Boek review: Moondust – Gemma Fowler

In de afgelopen maanden kwam ik er niet aan toe om lekker op de bank of op bed te zitten en weg te duiken in een boek. Maar alle minuten (zeg maar gerust uren) die ik wachtend op, en in de trein had, heb ik besteed aan het lezen van boeken en tijdschriften. Of ja, van één boek, en dat was Moondust (out of darkness we shine) geschreven door Gemma Fowler. Vandaag vertel ik waar deze young adult novel over gaat en wat ik ervan vond.

Moondust speelt zich af in een toekomst waar alle bronnen van energie zijn opgeraakt en oorlog de wereld heeft verscheurd. Gelukkig hebben een aantal knappe koppen ontdekt dat in de violet kleurige steen genaamd lunar die te vinden is in de kern van de maan, ook voor energie kan zorgen. Hun bedrijf Lunar Inc. heeft de wereld weer samen gebracht als United Earth. Aggie, dochter van een van de ontdekkers/oprichters, doet zich voor als iemand anders dan dat ze werkelijk is. Na het ongeluk waarbij zij de enige overlevende was en waaraan ze violet kleurige ogen heeft overgehouden, wordt ze benoemd als “de Engel” en het gezicht van Lunar Inc. Ze wiltniet in de schijnwerpers staan en leeft bijna 10 jaar in de schaduw als Aggie van Domestic Analysis Department. De wereld die gecreëerd was wordt beetje bij beetje uit elkaar getrokken door terroristen die United Earth aanvallen. De Engel is de laatste hoop voor een nieuwe toekomst en nadat ze heeft ingestemd om haar vermomming aan de wilgen te hangen laat een gevangene genaamd Danny haar inzien dat Lunar Inc. niet is wat ze dacht dat het was.

Als science fiction liefhebber trok dit verhaal me heel erg. Maar helaas vind ik het niet goed genoeg uitgedacht en geschreven. Zo duiken karakters op plekken op waar ze helemaal niet horen te zijn, puur omdat dat goed uitkomt in het verhaal. Ook worden sommige gebeurtenissen of de aanloop hier naartoe erg uitgerekt. Soms voelde het meer alsof er bladzijden gevuld moesten worden in plaats van dat het waarde toevoegde aan het verhaal. Gelukkig zit er aan het eind wel een totaal onverwachte plot twist die ik niet zag aankomen, maar dit wordt weer slap afgerond en eindigt op een totaal onrealistische manier. Even dacht ik dat ik het young adult genre gewoon was ontgroeid, maar ik denk niet dat dit het geval is. Het verhaal heeft naar mijn mening veel potentie, maar is gewoon niet zo goed geschreven en doordacht als Harry Potter of Carve the Mark. Fowler heeft kenbaar gemaakt dat er een vervolg komt op Moondust, maar vooralsnog ben ik niet van plan die te gaan lezen als hij uitkomt.

Ik weet dat de meningen over dit boek ontzettend verdeeld zijn, maar ik vind het geen aanrader. In dit genre zijn ontzettend veel boeken die veel beter zijn geschreven en in elkaar zitten dan deze en die wel de moeite waard zijn om te lezen.

Wat is het laatste boek dat jij hebt gelezen?