Getting back on track #4

hardlopen horloge smartwatch Garmin vivoactive 3 gps ready workout running hardlopen rennen runner

In de vorige ‘Getting back on track‘ schreef ik dat ik er eindelijk achter was gekomen waarom het hardlopen niet zo makkelijk voelt als toen ik bijna een jaar geleden begon en vond ik hopelijk een verklaring voor de enorme pijn die ik in mijn voeten voelde nadat ik zo’n 15 tot 20 minuutjes had hardgelopen. Vandaag vertel ik of het rekken van de kuitspier er inderdaad voor heeft gezorgd dat de pijn uitbleef en hoe het met mijn herstel trainingsschema staat.

Mijn clubgenootje die vertelde dat de pijn in mijn voeten veroorzaakt zou kunnen worden door stijve kuitspieren en adviseerde om drie keer per dag mijn kuiten te rekken ben ik op dit moment behoorlijk dankbaar. Het veelvuldig rekken en foamrollen van mijn kuiten heeft er inderdaad voor gezorgd dat de pijn in mijn voeten volledig verdween. Wel merkte ik dat de pijn in mijn heup terug kwam door het experimenteren met lopen zonder zooltjes. Inmiddels merk ik duidelijk verschil in mijn heup als ik wel of niet de inlegzooltjes tijdens het hardlopen draag die de podoloog voor me heeft gemaakt. Met inlegzooltjes gaat het hardlopen prima en heb ik vooraf, tijdens en achteraf nergens last van. Als ik ze een training niet in doe, dan voel ik vrijwel direct erna een pijntje in mijn heup.

Voorlopig blijf ik dus maar gewoon lekker lopen met de inlegzooltjes en probeer ik er zo goed mogelijk aan te denken om deze in mijn schoenen te stoppen. Daarmee kan ik eindelijk blessurevrij hardlopen. Na al het blessureleed van de afgelopen weken had ik niet verwacht dat dit moment ooit nog zou komen. Maar het is echt heerlijk om pijnvrij te kunnen hobbelen; het is echt genieten in plaats van afzien.

Het trainingsschema ben ik keurig blijven volgen. Natuurlijk heb ik wel eens een training overgeslagen of een week overnieuw moeten doen doordat ik me niet fit genoeg voelde of even écht geen tijd had door tentamens en deadlines. Maar inmiddels heb ik het hele schema afgemaakt en begin ik deze week met een gloednieuw schema van ON. Ik heb er ontzettend veel zin in om mijn kilometers langzaam uit te breiden en kijk heel erg uit naar de lange duurlopen. Aangezien ik vorige week weer naar een baantraining ben gegaan kan ik ook wel stellen dat ik eindelijk ‘back on track’ ben. Letterlijk. Nu nog hopen dat dat voorlopig zo blijft.

Ben jij met een doel aan het trainen?

Cheers!
Sandra-Anna

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *