Mijn week in trainingen #10

horloge watch GPS Garmin VivoActive 3 PR PB Fastest 10K record confetti carnaval hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman

Ondanks dat mijn turntraining vorige week behoorlijk tegen viel en ik ruim 10 kilometer door de regen heb moeten lopen was het wel een heerlijke trainingsweek. Ik heb naast het hardlopen en turnen nog een andere super leuke sport gedaan en mijn hardloop trainingen gingen onwijs lekker waardoor ik optimaal heb kunnen genieten. Vandaag laat ik zien welke trainingen ik allemaal heb gedaan vorige week.

Maandag 25-02

De week begon ik zoals altijd in de turnhal. Eerst gaf ik weer 2,5 uur training aan de dames van de wedstrijdgroep, en daarna mocht ik zelf nog 1,5 uur aan de slag. Tenminste, dat dacht ik. Er was een exchange met een andere vereniging van het sportcentrum (er komt dan een hele grote groep mensen meedoen met de training die nog nooit hebben geturnd) en dan weet ik al hoelaat het is. In plaats van lekker zelf te turnen mag ik weer les gaan geven. Begrijp me niet verkeerd, ik vind training geven heel erg leuk – daarom doe ik het ook iedere maandag 2,5 uur. Maar in mijn eigen training wil ik een turner zijn en geen trainer. Ik wil zelf lekker kunnen turnen, mijn oefening kunnen oefenen en nieuwe elementen leren. Er is maar een ding leuker dan training geven en dat is zelf trainen, als je dan drie beginners onder je hoede krijgt gaat dat gewoon niet en dat vind ik erg jammer. Ik heb een borstwaartsomtrek kunnen doen (met leertjes, dat dan weer wel) en drie keer een salto kunnen springen. Dat ging allemaal goed, maar ik had graag wat meer willen doen in die anderhalf uur.

Schaatsen ice skating gymnasts turners studenten

Dinsdag 26-02

Op dinsdag vertrok ik in de avond naar IJssportcentrum Eindhoven omdat we met de turnvereniging zouden gaan schaatsen. In mijn favorieten van januari had je al kunnen lezen dat ik schaatsen heel erg leuk vind om te doen. Dus toen ik de kans kreeg om met leden van de turnvereniging voor een prikkie op dinsdagavond te gaan schaatsen deed ik dat natuurlijk. Ik heb mijn horloge niet aangehad, maar ik heb zo’n vermoede dat ik meer kilometers heb geschaatst dan dat ik normaliter rondjes ren op de baan. Bovendien was het ook heel erg gezellig.

Woensdag 27-02

Op woensdag vertrok ik zoals gewoonlijk weer naar de atletiekbaan voor een fijne baantraining. Van tevoren keek ik nog even op de thermometer om te beslissen of ik mijn jasje aan zou doen of niet. Toen hij aangaf dat het ruim 21 graden was buiten en mijn telefoon dit bevestigde besloot ik om een t-shirt en shorts aan te doen. Het was echt heerlijk weer waarin ik lekker heb kunnen trainen. Op het programma stonden 200’tjes – mijn favoriete training. Na het opwarmen liep ik dan ook 5 x 200 meter met 100 meter rust, deze serie herhaalde ik vier keer waarna ik ging uitlopen. Het lopen ging onwijs goed. Ik loop de laatste tijd steeds meer op gevoel in plaats van op de tijd die mijn horloge aangeeft, maar iedere keer als ik keek was mijn pace weer verbazingwekkend hoog (voor mijn doen dan). Tijdens het uitlopen had ik bijvoorbeeld het idee dat ik echt niet vooruit kwam en in een pace rond de 7’20 aan het lopen was. Dit bleek 5’46 en 5’57 te zijn, alles behalve sloom dus. In totaal liep ik 8 kilometer met een gemiddelde pace van 5’25. 

Donderdag 28-02

Doordat ik dinsdag ben gaan schaatsen heb ik al drie dagen achter elkaar gesport en met de twee lange hardlooptrainingen in het vooruitzicht leek het me verstandig om de turntraining  op donderdagavond eventjes over te slaan en mijn lichaam wat rust te geven. Ik heb in de afgelopen maanden of misschien zelfs al wel jaren mijn lichaam behoorlijk goed leren kennen. Als er bij mij een ding zeker is, dan is het dat mijn kuiten behoorlijk snel overbelast raken. Nu mijn trainingen zo lekker gaan wil ik dat natuurlijk zoveel proberen te voorkomen. Dat doe ik door compressiekousen te dragen als ik ga hardlopen, zowel voor als na een training mijn kuiten te rekken, bijna iedere dag een foamroller te gebruiken en door af en toe een training over te slaan als ik weet dat het anders misschien te veel gaat worden. Ik ben nu op het punt dat ik geen risico’s wil lopen ondanks dat ik onwijs veel zin had om lekker te gaan turnen – zeker na die tegenvallende training van maandag. Soms moet je nu eenmaal je hoofd volgen in plaats van je hart en vandaag was zo’n moment dat ik besloot om mijn verstand te gebruiken.

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman

Vrijdag 01-03

Voor vrijdag stond er 8 kilometer op mijn schema. Omdat ik na het lezen van ‘Trainen als top atleet‘ inmiddels weet dat je van alleen langzame duurlopen niet sneller wordt, besloot ik om tempoblokken in mijn training te verwerken. Ik begon met 2 kilometer inlopen waarna ik 2 x 2 kilometer in een hoger tempo liep om vervolgens weer 2 kilometer uit te lopen. Na het inlopen stond ik even stil om uit te rusten, maar ik merkte dat ik dat helemaal niet nodig had en vroeg me heel erg af wat ik aan het doen was. Ik ben dus maar begonnen aan mijn eerste tempoblok en heb tussen de blokken in niet meer dan 10/20 seconden rust gehouden, omdat ik het gewoon niet nodig had. Ik was niet moe en conditioneel had ik het ook helemaal niet zwaar. Ik was juist onwijs aan het genieten van het lopen.

Het enige voordeel wat ik had van het lopen in blokken in plaats van zonder te stoppen was dat ik halverwege (dus in mijn “rust”) een prachtige omgeving tegenkwam waar ik eventjes een leuke hardloop foto heb kunnen maken. Tijdens een duurloop gaat dat niet omdat ik niet voor een foto wil stoppen en hem daarom altijd achteraf maak in de buurt van mijn woning. Nu kon ik hem heel onverwachts op een super mooie locatie maken. Mijn beoogde tempo’s voor het in- en uitlopen was een pace tussen 6’50 en 7’10 en voor de tempo’s vond ik tussen 6’20 en 6’40 wel mooi als ik dat zou kunnen halen. Uiteindelijk heb veel sneller gelopen en liep ik mijn snelste kilometer zelfs in 5’56. Na de 8 kilometer liep ik nog 5 x 100 meter. Uiteindelijk stond er 8,5 kilometer op de teller met een gemiddelde pace van 6’19.

Zaterdag 02-03

Na de lange training van vrijdag was het ook op zaterdag weer tijd voor een rustdag. De dag ervoor was immers Carnaval begonnen en aangezien ik in Brabant woon kan ik er niet meer onderuit en heb ik mijn kostuum vrijdag ook uit de kast getrokken. Ik heb zaterdag dus een echte vrije dag gehad waarop ik vrij weinig heb gedaan.

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl woman horloge watch GPS Garmin VivoActive 3 PR PB Fastest 10K record confetti carnaval

Zondag 03-03

Op zondag stond mijn lange duurloop van 10 kilometer gepland. Ondanks dat mijn telefoon aangaf dat het de hele dag bewolkt maar droog zou zijn, regende het tijdens mijn rondje. Omdat het een langzame duurloop zou worden wilde ik in een pace tussen 6’50 en 7’10 te lopen. Ik hoop dat dit ooit mijn halve marathon tempo zou kunnen worden en ik vind het prettig om mijn duurlopen dan ook in dit tempo te lopen zodat ik zeker weet dat ik het aankan. Dat laatste was zeker het geval. Mijn eerste kilometer was mijn langzaamste (7’11) en zelfs toen ik rond kilometer 7/8 in een klein dipje kwam en niet echt meer vooruit wilde ondanks dat ik geen pijn had, niet moe was en conditioneel het nog prima aankon was mijn tempo nog steeds 6’52. Na 8 kilometer had ik mijn energie weer terug gevonden en voelde het alsof ik vleugels had gekregen. De laatste kilometers liep ik dan ook in 6’19 en 6’23.

Hierna moest ik eventjes bijkomen omdat mijn benen toch wel vermoeid waren na deze 10 kilometer. Na in de lobby van mijn appartement wat water te hebben gedronken heb ik mezelf een schop onder mijn kont gegeven en ben ik de regen weer getrotseerd om mijn training af te maken met wederom 5 x 100 meter. In totaal liep ik dus 10,5 kilometer met een gemiddelde pace van 6’37. Ondanks dat het een langzame duurloop was bleek dat ik onverwachts sneller heb gelopen dan mijn 10 kilometer PR. Ik weet nu niet of ik het tempo van mijn langzame duurlopen moet aanpassen zodat ze inderdaad weer langzaam zijn (een half jaar geleden liep ik ze nog in een tempo tussen 7’20 en 7’40), of dat ik het beeld in mijn hoofd aan moet passen en dat dit “snellere” tempo voor mij inderdaad een prima tempo is om mijn langzame duurlopen in te lopen.

Hoe was jouw (trainings)week?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *