5 tips waarmee jij je fartlek training leuker maakt

Hardlopen bossen natuur running

Sinds ik een fulltime baan heb kan ik helaas niet meer bij de wekelijkse baantrainingen zijn omdat deze beginnen wanneer ik nog op kantoor zit. Om toch een interval training te kunnen doen maar niet steeds op mijn GPS horloge te hoeven kijken besloot ik om eens een fartlek training (vaartspel) te proberen na hier veel over gehoord te hebben op Instagram. Ik dacht dat het niets voor mij zou zijn, maar na deze eerste keer was ik helemaal om en heb ik iedere week een fartlek training gedaan. Wil jij ook eens een fartlek training proberen? Gebruik dan deze vijf tips en je bent verzekerd van plezier!

1. Maak gebruik van je omgeving

Het leuke aan een fartlek training is dat je niet hersenloos 400 meter op een baan gaat hobbelen. Na opgewarmd te hebben kijk je om je heen en laat je de afstand die je gaat lopen bepalen door jouw omgeving. Je gaat bijvoorbeeld lopen tot de 10elantaarnpaal die je ziet, de eerste eikenboom die je tegenkomt, de vijfde zijstraat of tot het stoplicht. Als je de omgeving kent waarin je loopt en je wilt een lange interval lopen kun je ook een bepaald punt met jezelf afspreken tot waar je gaat lopen voordat je gaat dribbelen of een stukje mag wandelen.

2. Wissel korte en lange intervallen af

Tijdens een fartlek kun je eenvoudig lange en korte intervallen met elkaar afwisselen. Eerst loop je tot het verkeersbord wat je in de verte al kunt zien, daarna ga je door tot het einde van de straat. Zo ga je eerst zo’n 200 meter snel en moet je het daarna bijna een kilometer volhouden. Je bent op deze manier ook minder bezig met de (kilo)meters die je maakt maar meer met je uithoudingsvermogen en tempo-behoud.

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman city Eindhoven stad

3. Varieer van tempo

Tijdens een interval training varieert je tempo natuurlijk al doordat je snel afwisselt met langzaam (dribbelen, duurloop of wandelen). Maar hier kun je tijdens een fartlek nog verder in gaan. Loop je tot het stoplicht? Ga dan bij iedere lantaarnpaal die je voorbij komt versnellen zodat je een steigerung maakt. Of haak even aan bij een fietser en probeer hem een tijdje te volgen. Of ga in de laatste meters tot aan het punt wat je met jezelf hebt afgesproken sprinten. Hierdoor heb je niet alleen snel en langzaam, maar snel, sneller, snelst en langzaam.

4. Maak er een spel van

Fartlek vanuit het Zweeds vertaald staat voor ‘vaartspel.’ Maak er dus letterlijk een spelletje van! Ik spreek vaak met mezelf vaste punten af die ik kan zien of die ik weet doordat ik de omgeving ken, maar je kunt het ook helemaal aan de situatie overlaten waardoor je niet weet wanneer je met je tempo moet stoppen. Je kunt bijvoorbeeld versnellen totdat je een fietser of een rode auto tegenkomt. Of ga pas dribbelen op het moment dat je bij een bepaald huisnummer bent, een bankje ziet of een vogel spot. Zo maak je het een stuk onvoorspelbaarder.

5. Doe het samen

Train je wel eens samen? Daag dan jouw hardloopmaatje uit! Door elkaar uit te dagen haal je het beste in jezelf en elkaar naar boven en kun je waarschijnlijk net dat beetje meer geven. Kies om de beurt het tempo en tot waar je dit moet volhouden, zo weet je nooit wat je te wachten staat.

Heb jij wel eens een fartlek training gedaan?

Cheers!
Sanrdra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *