Movie Monday #14: Fifty Shades Freed

Vandaag is het Valentijnsdag; je vind het fantastisch, deprimerend of misschien doet het je wel helemaal niets. Misschien word je het liefst bezaaid met rozen en poëtische liefdesbrieven of misschien ben je liever alleen thuis naar een romantische zwijmelfilm aan het kijken. Voor degene die tot de laatste categorie behoren heb ik vandaag een review van de verfilming van het laatste deel van de Fifty Shades trilogie: Fifty Shades Freed.

—Let op, dit gedeelte kan spoilers bevatten als je de eerste twee delen van deze trilogie nog niet hebt gezien!—

De film begint met de bruiloft van het jaar als Anastasia Steele (Dakota Johnson) en Christian Grey (Jamie Dornan) hun beloftes aan elkaar uitspreken. In de korte tijd dat ze samen zijn heeft Ana een hele verandering doorgemaakt – van onhandige studente naar zelfverzekerde zakenvrouw, van een klein appartementje in Seatle naar een mansion waar een hele straat zou kunnen wonen. Tijdens hun huwelijksreis hebben ze de tijd van hun leven en genieten ze volop van elkaar. Helaas bevinden de spanningen zich niet alleen tussen de lakens, maar ook tussen Ana en Grey. Ana kampt met frustraties en onzekerheden en tot overmacht van ramp zit Jack Hyde (de oude baas van Steele) achter de familie Grey aan.

Christian Grey: “You insist on defying me, Mrs. Grey. What should I do about that?” Anastasia Steele: “Learn to live with it.”

Even de vele heftige seks wegdenkend, brengt het karakter van Anastasia Steele best veel herkenbaarheid en geruststelling. Ze is tenslotte ook maar een (fictief) mens. Ik vind het bewonderenswaardig hoe ze “gegroeid” is tot een sterke en zelfverzekerde vrouw op de werkvloer. Iemand die haar zaakjes op orde heeft, een duidelijke mening en iemand best op zijn of haar plaats kan zetten. Maar het is ook mooi om tegelijkertijd haar menselijke kant van onzekerheden, bijvoorbeeld binnen haar relatie met Christian Grey, te zien. Buiten dat ben ik ontzettend jaloers op haar garderobe en geloof ik dat ik een nieuw stijlicoon heb gevonden. En oké, haar huis, privé jet of yacht zou ik ook best willen hebben… Helaas vond ik het verhaal niet heel bijzonder. Misschien doordat ik het boek een aantal jaar geleden heb gelezen, misschien omdat het toch niet zo spannend was. Deze film valt in de categorie ‘erotische trillers’ en alhoewel de erotiek erin zit is het triller gedeelte matig vertegenwoordigd. Het zit er wel in hoor, maar het is gewoon niet zo spannend als het had kunnen zijn. Deze film was oké, hij was prima om aan te zien, maar het is geen ‘wauw’-film of een echte aanrader.

Als je de andere twee films hebt gezien of de boeken hebt gelezen en benieuwd bent naar hoe het verhaal afloopt moet je hem zeker gaan kijken. Buiten dat je weet hoe het gaat ‘eindigen’ met de karakters (er is een flash-forward helemaal op het einde) moet je niet al te veel van dit laatste deel verwachten.

Ben jij van plan de laatste Fifty Shades film te gaan kijken? Of heb je de hele serie van E.L. James over geslagen?