Sandra loopt de halve, update #9

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman orange zonnebril sunglasses good sport watch sporthorloge GPS Garmin running shoes hardloopschoenen hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman green

Als hardlopende inwoner van Eindhoven kan ik natuurlijk niet anders dan een wedstrijd lopen tijdens het marathon weekend in Eindhoven. Net als vorig jaar heb ik me ingeschreven voor de halve marathon. Toen ging hij niet zoals ik had gehoopt, dus dit jaar ga ik er alles aan doen om fit aan de start te staan. Zo heb ik nu drie knetter goede hardlopers die mijn schema maken (waar ik me probeer braaf aan te houden) en waarvan ik drie keer per week training krijg. Ook heb ik van mijn fouten van vorig jaar geleerd. Ik bouw langzaam op, zorg voor blessure preventie en smeer mezelf niet meer in met zonnebrand zodat mijn lichaam de warmte nog kwijt kan. Vandaag een kleine update waarin ik vertel hoe mijn trainingen gaan.

Met nog minder dan twee maanden te gaan tot de halve marathon op 13 oktober plaatsvind begint de tijd toch wel te dringen. Ook in de trainingsgroep merk je dat mensen zich realiseren dat ze nu toch echt aan de bak moeten gaan. En dat doe ik ook. Ik heb me redelijk goed aan het schema weten te houden. Bijna alle trainingen heb ik gedaan zoals ze gepland stond. Echter kreeg ik na het lopen door de bossen last van mijn enkel (spiertje verrekt) waardoor ik besloot om de training van twee dagen later te halveren en niets te forceren. Zelfs toen ik een weekendje weg was naar Limburg heb ik mijn lange duurloop door het heuvelachtige landschap gelopen. Dat was natuurlijk wel een stukje zwaarder dan op het vlakke parcours waar ik normaal loop, maar de omgeving maakte enorm veel goed. Ik heb heel erg genoten en ontzettend lekker kunnen lopen.

Helaas was een van mijn reisgenoten in Limburg verkouden waardoor ik ook ben aangestoken. Doordat ik onder andere last had van keelpijn en moest hoesten besloot ik om mijn trainingen over te slaan. Ze zeggen altijd dat als je last hebt van je hoofd (verstopte neus, oorpijn of hoofdpijn) je nog prima kan hardlopen, maar als het naar je longen gaat (zoals hoesten) je beter in bed kunt blijven liggen. Ik was grieperig en mijn lichaam had alle energie nodig om daarvan te herstellen. Lopen zat er dus echt niet in waardoor ik drie trainingen heb overgeslagen.

Een week later ging ik weer vol goede moed aan de slag. Ik deed de eerste training nog een beetje rustig aan en tijdens de tweede training was ik mijn GPS horloge vergeten dus ik heb geen idee hoe snel of hoe ver ik heb gelopen (ik heb wel heel erg lekker gelopen). Mijn lange duurloop vond ik nog wel een beetje spannend. In tegenstelling tot een kort rondje zoals in mijn schema stond wilde ik graag 14 kilometer lopen. Dit leek me logisch aangezien ik over twee weken (1 september) de Tilburg Ten Miles loop en ik tot dusver alleen 12 kilometer heb gelopen. Zo bouw ik de afstand toch nog een beetje op. Ik had behoorlijk veel moeite om erin te komen en kon niet echt lekker lopen. Na een pitstop halverwege ging het gelukkig al heel wat beter, maar nog steeds niet van een leien dakje. Hij moest uit mijn tenen komen, maar de training heb ik wel afgemaakt en de kilometers zijn gelopen.

Tot nu toe gaat het dus wel redelijk. Ik heb het idee dat ik nog niet zo fit ben als twee maanden geleden toen ik de halve marathon in Maastricht liep, maar dat komt vast nog wel goed. De trainingen zijn in ieder geval leuk en van de meeste rondjes kan ik enorm genieten. Als ik een ding heb geleerd is dat ik me nu echt geen zorgen moet gaan maken omdat het volgende week opeens heel anders kan zijn. Vol goede moed blijf ik dus lekker lopen zodat ik op 13 oktober fit aan de start sta.

Voor welk doel ben jij aan het trainen?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *