5 positieve invloeden van hardlopen

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman

Al vrij snel nadat ik in maart was begonnen met hardlopen merkte ik de positieve invloeden die het had op mijn leven. Dat hardlopen goed is voor je weten we allemaal al en dat je er een betere conditie van krijgt ook. Als je het goed doet kun je er misschien ook nog wat kilo’s mee afvallen, alhoewel dit laatste bij mij niet het geval is. Naast al deze prettige bijeenkomsten van het lopen van rondjes merkte ik nog meer voordelen van hardlopen op regelmatige basis.

1. Minder stress en zorgen

Tijdens het hardlopen gaan mijn gedachten naar overal en nergens. Ik fantaseer hoe het zou zijn om over de finish te komen van de wedstrijd waarvoor ik op dat moment voor aan het trainen ben en ik bedenk blogpost en captions voor mijn Instagram updates. Maar ik relativeer ook alle ‘problemen’ die ik heb of ik loop mijn veel te lange to-do lijstje af. Tijdens het hardlopen kan ik alles even op een rijtje zetten en er rustig over nadenken. Ik kan dingen logisch inplannen en meestal blijkt dan dat ik me voor niets zorgen heb gemaakt. Doordat ik mijn gedachten helemaal leeg kan maken – of juist niet – ervaar ik veel minder stress.

2. Geen rugpijn meer

Met name als ik aan het leren ben voor tentamens of aan het bikkelen ben voor deadlines krijg ik erg veel last van mijn rug. Een branderig gevoel ontstaat er zodra mijn spieren te lang hebben moeten werken, zeker in de voorover gebogen houding die ik aanneem als ik aan het lezen ben. Maar wat ik al vrij snel merkte was dat ik totaal geen rugpijn kreeg op de dagen dat ik om 6 of 7 uur ’s ochtends opstond om een klein stukje te gaan hardlopen, al was het maar 3 kilometer. En op de dagen dat ik mijn hardloopschoenen niet aantrok had ik al vanaf een uur of 10 ’s ochtends veel rugpijn. Als jij na een dag achter je bureau ook last krijgt van je rug, zou je dus eens kunnen proberen om ’s ochtends een klein rondje te lopen. Ik merkte na mijn eerste rondje al direct verschil.

3. Voldaan en trots gevoel

Als ik een training heb afgewerkt houd ik er altijd een voldaan gevoel aan over. Ik ben dan trots dat ik zo ver of zo snel heb kunnen lopen, dat mijn lichaam dat aankan en dat ik mezelf mentaal altijd een stukje verder weet te krijgen. Ik vind het bijzonder om te ervaren dat mijn lichaam tot zo veel meer in staat is dan ik zelf denk. Altijd als ik denk dat ik niet meer kan, dan willen mijn benen nog gewoon doorgaan. Het gevoel van ‘dit heb ik toch maar mooi weer gedaan’ is na een hardlooptraining bij mij zoveel hoger dan na een turntraining.

4. Stimulans door verbetering

De voornaamste reden waardoor ik na een hardloop training zo’n voldaan gevoel krijg is doordat ik al vanaf mijn tweede training progressie zag. Ik zag mezelf iedere training verbeteren en dat stimuleerde mij enorm om door te gaan. Hoe ver zou ik kunnen hardlopen? Hoe snel zou ik 5 kilometer kunnen afleggen? Bij het turnen ben ik maanden en soms wel jaren bezig om vooruit te komen en beter te worden, bij het hardlopen zie ik de vooruitgang al na een paar trainingen en dat vind ik erg motiverend. Toen ik nog geen 5 kilometer gelopen had fantaseerde ik al over de 10. En toen ik 10 kilometer liep fantaseerde ik over een halve marathon, zoveel motivatie bracht die vooruitgang mij.

5. een nieuw gespreksonderwerp

Door het hardlopen heb ik een nieuw onderwerp gekregen waar ik over kan bloggen. Vanaf het eerste moment vond ik deze nieuwe sport al ontzettend leuk en praatte ik er het liefst de hele dag over. Helaas werd dat soms iets teveel voor de mensen in mijn omgeving, daarom is het zo fijn dat ik er op mijn blog over kan schrijven. Ik heb altijd meer blog ideeën die over hardlopen gaan dan dat ik ze kan schrijven en aan de statistieken te zien vinden jullie het ook leuk om erover te lezen. Een win-win situatie lijkt me.

Merk jij positieve invloeden van het hardlopen op jouw leven?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *