Mijn week in trainingen #3

Eindje rennen hardlopen Eindhoven Stadsbrauwerij hardlopen rennen groep blij Tennissen tennis tennisbaan tennisracket zonsondergang Selfie sporten balkon hardlopen

De zomervakantie is begonnen en mijn trainingen voor de halve marathon van Eindhoven zijn in volle gang. Dat betekend helaas dat ik eventjes niet turn, maar in plaats daarvan veel aan het hardlopen ben. Deze week staan er een baantraining, social run en een korte duurloop op het programma.

Baantraining hardlopen sporten bezweet selfie lift spiegel rood hoofd

Maandag 23-07

Afgelopen zaterdag heb ik een lange duurloop van 18km gelopen en alhoewel ik heel erg lekker heb gelopen merk ik wel dat mijn lichaam wat hersteltijd nodig heeft. 18 kilometer is natuurlijk ook niet niets, zeker niet als beginnend hardloper. Vandaar dat ik besloten had om rustig aan te doen tijdens de baantraining van afgelopen maandag. Helaas ging het bij het inlopen al mis toen ik gezellig met twee anderen samen ging lopen. Hun tempo lag een stuk hoger dan mijn 5km tempo, laat staan mijn tempo waarmee ik het liefst in zou willen lopen. Zoals gewoonlijk haakte ik na drie rondjes al af en ging ik even wat rekken. Na wat loopscholing en hordelopen (een uitdaging op zich) konden we aan het hoofdprogramma beginnen. Op het programma voor vandaag stonden zes series van 900m lopen met 300m wandelen als herstel. De 900tjes heb gelopen in mijn 5km tempo of net iets erboven. Om toch nog enigszins rustig aan te doen heb ik besloten om maar vier series te lopen en na 5km op de teller te stoppen. Mijn Garmin gaf aan dat zijn batterij bijna op was en dat leek me een goede reden om de training vroegtijdig te beëindigen. Uiteraard eindigde ik wel met vier keer 80m sprintjes. Ik weet niet waarom, maar die sprintjes bevallen me wel. Juist omdat het zo’n korte afstand is vind ik het super lekker om even op “top snelheid” over de baan te rennen. Doordat het ook snel weer voorbij is blijft mijn hartslag in een lage zone en hoef ik ook niet bij te komen of te herstellen. Bovendien schijnt het erg goed te zijn om je snelheid te verbeteren. Ik ben heel erg blij dat ik een paar weken geleden ben overgehaald om ook mijn training met sprintjes af te sluiten, ik kan het echt iedereen aanraden.

Dinsdag 24-07

Op dinsdag stond er geen training op de planning, want zoals ik al zei; rusten is ook erg belangrijk. Wel heb ik ’s middags even lekker gezwommen en dat afgesloten met het trekken van een paar baantjes.

Eindje rennen hardlopen Eindhoven Stadsbrauwerij hardlopen rennen groep blij

Woensdag 25-07

Dat ik een ochtendloper ben en totaal geen avondloper weet ik al een tijdje. Dat het om 17.00 uur wanneer mijn baantraining begint het nog veel te warm is om aan lopen te denken, laat staan het te doen, weet ik inmiddels ook. Vandaar dat ik besloten had om 3 uur later aan te sluiten bij Urbain Trail Brabant die regelmatig gezamenlijke runs organiseren en waarbij iedereen gratis mag aansluiten. Ik had hier veel goede verhalen over gehoord dus besloot om een keer mee te gaan lopen. Ze hebben twee routes: een korte (5-7km) en een lange (12-13km) en de enige eis die ze stellen is dat je de volledige afstand aan een stuk kunt lopen. Het zijn rustige rondjes en het tempo wordt door de langzaamste loper (dat was ik uiteraard) bepaald. Ik ben heel erg blij dat ik voor de korte route had gekozen want als ik niet met deze groep had gelopen was ik na 1km al omgedraaid. Het was warm. Heel erg warm. Veel te warm om doodleuk te gaan hardlopen. We liepen in een tempo wat normaal gesproken voor mij geen enkel probleem is (mijn PR op de 10km heb ik veel sneller gelopen), maar door de warmte en benauwdheid had ik er behoorlijk veel moeite mee. Dankzij deze groep heb ik de volledige route van 6.3km hardlopend afgelegd. Achteraf hebben we met z’n alle nog een drankje gedaan in de Stadsbrouwerij.

Tennissen tennis tennisbaan tennisracket zonsondergang

Donderdag 26-07

Donderdag moest ik eigenlijk werken waardoor ik niets gepland had. Op woensdag kreeg ik te horen dat het planbureau helaas geen invulling voor mijn taak had kunnen vinden; ik was een dagje vrij. Tijdens mijn Master heb ik een onderzoek gedaan naar wat de snelste tijd op de marathon het meest beïnvloed, hier kwam uit dat het gelopen aantal kilometers het meest van invloed was. Aangezien ik natuurlijk volledig achter de resultaten van mijn onderzoek sta wilde ik graag van deze vrije dag gebruik maken door ’s ochtends even een stukje te gaan lopen op een relaxt tempo. Helaas zaten mijn beide hardloopbroekjes nog in de was, hebben mijn gewone sportbroekjes geen zakje voor mijn sleutels, iPod en telefoon en is lopen in een lange tight veel te warm. Laat dit een leermoment voor mezelf zijn zodat ik voortaan op tijd de was doe.

Wel heb ik ’s avonds mijn tennisracket onder het stof vandaan gehaald. Helaas lukte het me echt niet om erin te komen. Ik had opeens last van een spiertje in mijn been die pijn deed bij beweging. Uitstappen of rennen om een bal terug te slaan kon ik dus helaas niet. Gelukkig is de pijn net zo snel vertrokken als dat hij was gekomen.

Vrijdag 27-07

Op vrijdag was ik door het warme weer ’s ochtends te sloom om iets actiefs te gaan doen en wilde ik het liefst in bed blijven liggen of op de bank hangen. ’s Middags moest ik tot half 12 ’s avonds werken waardoor ik helemaal niet ben gaan trainen.

Zaterdag 28-07

Op zaterdag wilden we heel graag het potje tennis van donderdag overdoen, maar uiteindelijk bleek de Tour de France interessanter te zijn. Ik heb gezien hoe na een fout Dumoulin toch de etappe zege op zijn naam kreeg en daarmee als tweede eindigde in het eind klassement van de tour. ’s Avonds bij een barbecue heb ik nog wel speed badminton gedaan (ik wist ook niet dat dit bestond) en een potje pingpong. Ik was overduidelijk beter in dat eerste.

Selfie sporten balkon hardlopen

Zondag 29-07

Op zondag stond er eigenlijk een duurloop op het programma. Ik wilde graag 12 kilometer lopen. Maar toen bedacht ik me dat ik door werk komend weekend geen lange duurloop kan maken waardoor die vanochtend gelopen moest worden. Twee duurlopen zo kort op elkaar leek me niet verstandig en dus veranderde ik mijn training naar 60 minuten lopen in een 6’30 pace. Maar toen ik ’s ochtends om 6.00 uur wakker werd was ik nog moe, had ik hoofdpijn en geen zin. Ik besloot om maar een half uurtje te gaan lopen en mijn route aan te passen naar iets “makkelijks.” Zo heb ik toch nog een paar kilometer gelopen.

Hoe waren jouw trainingen afgelopen week?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *