Mijn week in trainingen #13

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman

Vorige week was voor mij een spannende en hectische week. Na 6 jaar gestudeerd te hebben begon ik afgelopen woensdag aan mijn eerste full-time baan als Content Specialist. Dit betekend helaas dat ik geen training meer kan geven op maandag, maar ook dat ik niet meer bij baantrainingen kan zijn omdat deze te vroeg in de middag beginnen. Met name dit laatste vind ik ontzettend jammer aangezien ik hierdoor ongelofelijk veel progressie heb geboekt in een zeer korte periode. Daarnaast kan ik ook niet meer ’s ochtends of overdag hardlopen zoals ik eerst altijd deed omdat ik veel vrije dagen had. Mijn rondjes zullen vanaf nu dus in de avonduren en in het weekend plaats moeten vinden en dat is even wennen.

Maandag 29-04

Op zondag 28 april liep ik tijdens een training een halve marathon (21.1 kilometer). Alhoewel ik me best prima voelde en mijn benen op een klein beetje stijfheid en hele lichte spierpijn na er vrijwel ongeschonden uit zijn gekomen leek het me toch verstandig om rustig aan te doen. Ik ging wel naar turntraining die avond maar pakte de auto in plaats van de fiets – dit scheelt toch weer ruim een uur fietsen. Het was de bedoeling dat ik tijdens de training zelf rustig aan zou gaan doen, maar mijn benen voelde goed dus ik heb gewoon mijn wedstrijdoefeningen kunnen trainen. Het is nog maar een paar weken tot mijn volgende turnwedstrijd, dus ik ben nu de puntjes op de i aan het zetten om mijn oefeningen nog netter te turnen.

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman orange

Dinsdag 30-04

Op dinsdag wilde ik graag een stukje proberen te hardlopen. Aangezien mijn benen de dag ervoor goed voelde verwachte ik dat het wel zou kunnen. Echter had ik wel twee monsterlijke bloedbaren die maar niet dicht wilden gaan. Uiteindelijk besloot ik om maar naar het sportcentrum te fietsen en een aantal kilometers op de loopband met een pace van 6’30 te gaan lopen. Ik vind dat het op een loopband altijd zwaarder aanvoelt dan op de weg, wellicht omdat het er ook een stuk benauwder is. Ik koos ervoor om mijn training op de loopband uit te voeren in plaats van op het gebruikelijke asfalt omdat wij tijdelijk geen warm water hebben en ik zo alsnog na de training een warme douche kan nemen. Vond ik best slim van mezelf, het is tenslotte maar 1,5 kilometer bij mijn appartement vandaan. Helaas ging het lopen helemaal niet zo goed. Een van de bloedblaren die ik tijdens het lopen van de halve marathon in het weekend ervoor had opgelopen deed nog steeds pijn bij iedere stap die ik zette, en ook mijn linkerkuit voelde niet prettig aan. Uiteindelijk liep ik alsnog 4 kilometer met een gemiddelde pace van 6’25 doordat ik na iedere kilometer eventjes versnelde.

Woensdag 01-05

Op woensdag had ik mijn allereerste werkdag bij mijn nieuwe baan. Normaal heb ik op deze dag een baantraining maar die haal ik door mijn werktijden helaas niet meer. Aangezien ik ook niet wist hoe moe ik aan het einde van deze dag zo  zijn besloot ik om de interval training die ik normaal op woensdag doe te verplaatsen naar vrijdag en heb ik de dag ervoor al een herstelloopje gedaan. Dit bleek een hele goede keuze te zijn want ik was zo moe dat ik het liefst meteen na het avondeten mijn bed in dook.

Donderdag 02-05

Op donderdag ging ik voor het eerst sinds een hele lange tijd weer naar een donderdagavond turntraining. Deze trainingen zijn helaas niet in de turnhal maar in een gymzaal waardoor ik ze iets te gemakkelijk oversla. Aangezien ik genoeg energie had en anders alleen thuis zou zitten en me zou gaan vervelen besloot ik om maar lekker te gaan trainen. Uiteindelijk heb ik twee uur lang geturnd en ben ik weer een stuk vooruit gekomen met mijn oefeningen voor de wedstrijd.

Vrijdag 03-05

Op vrijdag moest ik er echt aan geloven; mijn eerste hardlooprondje na werktijd. Ik ben een echte ochtendloper dus ik zag er behoorlijk tegenop om te gaan hardlopen nadat ik al een hele dag had gewerkt en vermoeid zou zijn. Ik heb het zolang mogelijk uitgesteld, maar uiteindelijk toch maar mijn hardloopschoenen aangetrokken omdat ik de training niet over wilde slaan, maar ook niet in het donker wilde gaan hardlopen. Op het programma stond 8 kilometer verdeeld over 4 x 2000 meter. In het begin waren mijn kuiten enorm gespannen en heb ik tussen de intervallen door zelfs nog even wat extra gerekt. Toen deze ‘pijn’ verminderde en ik eindelijk lekker kon gaan hardlopen probeerde ik hier zoveel mogelijk van te genieten. Helaas lukte dat niet zo goed want na twee series voelde ik me zo slecht dat ik besloot om zo snel mogelijk huiswaarts te keren. Natuurlijk baal ik dat ik maar een halve training heb kunnen doen, maar ik voelde me gewoon echt niet lekker en wilde niet kosten wat het kost de kilometers maken. Ik heb geleerd goed naar mijn lichaam te luisteren dus dat heb ik gedaan door mijn training eerder te stoppen en lekker in bad te gaan liggen met een goed boek en een maskertje op. Dat had ik echt even nodig.

Zaterdag 04-05

Op zaterdag had ik weer een nodige rustdag. Nu ik full-time werk moet ik er echt aan wennen dat ik een stuk minder vrije tijd heb dan voorheen en dat ik overdag ook niet meer thuis ben. Ik heb dus voornamelijk wat huishoudelijke klusjes gedaan zoals boodschappen, opruimen en poetsen. Tussendoor heb ik mijn weg naar de foamroller nog een paar keer gevonden zodat ik mijn stijve kuiten kon behandelen.

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman

Zondag 05-05

Op bevrijdingsdag stond er in plaats van een leuk festival weer een langzame duurloop van 12 kilometer op de planning. Doordat mijn hardlooptrainingen deze week niet zo goed gingen was ik mijn enthousiasme voor deze sport een beetje verloren. Toch wist ik zondagochtend mijn bed te verlaten en mijn weg naar buiten te vinden. Ik had gelukkig geen last meer van mijn gespannen kuiten, maar op een of andere manier lukte het me toch niet om in het juiste tempo te lopen. Ik begon veel te snel en liep in de kilometers die volgde weer onder mijn beoogde halve marathon tempo. Gelukkig vond ik mijn snelheid in de tweede helft terug en ging ik toen als een speer. Nadat ik 12 kilometer gelopen had kwam ik opeens in een enorme hagelstorm terecht waardoor ik de laatste meters niet meer rustig naar huis wandelde maar mijn eindsprintje een klein stukje verlengde. Uiteindelijk kwam ik alsnog helemaal doorweekt thuis en liep ik 12,2 kilometer met een gemiddelde pace van 6’46.

Hoe was jouw (trainings)week?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *