Mijn week in trainingen #11

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman pink orange

Zo gaan trainingen heel goed, en zo gaan ze opeens heel erg slecht. De blessure waar ik van begin september tot half januari mee kampte is weer terug en dat terwijl ik net lekker aan het trainen was voor de halve marathon. Ik heb gelukkig nog even de tijd om te herstellen en laat me er voorlopig nog niet door uit het veld slaan. Wel paste ik al mijn trainingen aan. Benieuwd hoe deze trainingsweek eruit zag? Lees dan verder.

Maandag 25 maart

Op vrijdag 22 maart liep ik een lange duurloop van 15 kilometer en merkte dat mijn lichaam tijd nodig had om hier van te herstellen. Hierdoor heb ik de geplande training van zondag een dagje opgeschoven naar maandag. In mijn schema stond dat ik 6,5 kilometer zou mogen lopen waardoor ik besloot om warm te lopen naar de start van de Dommelloop die op 4 april plaats vindt. Daarna zou ik een rondje van de Dommelloop lopen (tijdens de Dommelloop loop ik er namelijk twee) waardoor ik het parcours alvast een beetje zou kunnen verkennen. Na dat rondje zou ik weer rustig naar huis gaan lopen. Ik trok mijn nieuwe hardloopschoenen aan (nog steeds de New Balance 880v8) voor deze training zodat ik ze meteen zou kunnen inlopen. Toen ik op mijn terugweg opeens een enorme plensbui over mij heen kreeg vond ik dat idee een stuk minder goed. Gelukkig zijn ze nog schoon en verliep de training prima, ik liep 5,3 kilometer met een gemiddelde pace van 6’06. ’s Avonds mocht ik weer een half uurtje fietsen naar de turnhal om daar vervolgens training te geven aan de meiden van de wedstrijdgroep. Daarna heb ik zelf nog een beetje getraind. Omdat ik wat pijntjes had heb ik het lekker rustig aangedaan.

Dinsdag 26 maart

Afgelopen dinsdag had ik een rustdag omdat ik merkte dat mijn lichaam dit goed kon gebruiken.  Mijn heupblessure van vorig jaar voelde ik weer langzaam opkomen en aangezien ik toch vermoed dat het een beetje met overbelasting te maken had wilde ik deze week extra rustig aandoen waardoor ik wat meer trainingen oversla dan normaal.

Woensdag 27 maart

Zoals gewoonlijk stond er op woensdag weer een baantraining op het programma. Doordat ik in de afgelopen dagen mijn heupblessure weer voelde was ik tijdens het inlopen extra alert op hetgeen wat ik voelde en de pijntjes die ik had. Gelukkig voelde ik met name een stijfheid in mijn kuit, maar dit is vrij normaal voor mij en wordt met foamrollen wel weer wat minder. Op de training vandaag stonden 1000’tjes die ik graag wilde lopen. Ik besloot om er gewoon een paar te doen en steeds te kijken hoe het gaat. Maar nog voordat ik een halve kilometer gelopen had begon ik lichte pijn te voelen waardoor ik even stopte en rust nam. Ik besloot om die 1000’tjes te verminderen naar 500’tjes, maar toen ik de tweede in wilde zetten kreeg ik voor het eerst weer pijn in mijn heup tijdens het hardlopen (hiervoor was het vooral na een training) waardoor ik besloot de training te beëindigen. Uiteindelijk heb ik maar 3,6 kilometer gelopen met een gemiddelde pace van 6’23.

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman pink orange philips stadion osv voetbal eindhoven

Donderdag 28 maart

Normaal heb ik op donderdagavond ook een turntraining, maar deze avond vond de ‘Greatest Gaul’ plaats. Dit is een interne wedstrijd van mijn atletiekvereniging waarbij ze opzoek gaan naar de beste Galliër (voorheen nog de sterkste). Alle deelnemers moesten vijf proeven afleggen en uiteindelijk zou de sterkste man gekroond worden tot ‘Gallic king’ en de sterkste vrouw tot ‘Gallic queen.’ De onderdelen hadden helaas voor mij iets meer met atletiek te maken dan ik had verwacht. Ondanks dat was het een hele gezellige avond waarbij ik mijn spieren flink heb moeten laten werken. Wat we precies gedaan hebben en hoe ik het er vanaf heb gebracht lees je op aanstaande woensdag.

Vrijdag 29 maart

Tot mijn grote verbazing had ik geen spierpijn overgehouden van de beproeving de avond ervoor. Eigenlijk stond er een kort hardlooprondje gepland, maar omdat ik de blessure nu echt niet meer kon ontkennen heb ik dat rondje over geslagen en in plaats daarvan mijn podotherapeut weer opgebeld voor een nieuwe afspraak. Ik heb de vorige keer namelijk ontzettend veel geprobeerd om van de blessure af te komen (van massage tot dry needling) maar de steunzooltjes die hij had gemaakt in combinatie met zijn trainingsschema bleek het meest effectief.

Zaterdag 30 maart

Op zaterdag had ik wederom een rustdag. Inmiddels was de pijn die mijn blessure veroorzaakt weer gezakt en had ik er niet zoveel last meer van gelukkig.

Zondag 31 maart

Op zondag had ik eigenlijk een duurloopje van 12 kilometer gepland staan, maar omdat ik dat nu een beetje teveel vond (ook aangezien ik komende donderdag een goede wedstrijd wil lopen) besloot ik om maar een heel kort rondje te gaan lopen. Mijn plan was om zo’n 3 tot 4 kilometer te gaan lopen en te kijken hoe het zou gaan. Ook kreeg ik tijdens de baantraining de tip mee om gewoon af en toe eventjes tussendoor te wandelen omdat dit overbelasting zou kunnen voorkomen. Daarom besloot ik om na iedere 1000 meter een klein stukje (zo’n 100 à 200 meter) te gaan wandelen. Dit ging onwijs lekker! Tijdens het lopen had ik helemaal nergens last van. Alle pijntjes die ik tijdens de baantraining van woensdag voelde waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik kon lekker doorlopen in een mooi tempo en doordat ik écht nergens last van had (natuurlijk wist ik ook wel dat de pijn pas achteraf zou komen) liep ik toch 5 kilometer in plaats van de gepande 3. Mijn gemiddelde pace was 5’37 – behoorlijk snel voor mijn doen – en mijn laatste kilometer was zelfs mijn snelste (5’25). Hiermee liep ik de 5 kilometer in 28:11, een goede training ter voorbereiding voor aanstaande donderdag waarbij ik hoop om onder de 30 minuten te duiken tijdens de wedstrijd.

Hoe was jouw (trainings)week?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *