Zo kom je van je stijve kuiten af!

Kuiten rekken strekken rennen hardlopen natuur boom bomen zwart nike under armour

Sinds het eerste moment dat ik begon met hardlopen had ik last van stijve kuiten en voelde ik flink veel spanning op mijn enkelbanden staan. In het begin dacht ik dat het kwam door de nieuwe en langdurige manier van bewegen waar mijn lichaam niet aan gewend was. Op internet zocht ik naar oefeningen die dit zouden kunnen verhelpen. Vanaf dat moment maakte ik mijn enkels los en deed ik een warming-up voordat ik aan mijn run begon. Maar de stijve kuiten bleven waardoor ik dacht nog steeds niet van mijn blessure (overbelaste kuit) af te zijn. Inmiddels heb ik nergens meer last van en deel ik graag wat er bij mij voor heeft gezorgd dat ik van deze pijntjes af kwam.

Warming-up

Als eerste ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik overal tegen dat een goede warming-up heel belangrijk is. Inmiddels heb ik mijn vaste routine die ik nooit meer oversla. Ik begin met het losmaken van mijn enkels; ik schrijf dan in de lucht het alfabet. Als ik thuis aan de slag ga doe ik wat jumping-jacks, knieheffen en hakken-tegen-billen totdat ik voel dat mijn benen warm zijn. Daarna ga ik rekken en strekken. Op de baan loop ik meestal een paar rondjes warm en ga ik daarna eventjes rekken. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet of je beter statisch (dus bijvoorbeeld de houding die ik aanneem op de header foto) of dynamisch (door bewegingen) kunt rekken. Ik heb het meerdere fysio’s en trainers gevraagd maar ze zeggen allemaal iets anders. Voor een wedstrijd doe ik het meestal overigens allebei; dan ga ik zowel statisch rekken als dynamisch.

Fysio

Na de Vestingloop liet ik mezelf even los masseren omdat ik het gevoel had dat mijn benen dat wel zouden kunnen waarderen. De fysio die me daar “behandelde” schrok van de stijfheid in mijn benen, niet eens alleen in mijn kuiten. Ze benadrukte het belang van een goede warming-up en strekken voor het begin van een training of wedstrijd. Door haar reactie leek het me verstandig om een fysio er toch nog even naar te lijken kijken om zeker te weten dat ik geen blessure heb en mijn trainingen wel omhoog kon schroeven voor de halve marathon die ik van plan ben te gaan lopen. Ik had geen blessure, maar vond dit even laten checken toch wel erg belangrijk omdat ik weet hoe gemakkelijk je een spier kunt overbelasten.

Dry needling

Ondanks dat ik geen echte blessure had volgens mijn fysio, waren mijn spieren wel heel erg gespannen en moesten deze los gemaakt worden. Vandaar dat ik een dry needling behandeling kreeg. Dit heeft bij mij de spanning er volledig vanaf gehaald. Vorige week heb ik dit artikel over dry needling geschreven. Als je benieuwd bent naar wat deze behandeling precies inhoud, waar het onder andere voor geschikt is en wat mijn ervaring ermee is, dan raad ik je aan om dat artikel te lezen.

Nieuwe hardloopschoenen

Op aanraden van zowel de fysio als een ervaren hardlooptrainer heb ik na een loop analyse nieuwe hardloopschoenen aangeschaft die mijn voeten optimaal ondersteunen en passen bij mijn looptechniek, intensiteit en soort training. Nadat ik begonnen ben met lopen op mijn nieuwe schoenen merkte ik pas wat een verschil het kan maken. Op mijn andere gympen moesten mijn kuiten veel meer doen en werden mijn enkels veel zwaarder belast. Een goede schoen die voldoende ondersteuning biedt kan een wereld van verschil maken en is de investering helemaal waard.

De fysio heeft er bij mij door middel van dry needling ervoor gezorgd dat de stijfheid die in mijn spier zat weg ging en een combinatie van een goede warming-up met mijn nieuwe hardloopschoenen zorgen ervoor dat mijn spieren niet opnieuw stijf worden.

Heb jij last (gehad) van stijve kuiten? Wat heb jij gedaan om hier vanaf te komen?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *