“Van hardlopen val je af”

weegschaal voeten scales feet foot toenails teennagels tenen

Je hebt vast wel eens iemand horen zeggen dat je gemakkelijk kunt afvallen door regelmatig te gaan hardlopen. Door te gaan sporten – en dan met name hardlopen in het bijzonder – zouden de kilo’s er zo vanaf vliegen. Zelf loop ik nu al ruim een jaar hard en alhoewel ik hier niet mee ben begonnen om af te vallen, heb ik de laatste maanden de weegschaal wel nauwlettend in de gaten gehouden.

Laat ik maar beginnen met zeggen dat ieder lichaam anders is en op een andere manier reageert op bijvoorbeeld voeding en sporten. Wat voor de een geldt hoeft voor een ander niet zo zijn. Het zou ook kunnen dat de een wel afvalt door te gaan hardlopen, maar de ander niet. Dit heeft allemaal te maken met jouw dagelijkse calorie inname. De hoeveelheid calorieën die je op een dag mag innemen is gebaseerd op je geslacht, lengte, gewicht en het aantal uren dat je per week sport. Sporten is hierbij belangrijk want hoe meer je sport, hoe meer calorieën je per dag mag innemen aangezien je er tijdens het sporten ook heel wat verbrand. Als ik niet zou sporten zou ik iedere dag zo’n 1600 calorieën mogen innemen. Maar ik sport wel en ook nog eens behoorlijk veel – zelfs meer dan de meeste schema’s toelaten. Dat betekent dat ik met mijn actieve levensstijl meer dan 2300 calorieën mag innemen.

Het verschil tussen veel sporten (volgens dit schema is dat 6 tot 7 uur per week, maar ik zit hier dus overheen) en helemaal niet sporten is in mijn geval 700 calorieën. Dat betekent dat als je wel sport je meer zou mogen eten zonder aan te komen. Wil je afvallen? Dan moet je ervoor zorgen dat je minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbrand. Als algemene regel zou je kunnen stellen dat wanneer je een halve kilo per week wilt afvallen, je per dag zo’n 500 calorieën minder moet eten dan wat je verbrand.

Waarom ik denk dat je niet zult afvallen als je gaat hardlopen is omdat je na het sporten je energievoorraad weer aan moet vullen. Meteen na het sporten eet ik een eiwitrijke maaltijd, maar ook door de dag heen merk ik dat ik sneller honger heb en wat meer eet dan wanneer ik niet zou sporten. Daarnaast heeft mijn lichaam ook energie nodig om de lange duurlopen die ik wil maken aan te kunnen. Hierdoor eet ik wat vaker koolhydraten zoals pasta en aardappelen, maar dit zijn juist de ‘dikmakertjes’ die je het beste kunt vermijden als je probeert af te vallen. Als ik een lange duurloop heb gedaan dan gun ik mezelf ook vaker iets ongezonds. Als ik ’s ochtends heb hardgelopen zou ik sneller dat ijsje nemen dan wanneer ik niet heb gesport. En dat terwijl ik misschien niet eens zo heel veel calorieën heb verbrand tijdens het hardlopen. Door jezelf deze lekkernijen na het hardlopen te gunnen zal je natuurlijk niet afvallen.

Kortom; van alleen hardlopen zal je gewicht niet afnemen. Wil je graag afvallen dan moet je ervoor zorgen dat je minder calorieën inneemt dan dat je verbrand. Hardlopen kan hierbij helpen omdat het ervoor zorgt dat je meer calorieën zult verbranden waardoor je dagelijkse innamen hoger wordt. Probeer ook zoveel mogelijk eiwitten te eten omdat deze je spiermassa beschermen en voor een verzadigd gevoel zorgen. Koolhydraten daarentegen kun je het beste vermijden omdat jouw lichaam dan deze energievoorraad zal aanspreken in plaats van je eigen vet te verbranden.

Heb je hier nog vragen over? Stel ze dan gerust! Dan zal ik mijn best doen om ze te beantwoorden.

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *