6 tips voor een opgeruimd huis

Bureau desk

Het hebben van veel spullen is handig; als je iets onverwachts nodig hebt heb je het altijd in huis. Maar extreem veel spullen hebben zodat er geen overzicht meer is en je eigenlijk niet meer weet wat je allemaal hebt is juist niet handig. Er is maar een manier om hier iets aan te doen en dat is door op te ruimen. Houd de vuilniszakken maar in de aanslag, want met deze zes tips krijg jij een opgeruimd huis en hoofd.

1. Ruim op per ruimte in plaats van categorie

Liefhebbers van de Marie Kondo methode zullen het niet met mij eens zijn, maar voor mij werkt het echt het aller beste als ik ga opruimen per ruimte in plaats van categorie. In plaats van al jouw kleren door je hele huis bij elkaar te verzamelen kun je beter eerst je kledingkast doen en daarna pas alle andere ruimtes waar jij jouw kleding hebt liggen. Het hoeft ook niet meteen een hele kamer te zijn. Je kunt ook alleen een kast of zelfs een bepaalde lade uitzoeken. Haal alles wat zich in die ruimte bevindt eruit, leg het op de grond en bekijk een voor een wat je wilt houden en wat weg mag. Alles wat je wilt houden categoriseer je zodat er orde ontstaat. Vervolgens kun je het op een prettige manier opbergen. Probeer ook bakjes, zakjes of andere opberg systemen te gebruiken voor meer structuur. Als je alles los in een lade terug legt ontstaat er waarschijnlijk binnen een mum van tijd weer chaos doordat alles verschuift.

2. Hoeveel heb je nodig?

Soms heb je items die erg veel op elkaar lijken. Maar heb je het echt allebei nodig? Je kunt best tien paar dezelfde sokken hebben, maar twee paar schoenen die erg op elkaar lijken is niet nodig. Deze kun je beter verkopen of doneren. Misschien heb je wel meerdere paren badslippers en ondanks dat ze allemaal een andere kleur hebben zijn ze wel hetzelfde en kun je waarschijnlijk best een paar missen. Waarschijnlijk heb je ook geen twee knoflookpersen nodig en heb je veel meer items dubbel die je niet allebei nodig hebt. Lijken items op elkaar van vorm, kleur, model of functie? Wees dan streng voor jezelf en behoud alleen het mooiste of fijnste item.

3. Wat gebruik je echt?

Waarschijnlijk zal je tijdens het opruimen veel items tegenkomen die je al een lange tijd niet hebt gebruikt. Ben je ook niet van plan om het in de nabije toekomst wel te gebruiken? Doe het dan weg. Ik heb het dan niet over je fondueset die je ieder jaar met Kerst uit de kast trekt, maar wel over dat jurkje wat al een jaar ongebruikt in je kast hangt. Ik had bijvoorbeeld twee VR brillen bewaard omdat het misschien wel leuk is om ze ‘ooit’ te gaan gebruiken. Maar in alle tijd dat ik ze heb, heb ik ze nog nooit gebruikt en ik heb binnenkort ook geen VR-party op de planning staan. Deze zijn dus de deur uit gegaan want ‘het gaat ooit nog van pas komen’ is de grootste leugen. Je kunt als regel houden dat als je het een (half) jaar niet hebt gebruikt je het weg moet doen. Bij kleding is dit heel erg gemakkelijk om te zien. Doe alle kledinghangers de andere kant op. Als je over een tijdje nog een keer door je kledingkast kijkt zie je precies welke items je hebt aangehad en welke niet.

Bank coach

4. Neem de tijd

Opruimen kan heel veel tijd kosten, doe het daarom ook niet gehaast. Heb je nog maar een uurtje over? Doe dan een heel klein project zoals een lade of stel het even uit. Waarschijnlijk kom je tijdens het opruimen items tegen die herinneringen opwekken waar je even bij stil gaat staan. Je vindt bijvoorbeeld een album waar je doorheen wilt bladeren of oude brieven die je opnieuw gaat lezen. Dit is allemaal niet erg – misschien kun je na het nog een keer doorlezen van die brieven er wel afstand van doen – maar het neemt wel tijd in beslag. Het is ook het beste om het in een keer af te maken en het niet uit te stellen tot de volgende dag. Het doel is om op te ruimen, niet om een grote puinhoop te maken.

5. Wees streng voor jezelf

Ik heb wel eens een opruim video van iemand gezien die een veel te grote schoenencollectie had (meer dan vijftig paar), maar vervolgens maar met pijn en moeite van twee/drie paar afstand kon doen. Er bleven nog tien paar witte sneakers over, drie paar zwarte enkellaarsjes, zes paar slippers en zelfs twee paar naaldhakken in exact dezelfde neon kleur. Zij had dus best wel wat strenger kunnen zijn en meer van de items weg kunnen doen. Wellicht draagt ze beide paren neon hakken, maar zoals ik bij het tweede puntje al aangaf; hoeveel heb je er echt nodig? Twee paar identieke hakken heb je niet nodig. Waarschijnlijk vind je vele items nog mooi, leuk of functioneel maar wees eens streng voor jezelf. Het is niet de bedoeling dat de vuilniszak gevuld wordt met lucht, maar met items die jij niet meer gebruikt of nodig hebt. Ik ken ook iemand die alleen maar aan upgraden doet. Als zij een nieuw servies koopt bewaart ze niet het oude, maar gooit ze deze weg. Zij heeft dus een heel opgeruimd huis zonder overbodige spullen. En dat kan jij ook hebben als je een beetje streng bent voor jezelf.

6. Maak afspraken met jezelf

De kans is groot dat je tijdens het opruimen items tegenkomt waarvan je vergeten was dat je het had. Je was vergeten dat je het had, dus waarschijnlijk heb je het helemaal niet nodig en kun je best zonder doen. Hoppatee, weg ermee! Misschien zie je al helemaal voor je hoe je dit in de nabije toekomst gaat gebruiken. Dat is prima, maar spreek wel met jezelf af dat je het echt gaat gebruiken. Is dit achteraf toch niet het geval? Dan moet je het alsnog weg doen. Aan spullen die je niet gebruikt heb je niets.
Ruim jij graag op?

Cheers!
Sandra-Anna

2 gedachten over “6 tips voor een opgeruimd huis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *