Movie Monday #9: Kingsman: The Golden Circle

Zoals je in de vorige Movie Monday kon lezen, heb ik in de bioscoop een actiefilm gezien. Dit begon allemaal met het het 50 jarige jubileum van Remia’s frietsaus, waarbij je bij aankoop van twee verpakkingen een gratis DVD opgestuurd kreeg. Waaronder Kingsman: The Secret Service (2014), die ik samen met mijn vriend heb gekeken. Mijn oordeel was duidelijk: een echte mannenfilm. Toch heb ik me over laten halen om het vervolg te gaan aanschouwen, Kingsman: The Golden Circle. Vandaag vertel ik je of ik het tweede deel net zo’n mannenfilm vond als de eerste.

“The suit is the modern gentleman’s armour. The Kingsmen are the new knights.” ~ Harry Hart, The Secret Service

Laat ik maar beginnen met een recap van The Secret Service: De Kingsman is niet alleen een tailershop in Londen, maar ook een organisatie van geheim agenten. Nadat Lancelot om het leven komt, worden nieuwe kandidaten geworven waaronder straat jochie Eggsy (Taron Egerton). Een zwaar trainingsprogramma volgt, waarbij maar één potentieel kandidaat de nieuwe Lancelot zal worden. Natuurlijk zou het geen echte actiefilm zijn als er niet nog een villain aanwezig is; dit is een tech-genius die de bevolking probeert uit te roeien door ze via een chip in hun telefoon zo gewelddadig te maken, dat iedereen elkaar probeert te vermoorden. Over een gezellige film gesproken…

“We’ve got brains and skills, and you have… skipping rope?” ~ Eggsy to Whiskey, The Golden Circle

In The Golden Circle wordt het hoofdkwartier van de Kingsman plat gebombardeerd, net als alle huizen waar de agenten verblijven. Alleen Eggsy en Merlin overleven dit en gaan naar de kluis die alleen opengemaakt mag worden bij een doemscenario. Daar vinden ze een fles Statesman Whiskey die ze samen opdrinken om traditiegetrouw op iedere overleden Kingsman te proosten. Eggsy ontdekt dat de makers van de whiskey hun bondgenoten zijn, en samen besluiten ze naar de Verenigde Staten af te reizen. Ondertussen heeft Poppy (hoofd van de grootste drugsbende ter wereld genaamd The Golden Circle) de halve wereldbevolking vergiftigd en kunnen zij alleen gered worden als de Kingsman en de Statesman hun handen ineen slaan.

“There is nothing noble in being superior to your fellow man; true nobility is being superior to your former self.” ~ Harry Hart, The Secret Service

Een echte actieliefhebber kan zijn hart ophalen bij deze film die een tal van achtervolgingen en vechtscènes kent. Helaas heeft het vervolg een stuk minder humor en leuke grapjes dan de eerste film. Maar wel een sterrencast om dat goed te maken met onder andere Taron Egerton, Colin Firth, Julianne Moore, en niemand minder dan Channing Tatum die helaas een veel te kleine rol vertolkt. Dat er in een actiefilm iemand doodgeschoten of neergestoken wordt, dat kan ik best handelen, het hoort er immers bij. Maar dit gaat toch wel echt next level. Bij de eerste film stond ik al versteld van alle gruwel daden die gepleegd werden alsof het niets voorstelt. In The Golden Circle is dit nog vele malen erger: mensen worden zonder pardon door midden gehakt, en een nieuwe medewerker moet van Poppy als bewijs van zijn loyaliteit aan haar zijn beste vriend levend in een gehaktmolen stoppen. De makers moeten wel psychisch niet helemaal in orde zijn om zulke dingen te bedenken. En alhoewel ik Marvel films helemaal geweldig vind, en dus echt wel van een beetje actie houdt, was deze film wederom te mannelijk voor mij. Ik denk dat ik gewoon niet genoeg testosteron in mijn lichaam heb om dit te kunnen waarderen. Mijn vriend – en een collega van hem die we toevallig in de bioscoop tegen kwamen – vonden hem overigens wel heel erg leuk en kwamen lachend de zaal uit.

Welke film (waar iets minder mensen op brute manieren worden vermoord) zijn volgens jou aanraders om te kijken?