Getting back on track #2

Hardlopen hardloopkleding legging Nike hardloopschoenen vrouw steen gras zwart benen voeten

In mijn vorige ‘getting back on track’ update vertelde ik over de nieuwe diagnose die ik heb gekregen en dat ik weer snel zou mogen beginnen met hardlopen. Inmiddels heb ik ruim een week de tijd genomen om aan de zooltjes te wennen en ben ik alweer twee weken aan het rennen – of iets wat daar op lijkt. In deze update vertel ik hoe mijn herstel verloopt, wat mijn trainingsplan is en hoe mijn afgelopen trainingen zijn gegaan.

Ik vond het maar lastig om aan de zooltjes te wennen. Hoeveel uur ik er per dag ook op liep, ik bleef het gevoel houden alsof er een verhoging onder mijn hak zat. Toen ik in het weekend ’s avonds eventjes op blote voeten liep voelde dat heel erg raar (alsof mijn voeten ondersteuning misten) en realiseerde ik dat ik al gewend was geraakt aan het lopen op zooltjes. Dat gaf mij vertrouwen om de eerste training te gaan doen. Ik moest vijf keer drie minuten hardlopen afwisselen met twee minuten wandelen. Het waaide behoorlijk hard waardoor het best fris was en ik een flinke tegenwind had. De training ging goed, maar ik vond hem zwaarder dan ik had verwacht. Toen ik twee weken eerder een klein rondje liep, liep ik die op een – voor mij doen – heel snel tempo, dit keer kwam ik er niet eens bij in de buurt. Ik werd hier toch een beetje onzeker van en bang dat mijn conditie, die ik in de zomer zo ontzettend goed had opgebouwd, weer helemaal weg was.

De tweede training heb ik gedaan tijdens de Safari Run in de Beekse Bergen. Zoals je in mijn race verslag kon lezen heb ik behoorlijk afgeweken van het schema. In het park ben ik gewoon van verblijf naar verblijf gaan lopen en heb ik bij het kijken naar de dieren uitgerust. De gehele route was ook langer dan ik met het schema zou hebben gelopen. Ik heb de rest van de dag (of daarna) echter totaal geen last gehad van mijn heup; ik heb hem niet eens een klein beetje gevoeld. Hierdoor verwacht ik niet dat het een onverstandige keuze was om toch aan deze fun run mee te doen. Ik heb mijn hoofd erbij gehouden en geluisterd naar mijn lichaam en dat ging goed. Alhoewel ik op het laatst wel moeite had om drie minuten achter elkaar te lopen. Ik gaf het heuvelachtige parcours hiervan de schuld.

Doordat ik toch enigszins moeite had met het lopen van de drie minuutjes maakte ik me een klein beetje zorgen over de trainingen van de tweede week aangezien toen drie keer vijf minuten lopen met twee minuten wandelen tussendoor op het programma stond. Het rennen deed ik volledig op gevoel zonder naar mijn horloge te kijken. Maar zelfs op een rustig tempo had ik moeite met drie minuten aan een stuk rennen en nu moest ik bijna het dubbele gaan lopen. Ik begon heel erg te twijfelen of ik dat wel vol zou kunnen houden. Uiteindelijk ging het best prima en waren die zorgen dus voor niets geweest. In plaats van na anderhalve minuut al op mijn horloge te kijken of ik al bijna mocht stoppen met lopen keek ik pas na zo’n drie minuten om te kijken hoelang het nog was. In mijn laatste vijf minuten kreeg ik opeens het gevoel dat ik echt niet meer kon, op dat moment hoefde ik nog maar twintig seconden dus die heb ik uiteraard netjes (en heuvel op) afgemaakt. Deze training ging veel beter dan ik had verwacht. Ik liep niet alleen met minder moeite een stuk verder, onbewust liep ik ook sneller.

Naast deze trainingen moet ik ook iedere week een kwartier tot half uur werken aan de coördinatie van mijn voeten, een beetje loopkracht doen en mijn beenspieren goed strekken. Dit laatste deed ik eigenlijk al waardoor het niet als iets extra’s uit mijn schema voelt. Helaas kan ik nog niet echt zeggen of ik verbetering voel. Het ene moment lijkt het erop dat mijn blessure minder pijnlijk is geworden, maar een dag later is dit weer niet het geval. Ik ga dus nog gewoon eventjes verder en hopelijk gaat het met tijd beter. Vanaf deze week mag ik drie keer in plaats van twee keer per week hardlopen dus dat is wel een leuk vooruitzicht.

Hoe gaan jouw trainingen? En heb jij ook wel eens moeten herstellen van een blessure?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *