Ik volgde een ketogeen dieet en dit vind ik ervan

Prodimed

Van maandagochtend tot en met vrijdagavond volgde ik een ketogeen dieet. Dit houdt in dat ik mijn koolhydraatinname beperkte tot maximaal 30 gram koolhydraten per dag (normaal is dit zo’n 200 tot 350 gram) en ook aanzienlijk minder calorieën binnen kreeg. Omdat dit een zeer streng dieet is met risico op vitaminen en mineralen tekorten heb ik het gevolgd onder intensieve begeleiding van diëtisten. Zij gaven mij dagelijks advies over hetgeen wat ik het beste kon eten, doen en laten. Iedere dag mocht ik vijf maaltijdvervangers eten (koolhydraatarme en eiwitrijke maaltijden), een onbeperkte hoeveelheid groenten eten en heel veel water drinken. Dit is hoe ik het er vanaf heb gebracht.

Even een disclaimer vooraf: Ik heb geen overgewicht en ben ook niet (te) dik dus dit crashdieet volgde ik niet omdat ik graag wilde afvallen. Ik heb het gedaan omdat mijn werkgever producent is van de maaltijdvervangers en ik deze graag wilde proeven. Bovendien wilde ik ervaren hoe het is om in de ketose (vetverbranding) te raken en de strugglesdie onze cliënten doormaken tijdens bijvoorbeeld feestjes. Als marketeer wil ik achter de producten staan die ik verkoop en de beste manier om daar achter te komen is door het zelf te gebruiken. Ga ook NOOIT zonder goede begeleiding van een gediplomeerde diëtist dit (of een soort gelijk) dieet volgen.

Ik ben iemand die zeer weinig lust dus veel van de maaltijden uit de starterkit vond ik niet lekker, maar moest ik wel gewoon opeten zoals de aspergesoep terwijl ik helemaal geen asperges lust. Daarentegen waren een aantal producten ook wel onwijs lekker. Mijn favoriet is met kop en schouder de vanille milkshake die ik zonder dit dieet ook best zou willen drinken. Een gezonde milkshake die ook nog eens mega lekker is, wat wil je nog meer? Op mijn werk vond ik het overigens makkelijker om de minder lekkere maaltijden op te eten dan thuis. Het was immers het enige wat ik bij me had, dus ik moest wel.

Ik mocht vijf maaltijden per dag eten en had iedere dag mijn eerste rond 7:00 uur en mijn laatste rond 18:30. Dit betekend dat ik in de avond niets meer mocht eten en best wel wat trek had. Zeker in het begin vond ik het lastig om me aan het hongergevoel over te geven. Ik wilde op dat moment gewoon eten en het maakte me niet eens zozeer uit wat, maar ik moest streng voor mezelf zijn en eventjes door de figuurlijke zure appel heen bijten. Ik merkte wel dat als ik ’s avonds iets te doen had (zoals een feestje) me dat juist afleiding gaf waardoor ik minder aan de honger moest denken ondanks dat ik drie keer een stuk taart af heb moeten slaan. Ook de deur uitgaan om een stukje te hardlopen hielp me enorm om de lege maag te kunnen negeren. Het aanhoudende hongergevoel gaf wel aan dat ik – ondanks het dieet streng te volgen en niet te hebben gezondigd – niet in de ketose ben geraakt. Op het moment dat jouw lichaam wel overschakelt naar de vetverbranding heb je namelijk totaal geen hongergevoel meer, wat ook zo was bij mijn collega’s die gelijktijdig het dieet met mij hebben gevolgd.

Het dieet heeft bij mij dus helaas niet gewerkt. Een oorzaak hiervan zou een te lage koolhydraatinname kunnen zijn. Ondanks dat ik koolhydraatrijke groenten (wortels) at die eigenlijk niet mogen binnen het dieet, at ik bij lange na geen 250 gram groenten per dag waardoor ik uiteindelijk alsnog minder koolhydraten binnen heb gekregen. Daarnaast ben ik wel gewoon blijven hardlopen waardoor ik calorieën heb verbrand maar mijn voedingstoffen niet opnieuw heb aangevuld. Het was dus wellicht beter geweest als ik een zesde maaltijd had genomen na het hardlopen. Het zou kunnen dat mijn lichaam hierdoor niet in de vetverbranding is gekomen maar in de vet-spaarstand waardoor het juist vet opslaat om later te gebruiken als ik bijvoorbeeld weer ga hardlopen en deze vetreserves nodig heb. Ook kan het zijn dat ik te weinig zout en gezonde vetten heb binnen gekregen omdat ik deze niet aan het dieet heb toegevoegd op een enkel kopje bouillon na. Tot slot is het ook mogelijk dat ik wel ben afgevallen, maar dit op de weegschaal niet te zien is doordat ik veel vocht vasthoud omdat ik meer water ben gaan drinken. Een voordeel is wel dat ik totaal geen bijwerkingen heb ervaren. In de eerste dagen komt het wel eens voor dat je last krijgt van bijvoorbeeld hoofdpijn of misselijkheid maar dit is mij volledig gespaard gebleven. Als ik het dieet langer zou volgen en deze “problemen” zou aanpakken, dan was ik zeer waarschijnlijk wel in de ketose geraakt. Maar na vijf dagen lang honger te hebben gehad en geen noodzaak om af te vallen wilde ik mijn lichaam dat niet aandoen.

Gelukkig heb ik wel een aantal dingen geleerd van het volgen van dit ketogeen dieet. Als eerste hoe ontzettend lekker ik brood vind. Dit is echt hetgeen wat ik in de afgelopen dagen het meeste heb gemist. Niet de snoepjes, koek, chips of ander zoetigheid, maar gewoon een simpele boterham. Ook ben ik erachter gekomen dat ik best zonder al die zoetigheid kan. Als ik ’s avonds honger had, snakte ik niet zozeer naar suiker maar voornamelijk naar “echt” eten zoals een boterham, fruit of magere kwark. Daarnaast moest ik drie keer per dag een behoorlijk grote capsule met multivitaminen slikken. Hier keek ik heel erg tegenop omdat ik al de grootste moeite heb om een minuscuul pilletje door te slikken. Toch is het me vijf dagen gelukt om deze drie maal per dag door te slikken en dat vind ik behoorlijk knap van mezelf.

Ik heb het dieet maar vijf dagen gevolgd, maar normaliter volgen mensen het een aantal weken of maanden en vallen ze gemiddeld 2 kilo per week af – dit was bij mijn collega’s wel het geval. Ze bouwen de maaltijdvervangers dan stapsgewijs af en creëren zo een gezond voedingspatroon wat ze na het dieet kunnen blijven volhouden zodat het gewichtsverlies blijvend is. Heb je hier nog vragen over of wil je meer informatie, stuur me dan vooral een berichtje.

Zou het jou lukken om een week lang al het zoetigheid te laten staan?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *