Instagram feiten & fabels + tips!

instagram iPhone notitieboek notebook pen flowers bloemen tea thee flatlay

Al sinds het begin van Instagram, toen alle Amerikaanse celebraties het gebruikte met zoveel mogelijk filters en er nog geen versie voor Android bestond, heb ik een Instagram account. Ik heb het eventjes opgezocht voor je; op 6 oktober 2010 is Instagram opgericht, mijn account is een half jaartje later aangemaakt op 21 juli 2011. Dat ik al lang actief ben op dit platform zou een understatement zijn. In het begin gebruikte ik het voornamelijk om foto’s te delen van de dingen die mij op dat moment bezig hielden maar inmiddels gebruik ik het als een online dagboek voor mijn trainingen. Ik ben me tijdens mijn studies waar online marketing veel aan bod kwam pas echt in Instagram gaan verdiepen en dan met name hoe je als bedrijf jezelf het beste kunt profileren op dit platform. In mijn ongoing and never ending zoektocht naar de sleutel tot succes op Instagram ben ik veel feiten en fabels tegen gekomen die ik vandaag ga bevestigen of voor eens en altijd de wereld uit zal proberen te helpen.

Bedrijfsaccounts worden minder gezien

Dat bedrijfsaccounts minder worden gezien door ‘normale’ gebruikers is een fabel die de wereld in is geholpen in de hoop dat bedrijven op deze manier gaan betalen om hun content te delen. Instagram is natuurlijk een commercieel bedrijf en wil graag dat bedrijven betalen door berichten promoten zodat ze voor meer gebruikers zichtbaar zullen zijn. Uiteraard zullen zulk soort posts inderdaad een groter bereik hebben, maar een post van een bedrijfsaccount waar niet voor betaald is zal evenveel getoond worden als een post van een normaal account.

Maar 10% van je volgers ziet je post

Hierover kan ik niets anders zeggen dan dat dit waar is. Alleen actieve volgers (degene die jouw berichten een like geven of er een reactie onder plaatsen) zullen jouw post terug zien in hun timeline. Als je dus wilt dat de juiste personen jouw post te zien krijgen zul je engagement moeten uitlokken door bijvoorbeeld de tekst in de beschrijving van je post te eindigen met een vraag gericht aan je volgers. Instagram weet dan dat de volgers die een reactie achterlaten jouw content leuk vinden waardoor deze eerder getoond zal worden in hun timeline. Gebruikers die helemaal door scrollen totdat ze de tekst “You’re All Caught Up – You’ve seen all new posts from the past 3 days.” zien, zullen wel alle posts te zien krijgen van alle gebruikers en tags die ze volgen, waaronder dus die van jou.

Hashtag gebruikers worden geblokkeerd

Het gebruiken van de juiste hashtags kan veel engagement opleveren; gebruikers zoeken immers via hashtags naar bepaalde content die zij interessant vinden. Ik heb niet alleen ondervonden dat het mij het dubbele aantal likes oplevert, maar dat ik er ook ontzettend veel nieuwe volgers mee krijg. Het is een fabel dat gebruikers die veel hashtags gebruiken worden geblokkeerd. Instagram geeft zelf een foutmelding als je een bericht probeert te posten waarin teveel hashtags staan. Om jouw content bij je doelgroep te krijgen is het belangrijk dat je de juiste hashtags gebruikt, niet zozeer zoveel mogelijk. Zoek een juiste balans tussen specifiek en algemeen en gebruik alleen de hashtags die er echt toedoen. Voor mij is bijvoorbeeld #hardloper een prima hashtag om te gebruiken, #Dutchgirl daarentegen zal mij niet zoveel opleveren.

Instagram

Hoe meer volgers, hoe beter

Kijk, het hebben van een groot aantal volgers is natuurlijk heel erg leuk, dat begrijp ik ook wel. Het geeft een ontzettende boost aan je ego en is ook handig als je Instagram wilt gebruiken als middel om inkomsten mee te genereren. Maar het hebben van meer volgers is niet altijd beter. Wat belangrijk is – zeker als je Instagram in wilt zetten voor een onderneming – is dat je echte volgers hebt. Hiermee bedoel ik de mensen die jou bewust zijn gaan volgen omdat ze interesse hebben in de content die je maakt. Gebruikers die jou volgen in de hoop dat jij ze terug gaat volgen, buitenlanders die jouw Nederlandse content niet kunnen begrijpen of andere bedrijven die totaal niet relevant voor je zijn vallen niet onder echte gebruikers. Deze accounts – de zo genoemde ‘spam accounts’ kun je het beste blokkeren zodat ze jou niet meer volgen. Het is aan te raden om dit te doen ondanks dat je volgers aantal hiermee omlaag gaat, om een reden die ik eerder in deze blog al heb genoemd: maar 10% van jouw volgers krijgt jouw posts te zien, het is dan ontzettend jammer als deze spam accounts onder die 10% vallen waardoor de gebruikers die oprecht geïnteresseerd in je zijn en wellicht een potentiële klant, je posts niet zien.

Het hebben van een mooie feed is belangrijk

Over het belang van het hebben van een mooie feed zijn de meningen behoorlijk verdeeld. Een aantal jaar terug was het echt een enorme trend om de meest gelikte foto’s te plaatsen met allemaal dezelfde filter er overheen zodat het een geheel uitstraalt. Gebruikers met een mooie feed werden enorm geprezen. Daarna kwam met name de trend dat het zo authentiek mogelijk moest zijn en dat het echte leven getoond moest worden. Als ik mijn eigen mening hierover mag geven, dan zou ik adviseren om met name een rode draad in je content te houden. Het gaat jouw volgers met name om wát je posts, niet om welke filter er overheen zit. Een mooie feed met foto’s die op elkaar aansluiten is natuurlijk wel aesthetically pleasing en kan een gebruiker die voor het eerst op jouw account terecht komt overhalen om op de ‘Follow’ knop te klikken. Wat in mijn ogen het belangrijkste is, is dat je content consistent is (dus dat je voornamelijk over dezelfde onderwerpen posts) en dat het er op het eerste gezicht er prima uitziet.  Als jij bijvoorbeeld allemaal hardloop foto’s plaatst die er gewoon leuk uitzien, dan is het echt niet belangrijk dat ze ook allemaal dezelfde filter hebben. Alleen als het een zooitje is waar geen touw aan vast te knopen valt doordat je bijvoorbeeld geen duidelijk thema hebt, dan zal jouw account ook niet veel nieuwe volgers trekken.

Mocht je na deze meer dan duizend woorden tellende blogpost nog vragen hebben over Instagram, stel ze dan gerust hieronder in de reacties of via een DM op Instagram. Dan zal ik mijn best doen om ze te beantwoorden.

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *