Mijn hardloop wishlist

Garmin VivoActive 3 GPS sporthorloge hardlopen rennen

Ik ben nu zo’n twee maanden aan het hardlopen en het gaat best lekker al zeg ik het zelf. Ik ga steeds sneller; afgelopen maandag rende ik mijn rondje met een pace van 6’26, mijn eerste run was een kortere afstand in 7’41. En ik ga ook steeds verder, vandaag of morgen ben ik zelfs van plan om in de double digits te gaan en 10 kilometer te gaan hardlopen. Ook heb ik me na de Cruyff Foundation Run ingeschreven voor meerdere wedstrijden. Zo loop ik aanstaande woensdag de PSV Foundation Run en volgende week zondag sta ik aan de start van de 1/4 Marathon van Tilburg. Ook zijn er al doelen gesteld/plannen gemaakt voor dit najaar. Super leuk dat hardlopen, maar hoe meer ik me er mee bezig houd en me erin verdiep, hoe groter mijn hardloop wishlist wordt…

Loopanalyse & hardloopschoenen

Overal kom je het tegen; op iedere hardloop blog, Instagram feed en in sportwinkel. De bijna magische loopanalyse. Dit is een analyse waarbij een specialist gaat onderzoeken en kijken naar hoe jij loopt. Land je op je voorvoet of op je achtervoet? Gaan je enkels een beetje naar binnen, naar buiten of blijven ze mooi recht onder je knie? Dat zijn een aantal dingen waar ze op letten terwijl je voeten gescand worden en je een stukje rent op een loopband. Zo’n loopanalyse bepaald dus eigenlijk hoe jij loopt en waar jouw voeten (extra) ondersteuning  nodig hebben om blessures te kunnen voorkomen. De hardloopcommunity benadrukt vaak hoe belangrijk het is om op de juiste hardloopschoenen te lopen en welke paar schoenen het meest geschikt zijn komt uit de analyse. Ik heb nog nooit zo’n analyse gedaan omdat ik een prima paar hardloopschoenen heb waar ik nog vele kilometers op kan lopen voordat ze zijn versleten. Maar mochten deze toe zijn aan vervanging, ga ik toch maar eventjes kijken waar ik het beste op kan lopen voordat ik nieuwe aanschaf.

Garmin GPS sporthorloge

Tot nu toe rende ik al mijn rondjes met mijn telefoon op zak. Door de app Strava kon ik achteraf zien hoe ver ik had gelopen, wat mijn gemiddelde snelheid was en hoe lang ik erover heb gedaan. Erg fijn, maar soms heb ik gewoon de behoefte om dit soort gegevens tijdens mijn run te zien. Ik ben dan benieuwd hoeveel kilometer ik al heb gelopen (en hoeveel ik er nog mag/moet) en of ik niet te snel of te langzaam ga voor mijn doen. Het geklungel met mijn telefoon uit het ritszakje op mijn rug te halen is teveel gedoe tijdens het rennen, mijn Nike hardloop legging maakte dit al beter doordat deze een zakje op het bovenbeen heeft. Maar toch blijft het vervelend om al lopend iets uit je zakken te halen. Een GPS horloge waarbij je maar gewoon eventjes naar je pols hoeft te kijken om deze gegevens in een oogopslag te zien lijkt me echt ideaal. Bovendien kun je er een training in programmeren waardoor je tijdens een interval training niet meer zelf de tijd of afstand in de gaten hoeft te houden, maar een trilling en een geluidje je laten weten dat je even mag rusten. Ik heb daarom mijn ogen laten vallen op een sporthorloge met GPS van Garmin. Deze zijn ideaal en perfect op alle fronten, behalve het prijskaartje wat eraan hangt. Maar mijn vriend was vorige week in New York waar deze sporthorloges een stuk goedkoper zijn, hij is dus zo lief geweest om de Garmin VivoActive 3 voor mij mee te nemen waardoor ik deze sinds vandaag in mijn bezit heb. Ik kan niet wachten om hem uit te gaan testen tijdens mijn run van vandaag of morgen, een review volgt uiteraard nog.

Herzog compressiekousen

Al een behoorlijk lange tijd kamp ik met een overbelaste kuit. Inmiddels gaat het weer een stuk beter dan begin dit jaar toen zelfs lopen of met mijn benen over elkaar zitten pijn deed. Hoe meer ik sport, hoe pijnlijker hij wordt. Rust is dan weer het geneesmiddel. Dit keer heb ik mijn sportieve activiteiten langzaam opgebouwd, maar na het lopen voel ik mijn kuitspier soms. Het is geen “echte pijn,” maar een waarschuwing dat ik voorzichtig moet zijn. Tijdens het hardlopen draag ik compressiekousen van Leontien, maar soms vraag ik me af of ze wel een werkende functie hebben. Op het internet lees ik heel veel lovende verhalen over de compressiekousen van Herzog. Velen hardlopers zweren hierbij. Het hoge prijskaartje voor een paar sokken hield me in eerste instantie tegen, maar begin deze week las ik ook een artikel waarin stond dat ze helemaal geen effect hadden (behalve een minuut tijdwinst op de marathon). Voordat ik ze aanschaf, wil ik eerst zeker weten dat ze daadwerkelijk doen wat ze beweren en mij helpen bij mijn kuit “blessure.”

Foamroller

De foamroller gaat een beetje gepaard met het vorige item wat op mijn hardloop wishlist staat. Toen ik begin dit jaar na twee maanden rust waarin ik helemaal niet heb gesport nog steeds last had van mijn kuit ben ik naar de fysio gegaan, daar heeft hij hem flink los gemasseerd. De dag erna was al mijn pijn voor de horizon verdwenen, ik had helemaal nergens meer last van en ook tijdens of na een training voelde ik mijn spier niet. Mijn kuitspier moest blijkbaar een keer goed los gemasseerd worden. Tegenwoordig doe ik dat na het hardlopen zelf met mijn handen of een tennisbal. De tennisbal werkt voor mijn gevoel iets effectiever, maar een bal is rond en hij rolt behoorlijk vaak weg. Een echte foamroller die gewoon blijft liggen en ook nog eens verschillende structuren heeft waardoor de spier goed los gemaakt wordt lijkt me iets praktischer.

Welke sportieve chicks zijn de moeite waard om te volgen op Instagram? En wat staat er dit moment op jouw wishlist?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *