Movie Monday #13: The 5th Wave

Het was een behoorlijk lange tijd geleden dat ik voor het laatst een science-fiction film had gekeken. Ik had de behoefte om mezelf te verliezen in een compleet andere wereld, waardoor onze derde wereld problemen zo klein lijken. Maar dagen eindeloos scrollen door de Netflix films in deze categorie leverde steeds niets op. De films leken mij niet leuk genoeg om te kijken of heb ik al zo vaak gezien dat ik ze van begin tot eind mee kan praten. Toen zag ik The 5th Wave die ik hiervoor nog maar een keer had gekeken in 2016 en waarvan ik me nog maar vaag wat dingen kon herinneren.

“The Others see our hope as a weakness; as a delusion. But they’re wrong. It’s our hope that lets us survive. That lets us bend, but remain unbroken. It’s our hope that will let us win one day. It’s our hope that makes us human.” ~ Cassie Sullivan

Aliens (genaamd “the others”) dringen ons territorium binnen en vallen de mensheid op aarde aan. Ze willen deze planeet hebben, niet hun inwoners. Daarom sturen ze golven op de aarde af die de mensheid zou moeten uitroeien. In de eerste golf zorgt een elektromagnetische straling ervoor dat alle elektriciteit uitgeschakeld wordt en niets dat stroom nodig heeft nog werkt waaronder telefoons en auto’s. De tweede golf veroorzaakt aardbevingen en tsunamis waardoor alle eilanden en kustplaatsen volledig verwoest worden en alle steden in de buurt van meren en rivieren blank komen te staan door de hoge golven. De derde golf lijkt op het pest-virus, maar in plaats van een virus verspreiden via ratten gebruiken the others vogels die een dodelijke ziekte met zich meedragen. Cassie Sullivan (Chloë Grace Moretz) probeert the others te ontsnappen. Nadat haar moeder is overleden aan het dodelijke virus van de derde golf gaat ze samen met haar vader en broertje naar een militair kamp waar ze in veiligheid worden gesteld. Al snel blijkt dat ze daar ook niet veilig zijn en worden alle kinderen per bus als eerste geëvacueerd terwijl de volwassenen een briefing krijgen. De bus rijdt aan zonder Cassie maar met haar broertje,  waardoor ze als enige in het kamp achterblijft en ziet hoe  alle volwassenen – inclusief haar vader – worden doodgeschoten door de militairen. De vierde golf, waarin the others lijken op mensen, is begonnen. Cassie begint een zoektocht naar haar broertje om zijn leven te redden en hem te beschermen tegen the others voordat de vijfde golf zich aandient.

“Our kind believe that love is just a trick, an instinct, a way to protect your genetic future.” ~ One of the others

De meeste science-fiction films zijn erg gehaast en gaan van het ene meteen over na het andere. In The 5th Wave volgen de eerste vier golven zich ook in een rap tempo aan elkaar op. Maar wat ik het mooie aan deze film vind, is dat ze toch even de tijd nemen om het verdriet te laten zien en stil te staan bij deze emotioneel zware momenten. Je ziet Cassie op een geïmproviseerde begrafenis van haar moeder en als ze haar vader voor haar ogen ziet neervallen neemt ze even een momentje om dit te verwerken, ook schrijft ze erover in haar dagboek dat ze bij zich draagt. Hierdoor is deze film veel menselijker in vergelijking met andere films uit dit genre. Verder is de film vrij gemakkelijk begrijpbaar. De meeste science-fiction films (neem bijvoorbeeld Divergent, Harry Potter of Thor) spelen zich af in een hele andere wereld of zelfs universum. Voordat je als kijker het verhaal kunt begrijpen, moet je eerst de situatie begrijpen. Bij The 5th Wave is dit niet zo omdat het in het nu afspeelt, in een moderne wereld zoals wij hem kennen. Het heeft een goed verhaal met een aantal plot twists die ik de eerste keer dat ik hem keek niet aan zag komen. Als je van young adult science-fiction films houdt, dan is dit zeker een aanrader om te kijken. Moet je ook wel tegen een enigszins open einde kunnen, wat dit is de verfilming van het gelijknamige boek wat het eerste deel van een trilogie is.

Wat was de laatste film die jij hebt gekeken?