Hoe je lang en gezond (!) haar kunt krijgen

Al zolang ik me kan herinneren wil ik lang prinsessen haar, net zoals Rapunzel. Vroeger als klein meisje toen ik kort haar had (mam, wat deed je me aan?!) smeekte ik om het te laten groeien. Mijn haar was behoorlijk dun, waardoor dit niet zou kunnen. Uiteindelijk won ik het toch en mocht ik eindelijk van dat korte kapsel met die vreselijke pony af. Na jaren had ik als tiener lang, dik haar dat op mijn rug viel. Toen ik 16 was hadden veel meiden bij mij op de middelbare school haar tot op hun schouders. Dat wilde ik ook en besloot het af te knippen. Niet veel later realiseerde ik mij dat me dit totaal niet stond (had ik uiteraard kunnen weten) en heb het weer lang laten groeien. Vandaag is mijn haar langer dan het ooit is geweest en deel ik mijn tips om lang en gezond haar te krijgen.

1. Knip het niet af
Misschien is dit erg voor de hand liggend, maar als je lang haar wilt hebben, zul je toch echt van de schaar af moeten blijven. Veel mensen (waaronder mijn kapper) zeggen nadat ik het af heb laten knippen dat mijn haar weer kan groeien, maar je haar groeit toch echt in het wortelzakje in je hoofdhuid en niet aan de onderkant waar je het zojuist af hebt laten knippen. Eerst liet ik mijn haar altijd zo’n twee keer per jaar door de kapper knippen, maar ik merkte dat mijn haar op dezelfde lengte bleef hangen en ik wilde mijn haar net een paar centimeter langer hebben. Inmiddels is het al meer dan een jaar geleden (vorig jaar zomer) dat ik voor het laatst in de kappersstoel heb gezeten. Wat ik wel doe is mijn dode en gespleten haarpunten af laten knippen zodat het er gezond uit blijft zien. Dit laat ik altijd door mijn moeder doen, zij knipt er dan ook maar 1 of 2 millimeter vanaf en niet een paar centimeter zoals mijn kapper zou doen als ik vraag om de puntjes eraf te halen. Hierdoor blijft mijn haar gezond, recht en lang.

2. Gebruik geen haarverf
Haarverf is ontzettend schadelijk voor je haar, met name blonderingsmiddel om je haar blond of lichter van kleur te krijgen is heel erg uitdrogend. Om een lang en gezond haar te krijgen moet je het dus zo min mogelijk laten kleuren, absoluut niet laten bleken, maar beter is om je haar “puur natuur” te laten.

3. Vermijd hitte
Ook hitte is zeer schadelijk voor je haar. Niet alleen de zon (draag in de zomer altijd een pet of leuk zonnehoedje) maar ook stoom en hairstylingstools zoals een föhn, stijltang, krultang en rollers. Met name dat laatste kan de conditie van je haar behoorlijk aantasten. Als je lang en gezond haar wilt hebben moet je het gebruik van deze tools zo veel mogelijk vermijden. Zo laat ik mijn haar altijd aan de lucht drogen in plaats van een föhn te gebruiken, en als ik krullen wil hebben maak ik mijn haar licht vochtig en draag ik het een tijdje in een knotje. Een stijltang, krultang of rollers gebruik ik haast niet en bewaar ik voor speciale gelegenheden zoals een Kerstdiner. Mocht je toch hitte willen gebruiken, zorg dan dat je een heat protector gebruikt zodat je je haar nog een beetje beschermt tegen de hitte.

4. Maak geen paardenstaart
Heb je bovenop je hoofd bij je scheiding een aantal haartjes die maar tot je kin komen? En draag je je haar vaak in een paardenstaart? Dan is dat de verklaring hiervoor. Tot begin dit jaar droeg ik mijn haar altijd in een staart, dag in dag uit. Tot ik merkte dat mijn haar aan het afbreken was. Mijn goede voornemen voor 2017 was dus ook om mijn haar minder vaak in een staart te doen en vaker in een vlecht als ik het vast wilde hebben. Hier heb ik me aan gehouden en mijn haar welgeteld vier keer in een staart gehad in de afgelopen 9 maanden. Ik ben alleen gezwicht na mijn operatie toen mijn moeder mijn haar moest doen of het me al wel lukte zelf een staart te maken, maar nog geen vlecht. Als je je haar toch vast zet met een elastiekje (ook bij een vlecht) gebruik dan in ieder geval een haarelastiekje zonder zo’n ijzertje ertussen. Hier blijven vaak haren in vast zitten en doordat het hard is, verhoogd het de kans dat je haar afbreekt. Bij de Primark kun je voor maar €1,50 vijftig haarelastiekjes – zowel dikke als dunne – kopen waar geen ijzer in zit.

5. Was je haar niet te vaak
Ze zeggen altijd dat je water nodig hebt om gehydrateerd te blijven. Dit is ook wel zo, maar tot op een zekere hoogte. Misschien heb je wel eens ervaren dat je handen wat droger aanvoelen na het wassen ervan. Dit komt doordat water oppervlakkig uitdrogend werkt. Niet alleen voor je huid, maar ook voor je haar. Bovendien heb ik maar al te vaak gelezen dat het wassen van je haar helemaal niet zo goed is. Probeer dit dus langzaam af te bouwen. Was je je haar nu iedere dag? Probeer het dan om de dag te wassen. Zorg daarna dat er 2 dagen tussen zit, 3 dagen, 4 dagen enzovoort. Als het een klein beetje vettig is, is niet erg. Je hoofdhuid is dan aan het werk en went vrij snel aan het nieuwe ritme. Je haar maar een keer per week wassen is (mits je niet sport of met zwembad water in aanraking komt) meer dan genoeg. Probeer ook droogshampoos zoveel mogelijk te vermijden.

Hoe draag jij je haar het liefst? En heb jij ook nog tips om lang en gezond haar te krijgen?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *