5 tips om ’s ochtends uit bed te komen

Als je een echt avondmens (of gewoon geen ochtendmens) bent ken je misschien wel het gevecht wat je iedere ochtend met jezelf hebt. Je wekker is afgegaan en je moet nu eigenlijk op gaan staan zodat je niet te laat op school/werk/een afspraak komt. Maar je bed ligt zo lekker, waardoor je besluit je wekker een keer te snoozen. En nog een keer. En nog een keer. En voor je het weet is het al zo’n 15/30/45/60 minuten later en lig je nog steeds in bed. Ooit was ik een avondmens die het liefst pas na middernacht naar bed ging. Nu heb ik een aantal manieren gevonden die ervoor zorgen dat ik ’s ochtends (om 6:30 uur) mijn bed uit kan komen en ik op tijd op het station sta voor mijn trein. Vandaag deel ik mijn tips zodat ook jij voortaan op tijd je bed uit kunt komen in de ochtend.

1. Bedenk alle leuke dingen die je die dag gaat doen. Heb je na school afgesproken met een vriendin? Ga je ’s avonds sporten? Zie je je crush vandaag weer? Heb je dat vak wat je leuk vind? Mag je weer gaan werken aan dat toffe project? Komt er een nieuwe aflevering van je favoriete serie? Dagen zijn gevuld met leuke dingen en die leuke dingen zijn motiverend om je bed uit te gaan. Want als je op vakantie gaat kun je toch ook niet wachten met opstaan? Hoe klein iets ook is, bedenk welke leuke dingen je gaat doen werkt veel beter dan alle negatieve dingen zoals tijdens de spits moeten reizen.

2. Als je medicijnen (zoals bijvoorbeeld de anticonceptiepil) of vitamine pillen slikt die op een lege maag genomen mogen worden, slik deze dan ’s ochtends als je nog in bed ligt. Hierdoor moet je rechtop gaan zitten waardoor je al halverwege bent. Die fijne houding in bed heb je niet meer en de dekens zijn al voor de helft van je af. Bovendien moet je zeer waarschijnlijk ook wat water nemen om de pillen mee door te slikken waardoor je spijsvertering al op gang komt. Als je geen pillen hoeft te slikken, kun je ook gewoon je dag beginnen met een glas water. Dan moet je wel.

3. Geef jezelf tijd om wakker te worden. En nee, hiermee bedoel ik niet eindeloos snoozen, want dit moet je dus juist niet doen. Van snoozen word je niet wakkerder, je onderbreekt alleen steeds je slaap. Ik zet mijn wekker iedere dag een half uur voordat ik er daadwerkelijk uit moet. In dit half uur pak ik vaak een boek of mijn iPad erbij. Ik check of er nog berichten van de universiteit binnengekomen zijn (in de hoop dat een lecture gecanceld is), lees blogs of kijk Netflix. In dit half uur heeft mijn lichaam en geest tijd om even wakker te worden voordat ik daadwerkelijk iets moet gaan ondernemen. Wat ook helpt is dat ik me vaak realiseer dat ik honger heb, waardoor ik wel mijn bed uit moet gaan om te ontbijten. Als je jezelf 15 minuten geeft, maak hier dan geen half uur van maar houd je ook aan die afspraak die je met jezelf hebt gemaakt. Toen ik op de middelbare school zat maakte ik me hier vaak schuldig aan, ‘want in een kwartiertje heb ik me ook wel aangekleed als ik de make-up gewoon oversla.’ Tegenwoordig weet ik dat ik een half uur nodig heb, gun ik mezelf die tijd en ben daarna streng en moet er gewoon uit.

4. Ga niet in die hele comfortabele houding liggen. Als ik wakker ben geworden ga ik op mijn buik liggen en in die houding lees ik een boek of zit ik op mijn iPad. Dat is geen super vervelende houding, maar het is ook geen houding waarin ik in slaap zal vallen. Ik weet dat zodra ik me omdraai en op mijn zij ga liggen – bijvoorbeeld als ik Instagram op mijn telefoon wil checken – dat die veel te comfortabel is. Het gevolg daarvan is meestal dat ik A. mijn ogen niet meer open kan houden, of B. niet meer uit bed wil omdat ik veel te lekker en warm onder de dekens lig. Zaak is dus om vooral niet zo heerlijk comfortabel te gaan liggen. Je maakt het dan alleen maar moeilijker voor jezelf.

5. Herhaal je to-do lijstje in je hoofd. Als ik het ontzettend druk heb, bijvoorbeeld door veel naderende deadlines of een tentamenweek heb ik veel minder moeite om mijn bed uit te komen. Doordat ik weet dat ik ontzettend veel te doen heb wat ik gewoonweg niet uit kan stellen moet ik wel. Alle uren die je in bed ligt zijn dan verspilde uren die je zo hard nodig hebt om alles af te kunnen krijgen. Als je voor jezelf opnoemt wat je allemaal moet doen die dag is dat misschien beangstigend, maar voor mij werkt het motiverend. De gedachte dat als ik ’s ochtends door werk, ik ’s avonds tijd over heb om nog even een filmpje te kijken zorgt er vaak ook voor dat ik de weg van mijn bed naar mijn deur weer weet te vinden.

Wat is jouw gouden tip om ’s ochtends op te staan?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *