6 Tips voor het maken van leuke visitekaartjes

Visite kaartjes mock-up visitekaartjes businesscards yellow okergeel

Als je een klein beetje handig bent met programma’s zoals Adobe Illustrator, Photoshop of InDesign, dan is het vrij eenvoudig om een visitekaartje zelf te ontwerpen. Maar ook in vrij standaard programma’s zoals Paint en Microsoft Word is het mogelijk als je de juiste tools gebruikt. Ervan uitgaand dat je met een van deze programma’s overweg kunt, geef ik in deze blogpost tips waarmee jij leuke visitekaartjes voor jezelf of jouw onderneming kunt ontwerpen.

1. Beeldmerk en pay-off op de voorkant

Een visitekaartje bestaat doorgaans uit twee gedrukte zijden die zowel liggend als staand kunnen zijn. Welke verhouding jij wil gebruiken mag je helemaal zelf kiezen; liggend is het meest gebruikelijke, maar daardoor zou je met een staande wel meer op kunnen vallen. Welke van de twee je ook kiest, zorg ervoor dat het beeldmerk van jouw onderneming prominent op de voorkant staat. Het moet duidelijk in beeld zijn zodat er geen verwarring kan ontstaan van wie dit visitekaartje nu afkomstig is. Daarnaast raad ik aan om ook de pay-off eronder te zetten. Dit kan jouw korte slogan zijn of een stuk of drie woorden betreft de diensten die jij verleend zoals “wassen | knippen | föhnen” bij een kapper. Hierdoor is in een blik overzichtelijk van welke onderneming het visitekaartje afkomstig is en waarvoor je bij hen terecht kunt.

Natuurlijk ben ik zelf eigenwijs geweest en heb ik me voor mijn eigen visitekaartjes me hier niet helemaal aan gehouden. De naam van mijn blog ‘The Millennial Blogger’ zegt eigenlijk al wat het is; een blog dus. In plaats van “sport | entertainment | lifestyle” heb ik ervoor gekozen om de URL van mijn blog eronder te zetten. Dit heb ik ten eerste gedaan omdat ik vrij wil blijven in de onderwerpen waar ik over schrijf en ten tweede omdat ‘entertainment’ en ‘lifestyle’ alsnog nietszeggend zijn. Blijf dus vooral goed nadenken over wat bij jouw onderneming past.

2. Naam en functie op de achterkant

Naast dat mensen graag willen weten waarvoor ze bij jouw onderneming terecht kunnen, willen ze ook graag weten met wie ze te maken hebben. Zet dus op de achterkant altijd jouw naam en functie duidelijk neer bijvoorbeeld “Jan Cornelissen – Online Marketeer.” Hierdoor kan er geen verwarring ontstaan over met wie je te maken krijgt als je contact opneemt en weet je ook meteen of je bij deze persoon aan het juiste adres bent of om een doorverwijzing naar een collega zou moeten vragen. Bij ZZP’ers zie ik tegenwoordig steeds vaker dat ze niet alleen tekst op de achterkant plaatsen, maar ook een kleine foto. Hierdoor krijgt de ontvanger meteen een beeld van wie jij bent en hoe je eruit ziet.

3. Contactgegevens

Het doel van een visitekaartje is natuurlijk dat de persoon aan wie je hem geeft actie gaat ondernemen, nu of in de toekomst. Zorg er dus altijd voor dat er contactgegevens op het visitekaartje staan die dit mogelijk maken. Een link naar een website is altijd aan te raden, hierdoor weet de ontvanger precies waar hij of zij meer informatie over jouw onderneming kan krijgen voordat deze persoon contact met je opneemt. Bedenk daarnaast ook voor jezelf via welke manieren jij het prettig vindt als mensen contact met jou opnemen. Denk hierbij aan e-mail, telefoon of jouw postadres. Ik zelf wil niet dat mensen naar mijn privé telefoonnummer kunnen bellen, dus deze heb ik er ook niet opgezet. Ik heb daarnaast ook geen bezoekadres en weet dat bedrijven die mij iets toe willen sturen altijd contact opnemen per e-mail om naar mijn bezorgadres te vragen. Dat vind ik een fijne manier van werken, waardoor ik alleen mijn e-mail adres en nogmaals de URL naar mijn blog erop heb gezet. Maar werk jij veel met particulieren die bijvoorbeeld een afspraak bij jou moeten inplannen, dan is het wel handig om het telefoonnummer erop te zetten zodat dit snel afgesproken kan worden.

Visite kaartjes mock-up visitekaartjes businesscards yellow okergeel

4. Leuke huisstijl

Nu je duidelijk hebt welke gegevens jij op jouw visitekaartjes wil hebben, is het tijd om na te gaan denken over een leuke huisstijl. Als je al een huisstijl voor jouw onderneming hebt, dan is dat vrij gemakkelijk te implementeren. Als je die nog niet hebt kun je nu beginnen om deze te ontwikkelen. Fun fact: Als ik voor een bedrijf een huisstijl moet ontwikkelen, dan maak ik eerst altijd het beeldmerk en daarna de visitekaartjes omdat dit een duidelijk beeld geeft van hoe de huisstijl eruit zal komen te zien op andere medium. Het beeldmerk wat je hebt moet hierbij centraal staan, deze moet er echt uitspringen en de huisstijl zou er een aanvulling van moeten zijn, geen afleiding.

Als je het beeldmerk hebt kijk je eerst naar welke kleuren hier mooi bij passen. Een witte achtergrond oogt misschien clean maar ziet er ook een beetje saai uit. Ga dus opzoek naar complementaire kleuren die het beeldmerk versterken. Daarna kies je nog een tweetal kleuren uit die hier mooi bij passen zodat je een kleurenpallet hebt waar alle kleuren instaan die jij in jouw huisstijl (inclusief beeldmerk) gebruikt. Deze moeten uiteraard mooi bij elkaar passen, maar hiervan mag er best eentje uitspringen als accentkleur. Daarna kun je aan de slag met het creëren van verschillende vormen of door het gebruik maken van lijnen. Speel hier een beetje mee totdat je iets hebt wat je leuk vindt.

5. Less is more

Een visitekaartje is doorgaans 8,5 bij 5,5 centimeter wat een vrij klein oppervlak is. Probeer dus niet om zoveel mogelijk informatie op dit kleine stukje papier te proppen want dan wordt het onoverzichtelijk en onduidelijk. Houd het dus bij de absoluut noodzakelijke informatie zoals je contactgegevens. Plaats er geen tekst op met uitleg van jouw producten of diensten, die vindt de ontvanger zelf wel als ze jouw website bezoeken. Een foto op je visitekaartje kan leuk zijn, maar maak hier geen hele collage van en houd het bij maximaal een foto. Het is een klein oppervlak, dus hoe minder hoe beter.

6. Drukwerk

Als je jouw visitekaartjes hebt ontworpen is het tijd om ze te laten drukken zodat je ze ook daadwerkelijk kunt gaan uitdelen. Vaak is het vrij goedkoop om een grote oplage te laten drukken, dus je hoeft absoluut geen groot budget te hebben om dit te kunnen doen. Fun fact: Omdat drukfoutjes wel eens voorkomen wordt er over het algemeen bij grote oplages zo’n 10% meer geproduceerd dan besteld. Mijn visitekaartjes zijn gedrukt door studentendrukwerk.nl* waar ik erg over te spreken ben. Als je jouw ontwerp laat drukken kom je voor een aantal keuzes te staan zoals het dikte van het papier; hoe dikker het papier hoe steviger het is. Vaak komt dikker papier ook wat luxer over. Daarnaast kun je vaak ook het soort papier kiezen en de afwerking. Wat ik erg leuk vind aan Studentendrukwerk is dat je zonder bijbetaling kunt kiezen voor glaslaminaat als afwerking, dit betekend dat de visitekaartjes glanzen zoals een foto. Meestal moet je hier extra voor bijbetalen en kom je het niet vaak tegen bij andere visitekaartjes. Doordat ze deze optie gratis aanbieden kunnen mijn visitekaartjes er uitspringen. Wat ik ook heel fijn vind is hun snelle levering. Als je jouw ontwerp voor 14:00 uur besteld, dan kun je ze de volgende dag al in huis hebben. Erg handig als je last-minute drukwerk nodig hebt. In vergelijking: Bij de meeste drukkers moet je doorgaans vijf tot tien werkdagen wachten voordat je jouw bestelling in huis hebt.

Heb jij visitekaartjes voor jezelf of jouw onderneming?

Cheers!
Sandra-Anna

*Deze visitekaartjes heb ik gekregen van studentendrukwerk.nl in ruil voor deze blogpost; ik word hier niet voor betaald.

Een gedachte over “6 Tips voor het maken van leuke visitekaartjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *