Movie Monday #6: The Gabby Douglas Story

Ik kan me niet voorstellen dat er een turnliefhebber is die nog nooit gehoord heeft van Gabby Douglas, maar voor als ik het mis heb of jij geen turn- maar een filmliefhebber bent, zal ik nog even uitleggen wie ze is. Wikipedia verteld me dat Gabrielle – Gabby – Christina Victoria Douglas op 31 december 1995 is geboren in Newport News, Virginia en maar 1,50 meter lang is. Ze maakte haar internationale debuut als turnster in 2008 toen ze nog maar 13 jaar oud was. Inmiddels heeft ze twee wereld titels op haar naam staan en en heeft ze drie keer Olympisch goud behaald. Ze is geen Simone Biles die maar liefst 10 wereld titels op zak heeft en viervoudig Olympisch kampioen is, maar is nog steeds een heldin voor heel de Verenigde Staten waar de “Final Five” zeer populair zijn. Na twee autobiografieën vond ze waarschijnlijk dat het tijd werd voor een documentaire; The Gabby Douglas Story.

“Gold medals are made out of sweat, blood and tears, and effort in the gym every day.” – Gabby Douglas

The Gabby Douglas Story gaat over Gabby Douglas en haar weg naar de Olympische top. De film laat zien dat ze is opgegroeid in een gezin met twee zussen, een broer en een alleen staande moeder. Ze hadden het niet breed thuis en het leven was niet makkelijk voor de Douglas familie. Haar oudste zus kwam er al op jonge leeftijd achter dat Gabby een talent had voor turnen en samen met de andere kinderen besloot ze om haar sport op te geven zodat Gabby kon trainen en beter kon worden in het turnen. Maar ondanks haar talent krijgt Gabby te maken met vele tegenslagen. Zo kan haar moeder haar lessen niet meer betalen, raakt ze geblesseerd en heeft ze volgens haar coach onrealistische dromen. Spoiler allert: Uiteindelijk lukt het haar toch om alles te overwinnen, er sterker uit te komen en de eerste Afrikaans-Amerikaanse vrouw te zijn die de individuele meerkamp wint op de Olympische Spelen (Londen, 2012).

“Always be courageous and strong, and don’t fear.” – Gabby Douglas

Deze film is de eerste “eerlijke” film over turnen die ik heb gezien. Doordat het een documentaire is, laat de film een echt verhaal zien en niet een of ander slecht script dat ergens in Hollywood in de prullenbak is gegooid om er vervolgens door een ander eruit gevist te worden. Sydney Mikayla en Imani Hakim vertolken Gabby erg geloofwaardig en dragen bij aan de echtheid van deze film. Het is fijn om een turnfilm te zien die niet gaat over het missen van vriendinnen of het willen van een vriendje, maar over vechten, vallen en opstaan. The Gabby Douglas Story geeft een uniek kijkje in het leven van een turnster en wat er allemaal voor nodig is om de top te bereiken.

Deze film is zeker een aanrader, niet alleen voor liefhebbers van de turnsport. Welke film vind jij een echte aanrader?