5x tips om te stoppen met cyberloafen

cyberloafen telefoon vrouw nagels wit horloge handen dame woman girl holding phone

Cyber-watte? Cyberloafen. Dat doe je wanneer je op je telefoon zit – bijvoorbeeld om eindeloos door Instagram te scrollen of een foto van een kat met je vriendinnen te delen – wanneer je dit eigenlijk niet hoort te doen omdat je bijvoorbeeld aan het werk bent. Cyberloafen is niet hetzelfde als een telefoonverslaving, maar kan er natuurlijk wel naartoe leiden als je je telefoon zelfs onder werktijd niet weg kunt leggen. Zelf had ik hier ook last van waardoor ik op een gegeven moment meer aan het cyberloafen was dan productief aan het studeren. En dus geef ik je vijf tips om net zoals ik van dit gedrag af te komen.

1. Reality check

Waarschijnlijk heb je niet eens in de gaten hoeveel uur je per dag op je telefoon zit. Wellicht denk je dat het niet zoveel zal zijn, maar het zal je verbazen hoeveel dit daadwerkelijk is. Installeer dus een app die bijhoudt hoeveel minuten je per dag aan welke app besteed en je laat zien op welk tijdstip je het meeste op je telefoon zit. Als dit tijdens je lunchpauze of het avondeten is, is het misschien niet zo gezellig voor je collega’s, maar is het niet ‘fout’ om even je telefoon te checken. Inzicht in je verbruik zorgt ervoor dat je bewust wordt van het “probleem” dat je hebt, en dat is natuurlijk de eerste stap naar een oplossing.

2. Maak afspraken met jezelf

Zeker als je eigen baas bent en er niemand is die je controleert is de verleiding erg groot om op je telefoon te gaan zitten. Maak daarom duidelijke afspraken met jezelf. Wanneer mag je wel op je telefoon zitten en wanneer zou je moeten werken? Mag je tijdens je lunchpauze even Instagram checken of wil je dan liever socialisen met collega’s? En wat doe je als je ’s avonds met vrienden hebt afgesproken? Van mezelf mag ik tijdens mijn lunchpauze van 20-30 minuten best even op mijn telefoon, maar tijdens het avond eten leg ik hem liever aan de kant. Ik heb natuurlijk ook geen baas, dus als ik een hele vervelende of moeilijke taak afgerond heb kan ik mezelf belonen door eventjes een YouTube video van 10 minuten te bekijken, dan kan ik daarna ook weer geconcentreerd werken.

3. Zet je telefoon uit of op stil

Als je een notificatie binnenkrijgt ben je waarschijnlijk geneigd om hiernaar te kijken. Je wilt natuurlijk weten wie je een berichtje heeft gestuurd en wat hierin staat. En als je telefoon afgaat neem je uiteraard op. Als het mogelijk is zet dan je telefoon uit of op stil. Als je geen meldingen meer krijgt ben je ook minder geneigd om naar je telefoon te kijken. Bovendien kunnen onzinnige berichten – zoals de zoveelste meme die die ene grapjas van de sportschool je stuurt of een nieuwe aanbieding van de McDonalds – je niet meer afleiden en uit je concentratie halen.

4. Neem een tijdslimiet

In Instagram kun je heel erg gemakkelijk zien hoeveel minuten je die dag al aan de app hebt besteed. Dit doe je door naar je profiel te gaan, op het hamburger menu te klikken en dan naar ‘your activity’ te gaan. Daar zie je in een overzicht je activiteit van de afgelopen week en je gemiddelde per dag. Ook kun je een tijdslimiet instellen aan je Instagram-gebruik en stuurt de app je een reminder als je dat limiet hebt bereikt. Door zulke limieten in te stellen voor je meestgebruikte apps kun je niet meer op je telefoon zitten dan dat je met jezelf hebt afgesproken. Er zullen vast ook wel apps zijn waarmee je zulke limieten kunt instellen.

5. Leg je telefoon weg

Als je je telefoon steeds ziet liggen wordt de verleiding groter om eventjes te kijken of je nog nieuwe berichtjes hebt binnen gekregen. Als je constant je telefoon aan het checken bent kun je hem dus beter uit het zicht leggen. Ik laat mijn telefoon bijvoorbeeld soms expres op mijn nachtkastje liggen als ik in mijn studiekamer aan het werk ga. Maar je zou hem ook onder een notitieboekje kunnen leggen, in je tas kunnen stoppen of hem in je jaszak houden. Zeker als je op moet staan en een (klein) stukje moet lopen om bij je telefoon te komen wordt de drempel een stuk groter om te gaan cyberloafen.

Doe jij wel eens aan cyberloafen? Of heb je nog tips voor anderen om er vanaf te komen?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *