Ik liep een halve marathon op een lege maag

Hardlopen rennen running Nike Stox compressie tubes New Balance zonsopkomst ochtend oranje halve marathon

Op 1 augustus 2018 ging mijn wekker om 5 uur ’s ochtends af. Om half 6 ’s ochtends stond ik in mijn hardloop outfit buiten om voor het eerst 21.1 kilometer te lopen. Zonder van te voren iets te eten, want nog eerder opstaan zag ik niet zo zitten.

Hoe het mij is bevallen? Best wel goed kan ik je vertellen. De hele weg had ik energie, was ik vrolijk en gewoon ontzettend lekker aan het lopen. En aan het meezingen, sorry voor degene die ook al om 6 uur ’s ochtends op straat waren en me hebben gehoord. Wellicht had een goed humeur en de mooie zonsondergang die je hierboven op de foto ziet er ook iets mee te maken gehad, maar die halve marathon ging gewoon goed. Dankzij de energie snoepjes die ik bij me had en netjes om de 4km in nam had ik voldoende energie om op gang te blijven. En juist doordat ik iedere 4 kilometer een snoepje nam had ik steeds weer iets om naar uit te kijken en brak ik die lange 21.1 kilometer dus eigenlijk in kleine stukjes van 4km op.

Helemaal onvoorbereid was ik niet, zo at ik de avond van tevoren pasta voor de koolhydraten. Daarnaast heb ik in de week voor aanloop van deze training extra veel water gedronken; het was immers hoog zomer en hartstikke warm buiten. Ook heb ik ervoor gezorgd dat ik wat extra zout binnen kreeg, maar wellicht was dat ook een smoesje om wat extra zoute dropjes te kunnen eten. De avond van tevoren heb ik voordat ik naar bed ging nog even een eierkoek gegeten. En tijdens het lopen had ik een flesje water bij me om gehydrateerd te blijven.

Voor mij was het geen moeilijke keuze om deze lange duurloop zo vroeg te doen en zonder van te voren iets te eten; dat deed ik immers altijd. Al mijn voorgaande duurlopen waren om 6 uur ’s ochtends en op een lege maag. Ook die keer dat ik 15 kilometer liep of toen ik 18 kilometer naar mijn ouders liep. Wellicht was mijn lichaam er ook aan gewend, maar dit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Wat ik wel weet is dat ik bij thuiskomst niet mega veel honger had. Natuurlijk kon ik best eten en keek ik uit naar mijn kwark, maar het was echt niet zo erg dat ik meteen moest eten omdat ik anders om zou vallen.

En als je je afvraagt of het niet beter was geweest om deze 21.1 kilometer in de middag te lopen wanneer ik op 14 oktober ook van start zou gaan, dan kan ik je vertellen dat dat niet zo was. Op die dag was het ’s middags voor mij echt veel te warm om zo’n afstand te kunnen lopen, dat ik uitweek naar de ochtend is meer dan logisch. Maar ik heb wel geoefend met het lopen van een lange afstand wat later op de dag. Bij de Tilburg Ten Miles bijvoorbeeld. Toen startte ik om 13:55 en tijdens de halve marathon start ik waarschijnlijk om 14:00 uur. Bovendien heb ik voor die wedstrijd wel van te voren wat gegeten. Voor mij is dat niet zo spannend omdat ik geen overgevoelige darmen heb. Hetgeen wat ik normaal eet kan ik voor zo’n wedstrijd dus ook prima eten. Oefenen met witte boterhammen, eierkoeken en bananen eten voor een wedstrijd hoef ik niet echt waardoor die ene keer wel voldoende was.

Voor mij is het inderdaad allemaal best eenvoudig, maar ik kan me zo voorstellen dat dat voor een ander niet is. Voor mij was het niet zwaar onverstandig om een halve marathon op een lege maag te lopen, ik zou het zo weer doen. Maar wellicht is het voor jou geen goed idee om dit ook te gaan doen. Voordat je zo’n training of race plant moet je van te voren goed gaan nadenken over je voeding in de dagen vooraf, op de ochtend, tijdens de training of wedstrijd en zelfs voor erna. Ieder mens is anders en iedere situatie vraagt om een andere aanpak. Dit is hoe ik het heb gedaan, maar ik zou niet zomaar aan iedereen adviseren om dat ook te gaan doen. Kijk naar wat het beste is voor jouw situatie en handel daar naar.

Eet jij wel het liefste voordat je een lange duurloop gaat doen?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *