Van 0 naar 5km in 20 dagen, hoe deed ik dat?

Hardlopen bomen Nike Under Armour Running girl

Ik had zes weken de tijd om van niets op te bouwen naar 5km hardlopen zonder tussendoor te pauzeren of wandelen. Aanvankelijk leek me dat toch nog een hele opgave en ging ik er vanuit dat ik het laatste stuk op karakter zou moeten lopen. Niets was minder waar, precies 20 dagen nadat ik voor het eerst mijn hardloopschoenen aantrok om daadwerkelijk te gaan hardlopen tikte ik al de 5km aan. Hoe ik dat deed vertel vandaag.

Foto: Christien Fonken Fotografie

Laat ik maar bij het begin beginnen. Ik had weliswaar nog nooit hardlopen (op een blauwe maandag na), maar begon niet helemaal op “0”. Al een aantal jaar was ik fanatiek aan het turnen en trainde ik tussen de 4 en 6 uur per week. Ondanks dat vele mensen in mijn omgeving dachten dat turnen geen ‘echte’ sport was waarbij je zou zweten (dat deed ik immers nooit) of een conditie op zou bouwen. Het is geen duursport waarbij je een lange tijd in beweging moet blijven, maar een sport waarbij je steeds voor korte duur veel energie levert. Zie het als een glas water dat je leeg drinkt; bij het hardlopen drink je steeds een klein slokje waarbij het glas na een uur leeg is, bij turnen giet je het in een keer achterover. Echt een conditie opbouwen zal ik waarschijnlijk niet hebben gedaan, maar mijn uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen waren in de laatste jaren behoorlijk op de proef gesteld. Bovendien voelde ik me fit en energiek.

Tijdens het eerste rondje wat ik ging lopen had ik besloten dat ik op een langzaam tempo zou beginnen en zou gaan wandelen wanneer dit nodig zou zijn. Met dat langzame tempo had ik in het begin veel moeite omdat ik dat niet gewend was. Maar blijkbaar heb ik tijdens het turnen wel een conditie opgebouwd want tijdens mijn eerste run liep ik al 2.5 kilometer aan een stuk. Ik was dus al halverwege. Dit is me met name gelukt door het enthousiasme wat ik erin stopte (ik had er gewoon ontzettend veel zin in), het doorzettingsvermogen wat ik heb (ik bleef mezelf maar motiveren om door te gaan), en ik wilde aan mijn omgeving laten zien dat ik dit wel kon. Voor mij waren deze drie factoren hetgeen wat ervoor heeft gezorgd dat ik er 20 dagen over heb gedaan. Dit keer stond mijn eigenwijsheid me niet in de weg, want als ik daar wel naar geluisterd had, had ik waarschijnlijk nog geen week later al 5km gelopen.

Hardlopen hand vijf

Overal op internet las ik dat rustig opbouwen ontzettend belangrijk is als je begint met hardlopen om blessures te voorkomen. Ik heb dus mijn best gedaan om zo langzaam mogelijk op te bouwen en zo’n kort mogelijke rondjes gelopen. Iedere week ging ik twee keer naar buiten om te hardlopen; een keer voor een kort maar ‘snel’ rondje, en een keer voor een langer rondje wat ik iedere week uitbreidde. Wat ik merkte was dat als ik op een heel rustig tempo liep (een tempo wat net iets sneller is dan snelwandelen) dat ik dat onwijs lang kan volhouden. Als ik sneller liep was mijn batterijtje veel eerder leeg. Bovendien vond ik de lange runs die ik lekker op mijn gemakje mocht lopen ook veel leuker, daar keek ik meer naar uit dan de snelle runs die ik “moest” lopen.

Hetgeen waar je waarschijnlijk het meest benieuwd naar bent zijn al mijn runs. Hieronder heb ik een overzicht gemaakt met alle acht de keren dat ik naar buiten ben gegaan tot ik de 5km aantikte. De nummers zijn als volgt: het aantal kilometers dat ik heb gelopen, mijn gemiddelde snelheid (hoeveel minuten ik over 1 km doe) en het aantal minuten dat ik erover heb gedaan om de hele afstand te lopen.

  • 10-03: 2.5 km (mijn pace en tijd zijn niet bekend omdat ik zonder tracker liep).
  • 12-03: 2.5 km, 7.41/km, 19:32 minuten.
  • 16-03: 2.6 km, 6.44/km, 17:34 minuten.
  • 21-03: 3.2 km, 7.40/km, 24:40 minuten.
  • 23-03: 2.6 km, 6.41/km, 17:22 minuten.
  • 26-03: 4.2 km, 7.14/km, 30:52 minuten.
  • 28-03: 2.4 km, 6.30/km, 16:03 minuten.
  • 30-03: 5.0 km, 7.12/km, 36.03 minuten.

Zoals je ziet is het dus zeker mogelijk om in een zeer korte tijd 5 kilometer te kunnen hardlopen. Of ik het anderen ook zou aanraden om te gaan doen, dat weet ik niet. Als je nooit sport zou ik het afraden om het in zo’n korte tijd te proberen. Dan kun je beter een schema van 12/13 weken volgen waarbij je langzaam opbouwt. In het begin merkte ik ook dat mijn lichaam nog echt aan deze nieuwe manier van bewegen moest wennen. Ik ben heel erg alert geweest op hoe mijn lichaam voelde en welke pijntjes ik had of aan voelde komen. Door het turnen ken ik mijn lichaam en weet ik wanneer ik door kan gaan of het verstandiger is om even rust te nemen. Als jij dat ook hebt zou je het zeker kunnen proberen. Maar in plaats van jezelf een doel te stellen (op die datum moet ik zo ver kunnen lopen) kun je wellicht beter beginnen en steeds kijken hoe ver je komt. Ik ben zonder schema gaan lopen en heb gedaan wat goed voelde en wat ik aankon.┬áLuisteren naar je eigen lichaam is het aller belangrijkste.

Hoe gaat het hardlopen bij jou?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *