Sandra loopt de halve, update #1

Hardlopen running pose Nike New Balance Decathlon rennen

Oktober leek ooit heel erg ver weg, ik zou nog zeeën van tijd hebben om te trainen en mezelf voor te bereiden op deze grote uitdaging. Maar de grote dag komt langzaam steeds dichterbij en inmiddels is het nog maar 95 dagen tot de start van de halve marathon van Eindhoven. Mijn halve marathon. Met de tegenslagen die ik had en een aantal mislukte pogingen tot een duurloop begon ik me lichtelijk zorgen te maken. Ik praat jullie even bij.

Het “waar ben ik aan begonnen? Ik kan dit helemaal niet!” is nooit in me opgekomen wel “hoe ga ik dit in Godsnaam doen?!” Ik had niet zo heel veel vertrouwen in mezelf – ik ben immers alles behalve goed in sport – waardoor ik geen idee had hoe ik die hele afstand van 21.1 kilometer hardlopend zou moeten afleggen. Maar ergens anders was het ook behoorlijk eenvoudig, deze week 10km, volgende week 12km, daarna 14, 16, 18, 20, etc. Het schema was duidelijk, een duurloop per week, een herstelloopje en een tempotraining of interval training. Maar hoe dan?! Nog steeds wist ik niet waar ik de energie, kracht, doorzettingsvermogen en mentaliteit vandaan ging halen. Die halve marathon bleef nog steeds een zeer onbereikbaar doel.

Sinds de Vestingloop had ik geen duurloop van 10km meer gedaan door een “blessure”, toen had ik me ingeschreven voor een 8km wedstrijd en die week erna zou ik 10km lopen tijdens een andere wedstrijd. Vanaf daar zou ik weer kunnen gaan opbouwen en mijn afstand ieder week met 2km uitbreiden. De 8km ging onzettend lekker zoals je hier kan lezen, maar de 10km een week later besloot ik door het warme weer te schrappen en met vervangen door 5km. In plaats daarvan wilde ik die dag ervoor 10-12km gaan lopen. Helaas liep dat niet helemaal zoals gepland.

Ik liep redelijk oké, maar al vrij snel kreeg ik het gevoel dat ik naar het toilet moest. Dit gevoel zette ik maar aan de kant en ik liep stug door. De afstand moest gelopen worden. Maar na 5km was er echt geen ontkennen aan. Ik moest. Nu. Maar het was via de kortste route nog minstens 2km tot aan huis. Terwijl ik op dat moment juist heel graag heel snel weer thuis wilde zijn. Het idee was om snel even naar huis te gaan (wat een opluchting!) en vervolgens weer naar buiten om mijn rondje af te maken. Dat rondje heb ik nooit meer afgemaakt waardoor ik op een 7km struinde. Samen met de 5km die ik die dag erna liep heb ik dat weekend genoeg kilometers gemaakt. Maar de halve marathon loop ik ook niet over twee dagen, en dus moest de afstand aan elkaar gelopen worden, zonder plas pauze.

Ik dacht dat het misschien door de fruit jelly kwam die ik al na 3km had genuttigd omdat ik het gevoel had dat ik wel wat energie kon gebruiken. En dus besloot ik afgelopen week een jelly bij 5km te nemen (nu echt) en eerst het rondje om het TU/e terrein te lopen aangezien dit rondje relatief dicht bij huis is. Mocht ik tijdens dit rondje of in het begin van de straat waar ik vervolgens doorheen zou lopen naar het toilet moeten, dan zou ik dicht bij huis zijn. Maar ik hoefde niet en ik liep ontzettend lekker. Ik had een relaxed tempo, water meegenomen voor hydratatie onderweg en het was eindelijk niet meer zo warm als in de voorgaande weken. Ik hoefde helemaal niet naar huis en besloot om 14km te lopen in plaats van 10-12km. Maar toen het eenmaal zo ver was wilde ik 15km lopen zodat ik de volgende dag tegen mijn vader zou kunnen zeggen dat ik zijn afstand 3x kan lopen achter elkaar. Ik had nog verder gekund, zo goed ging het. Maar om overbelasting te voorkomen en rustig op te bouwen heb ik het bij deze 15km gelaten.

Maar jongens, ik heb gewoon 15km gelopen! Ik sta hier zelf nog steeds een beetje van versteld. Vorige week wist ik niet eens hoe ik in september de Tilburg Ten Miles ging lopen, en nu heb ik op 1km na die afstand gewoon hardlopend afgelegd. Dankzij deze run heb ik zoveel vertrouwen in mezelf gekregen dat ik eindelijk durf te geloven dat het me ook daadwerkelijk gaat lukken om de halve marathon uit te lopen. Het zal geen fantastische tijd zijn, niets noemenswaardig in de hardloop community; maar die finish, die ga ik gewoon halen.

Waar ben jij voor aan het trainen? En hoe gaan jouw voorbereidingen?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *