – schetst een realistische weergave van het leven van een sporter. Zowel top sporters als mensen zoals ik die eigenlijk niet gemaakt zijn om te sporten ervaren de hoogte- en dieptepunten die zij in haar boek beschrijft. Ook het blessureleed is voor de meeste die regelmatig zichzelf in het zweet werken niet onbekend. Ik vind wederom dat het boek dik oogt maar er eigenlijk vrij weinig tekst in staat. Jammer, want ik had hier wel meer over willen lezen. Trainen als een top atleet vond ik erg interessant om te lezen en heb er – ondanks dat ik niet van plan ben om zoveel te gaan trainen als Annemerel – er een paar waardevolle tips uitgehaald. Als je ook benieuwd bent naar hoe het leven van een top sporter (of iemand die een top sporter probeert na te doen, want Annemerel is natuurlijk geen Susan Krumins) eruit ziet, dan is dit boek zeker een aanrader. Het leest makkelijk weg, is snel uit en erg inspirerend.

Welk boek heb jij als laatste gelezen?