Hardlopen met of zonder doel?

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman orange zonnebril sunglasses good sport watch sporthorloge GPS Garmin running shoes hardloopschoenen hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl woman sunset sunrise

Hardlopen terwijl je niet naar een doel toewerkt zoals 5 kilometer hardlopen zonder tussendoor te wandelen of een specifieke hardloopwedstrijd kan heel fijn zijn. Je hebt natuurlijk geen ‘verplichtingen’ en hoeft je niet schuldig te voelen als je een training inkort of overslaat. Maar het heeft ook een keerzijde want hierdoor kan het zijn dat je niet voldoende motivatie hebt om daadwerkelijk de deur uit te gaan en een rondje te gaan hardlopen. Wat zijn de voor- en nadelen van hardlopen met of zonder doel?

Het hebben van een doel geeft sturing en motivatie. Waarschijnlijk heb je een schema waar precies alle trainingen instaan die je iedere week moet doen. Je wilt je doel halen, dus motivatie is er meer dan voldoende. Heb je een keer geen zin? Dan is dat geen excuus om een training over te slaan en schop je jouw luie kont alsnog naar buiten. Van pittige tempotrainingen tot aan lange duurlopen die je misschien ook wel spannend vind. Iedere training doe je opnieuw kei hard je stinkende best met dat doel in jouw achterhoofd. Je wilt het halen en gaat er alles aan doen om daar te komen.Ook als het heel hard regent of met een tropische temperatuur. Zelfs op vakantie gaan de hardloopschoenen nog mee. Waarschijnlijk zal er ook iets voor op moeten geven. Dat gezellige feestje op zaterdagavond gaat niet als je de volgende ochtend een lange duurloop gepland hebt staan. En iedere week heel veel biertjes of wijntjes drinken is ook niet handig als je fanatiek aan het hardlopen bent.

Hardlopen zonder doel daarentegen geeft vrijheid. Je mag doen waar jij zelf zin in hebt en wanneer jij daar zin in hebt. Wil je een keer een training over slaan? Dan is dat prima. Geen zin in een lange duurloop of een pittige tempotraining? Dan maak je er toch gewoon een kort herstelrondje van. Hardlopen zonder doel kan hierdoor heel erg fijn zijn waardoor je het plezier in hardlopen helemaal terug kan krijgen of kan vergroten. Zeker nadat je eerst heel streng hebt getraind voor een bepaald doel is het heel fijn om eventjes een paar weken of maanden geen doel te hebben en gewoon te doen waar je zin in hebt. Daarentegen staat wel dat je waarschijnlijk minder motivatie hebt om naar buiten te gaan en dat je vaker een training over zult slaan. Misschien zal je conditie er ook op achteruit gaan doordat je minder vaak en minder ver gaat hardlopen waardoor je – als je weer begint met trainen voor een doel – opnieuw moet gaan opbouwen.

Toen ik zonder doel ging hardlopen heb ik ook ervaren dat ik juist veel motivatie had om naar buiten te gaan. Ik mocht immers doen wat ik leuk vond, zonder ‘verplichtingen.’ Als ik het wel genoeg vond dan stopte ik er gewoon mee en ging ik naar huis. Deze ongedwongen sfeer zorgde er bij mij vaak voor dat ik juist verder liep dan gepland. Alleen op momenten dat ik me niet lekker voelde ben ik eerder huiswaarts gekeerd.

Het heeft dus allebei zijn voor- en nadelen. Persoonlijk vind ik het fijn om twee grote doelen per jaar te hebben (voor mij is dit een halve marathon) en tussen deze doelen in gewoon lekker te doen waar ik zin in heb.

Loop jij het liefst met of zonder doel?

Cheers!
Sandra-Anna 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *