Mijn week in trainingen #5

Fietsen stadsfiets training vrouw blij bos bomen fietspad new balance blauw bril

Met nog maar drie weken te gaan tot ik de halve marathon van Eindhoven loop mag ik helaas nog steeds niet hardlopen. Op dit moment moet ik vooral heel veel rust houden en alternatief trainen om mijn conditie op peil te houden. Mijn trainingen voor deze hardloopwedstrijden bestaan dus niet uit rondjes hardlopen, maar uit stukjes fietsen en krachtoefeningen doen.

Maandag 17-09

Op maandag ochtend ging ik voor het eerst de deur uit voor een alternatieve training. Die zaterdag ervoor was ik al naar het sportcentrum gefietst (en terug) om daar op een hometrainer een uurtje te fietsen. Maar de dag erna had ik nog steeds last van zadelpijn waardoor dat niet de juiste oplossing voor mij was. Ik moest op een echte fiets stappen die een stuk comfortabeler zat. Het enige probleem was dat mijn band steeds van mijn fiets afging. Op zondag heb ik hem er wel vijf keer opnieuw opgelegd. Uiteindelijk is het gelukt waardoor ik maandag mijn eerste rondje door Eindhoven op de fiets kon gaan afleggen.

Het plan was om 30 minuten te gaan fietsen, maar ik vond het best lastig om een route te bedenken aangezien ik de weg nog niet zo heel goed ken. Het leek me wel leuk om langs de Karpendonkseplas te fietsen, maar de ondergrond leek me minder geschikt. In plaats daarvan besloot ik om via een omweg naar de Jumbo te fietsen, daar boodschappen te doen en dan weer via een andere omweg terug naar huis. Vanzelfsprekend fietste ik verkeerd en moest ik mijn navigatie raadplegen voor de weg naar huis. Naast dat voelde het toch een beetje nuttig doordat ik ook meteen de boodschappen had gedaan. Uiteindelijk heb ik 12km in 36 minuten gefietst met een gemiddelde snelheid van 19.6 km/uur. ’s Avonds heb ik nog de krachtoefeningen gedaan die ik van mijn fysio mee had gekregen.

Dinsdag 18-09

Op dinsdag stonden er helemaal geen trainingen gepland en heb ik voornamelijk rust gehouden en gestudeerd.

Bos bomen groen fietspad natuur

Woensdag 19-09

Voor deze dag had ik eigenlijk een fietstocht van 1.5 uur gepland, maar doordat ik om 10:10 uur een pakketje verwachtte moest ik dat inkorten. Uiteindelijk heb ik nog moeten haasten om op tijd thuis te zijn en toen bleek dat de postbode een uur eerder al langs geweest was. Een beetje zuur. Verder heb ik wel onwijs lekker gefietst ondanks dat ik er van tevoren niet zo’n zin in had. Ik wilde gewoon hardlopen, niet fietsen. De mooie omgeving van het Philips de Jong park heeft ervoor gezorgd dat ik alsnog van het fietstocht heb kunnen genieten. Ik zat er helemaal in, was lekker naar muziek aan het luisteren, super vrolijk en aan het fantaseren over die halve marathon. Uiteraard ben ik op de terugweg weer eventjes met een omweg naar de supermarkt gegaan om vervolgens als een speer huiswaarts te keren. Ik fietste 13.2 kilometer in 40 minuten met een gemiddelde snelheid van 19.7 km/uur. Nadat ik mijn benen had laten rusten deed ik wederom de oefeningen van mijn fysio.

Donderdag 20-09

Op donderdag had ik de hele dag college en ’s avonds de ‘nieuwe leden activiteit’ van de hardloopvereniging waar ik naartoe ben geweest. Het liefst doe ik ’s avonds mijn krachtoefeningen, maar omdat ik wist dat dat hem niet ging worden heb ik ze ’s middags alvast gedaan.

Vrijdag 21-09

’s Ochtends stond er als eerste een bezoekje aan de fysio op de planning. Ik voelde nog steeds dat er ‘iets’ zat in mijn heup – geen pijn, maar meer een onprettig gevoel dat op de achtergrond aanwezig is. Hierdoor wist ik van te voren wat ik te horen zou krijgen waardoor ik al voorbereid was op het slechte nieuws. Ik mocht inderdaad nog niet gaan hardlopen. Daarnaast heeft ze me weer flink onder handen genomen met een stevige massage waardoor mijn heup beurs aanvoelde. Die dag heb ik de oefeningen dus ook maar eventjes overgeslagen.

Fietsroute plattegrond maps Eindhoven Best regio Noord-Brabant

Zaterdag 22-09

Omdat ik op woensdag niet de geplande anderhalf uur kon fietsen besloot ik dat maar in het weekend te doen. Om niet doelloos rond te fietsen, te verdwalen of honderd keer over hetzelfde stukje te fietsen besloot ik om naar mijn ouders in Best te fietsen en weer terug naar huis. Mijn favoriete hardlooprondje maar dan op de fiets. Alhoewel het niet echt een rondje is, want ik loop in een rechte weg naar hun huis toe en hoop dan heel erg dat er iemand bereid is om me weer terug naar huis te brengen. Dit keer moest ik dus zelf terug fietsen. Behalve de vele vervelende stoplichten op de Boschdijk was het fijn om op een bekende weg te fietsen. Ik ben daar natuurlijk al honderden keren geweest en de weg in Best ken ik op mijn duimpje. Ik kon dus de route kiezen waar ik zin in had.

Na een kort tweede ontbijtje bij mijn ouders fietste ik via de Oirschotsedijk weer terug. Mijn moeder was zo lief om een stukje met me mee te fietsen wat erg gezellig was. Het laatste stukje was weer mooi door de bossen waar ik van heb kunnen genieten. Toen ik in het centrum van Eindhoven was besloot ik dat ik al wel genoeg gefietst had en ik niet zoveel zin had om ‘onnodig’ nog een stukje om te fietsen, puur om de 1:30:00 uur aan te tikken. Na 1 uur en 20 minuten kwam ik weer thuis na 27 kilometer afgelegd te hebben met een gemiddelde snelheid van 20.2 km/uur. Ook de krachtoefeningen heb ik weer netjes gedaan.

Zondag 23-09

Aangezien ik op zaterdag al meer dan genoeg gefietst had en rust ook belangrijk is, heb ik op zondag (op de krachtoefeningen na) niets sportiefs meer ondernomen.

Hoe zag jouw week eruit?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *