Waarom ik zonder schema train voor de halve marathon

hardlopen rennen hardloper muziek iPod oortjes vrouw

Ik ben aan het trainen voor de halve marathon van Eindhoven – mijn eerste halve marathon. Ik ben nog helemaal niet zo lang aan het hardlopen en alle kennis die ik heb over deze sport heb ik opgedaan in dit boek en de blogs van Annemerel – dat is niet zo heel veel dus. Dat je niet te snel moet opbouwen weet ik inmiddels wel, maar wanneer je precies welke afstand moet lopen voor een optimaal resultaat of hoe het nu zit met (sport)voeding vooraf en onderweg… Geen idee. En toch heb ik ervoor gekozen om geen schema van Nike, Run2day of iets vergelijkbaars te volgen. Ik heb niet eens een eigen schema gemaakt wat ik iedere week braaf volg. Vandaag leg ik uit waarom ik voor mijn eerste halve marathon zonder schema train.

Het hardlopen is nog vrij nieuw voor me en ik heb nog lang niet zoveel kennis als alle doorgewinterde marathonlopers, maar waar ik wel veel kennis over heb is mijn eigen lichaam. Voordat ik mijn hardloopschoenen aantrok turnde ik, soms zelfs wel drie of vier keer per week. Ik weet wat mijn eigen max is, wanneer ik door pijn heen kan bewegen en wanneer ik mijn lichaam rust moet gunnen. Dat is lang niet altijd zo geweest – ik ging altijd maar door een door waardoor ik van de ene blessure overging naar de andere. Nu weet ik hoe ik naar mijn lichaam moet luisteren en wat ik aankan. Ik ben ervan overtuigd dat ik zelf veel beter kan aanvoelen wanneer ik all out kan gaan of wanneer ik rustig aan moet doen dan zo’n standaard schema.

Bovendien vind ik de vrijheid van geen schema hebben heel erg fijn. Mijn colleges heb ik iedere week op hetzelfde tijdstip en dezelfde dag, maar mijn werk is zeer onregelmatig. De ene week werk ik op dinsdag en de week erna op zaterdag. Hier moet ik uiteraard omheen plannen en dat werkt een stuk fijner als mijn hardlooptrainingen flexibel zijn. Als ik op vrijdag of zaterdag tijd heb om een rondje te maken en ik zie dat het op vrijdag gaat regenen, dan verschuif ik hem gewoon naar zaterdag. Dat zou niet gaan als er voor zondag ook een training gepland zou staan.

Door geen schema te volgen kan ik helemaal doen waar ik zelf zin in heb. Wil ik graag 14km naar mijn ouders lopen? Dan doe ik dat. Zin in een kort rondje op het TU/e terrein? Geen probleem. Ik wil mezelf niet forceren om een bepaalde afstand op een bepaald tempo te lopen. Iedere dag is anders en de ene keer ga ik gemakkelijker voorruit dan de andere keer. Ik wil mezelf het comfort geven om mijn trainingen daarop aan te kunnen passen. Ik heb ook helemaal geen behoefte om geforceerd 12 kilometer te gaan lopen ‘omdat het in mijn schema staat’ terwijl ik na 8km het wel genoeg vind. Hardlopen doe ik voor mijn plezier en ik vind het belangrijk dat het voor mezelf leuk blijft. Bovendien trainde ik voor mijn turnwedstrijden ook nooit zonder schema of opgesteld programma en dat werd de laatste keer beloond met een gouden medaille.

Uiteraard heb ik wel nog steeds het doel in mijn achterhoofd. Ik weet waar ik naartoe aan het werken ben en welke afstand ik op 14 oktober moet lopen. Ik heb me niet voor niets ingeschreven voor de Tilburg Ten Miles begin september. Dat was mijn stok achter de deur om ervoor te zorgen dat ik in ieder geval op de goede weg ben. Maar 1 augustus had ik ontzettend veel zin om alvast 21.1 kilometer te lopen. Deze afstand zul je in geen een hardloopschema ruim 2.5 maand van tevoren zien staan. En toch heb ik het gedaan omdat ik dat graag wilde.  Ik doe mijn eigen ding en volg de planning die ik in mijn hoofd heb zitten. Als het weer eens tijd is voor een duurloop, dan trek ik er langer voor uit en als ik echt hoognodig een interval training moet doen dan zorg ik dat die gedaan wordt.

Ik vind deze vrije manier van trainen heel erg fijn en mocht ik hierna nog een keer de behoefte hebben om een halve marathon te lopen, dan zal ik het waarschijnlijk weer op dezelfde manier aanpakken.

Train jij wel met een schema?

Cheers!
Sandra-Anna

3 gedachten over “Waarom ik zonder schema train voor de halve marathon

  1. art-pen.ru schreef:

    Gek genoeg zie dat meestal niet terug bij andere schema s voor een marathon. De lange duurlopen gaan rustiger dan marathonhartslag (het is immers maar training) en de korte trainingen gaan intensiever.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *