Mijn week in trainingen #9

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman

Deze week stonden er weer een aantal leuke trainingen op het programma waaronder mijn eerste langzame duurloop in bijna een half jaar. Ook had ik een turntraining die bovenverwachting goed ging en lukte het me eindelijk om na een jaar weer een nieuw element te kunnen turnen.

Maandag 04-02

De week begon ik met een klein rondje hardlopen. Ik had een nieuwe legging gekocht die ik meteen wilde uitproberen waardoor ik besloot om een klein herstelrondje te lopen aangezien ik de dag ervoor al 5 kilometer heb gelopen. Ik had een route uitgekozen waarvan ik dacht dat deze 3 kilometer zou zijn, dat bleek maar 2,5 kilometer. Om nog meer junk miles te voorkomen (dit loopje stond tenslotte niet in mijn schema) ben ik na die 2,5 kilometer maar gestopt. Het ging erg relaxt met een gemiddelde pace van 5’57.

’s Avonds mocht ik weer twee uur training geven aan de selectie meiden van de bovenbouw, waarna ik zelf anderhalf uur mocht turnen. Ondanks dat ik in het verleden zonder problemen meerdere trainingen op een dag kon plannen, namen mijn kuiten dat afgelopen maandag niet in dank af. In rust of als ik wandelde had ik nergens last van, maar zodra ik sprong (wat je behoorlijk veel doet tijdens een turntraining) voelde ik een pijn die ik kon opwekken als ik al zachtjes over de binnenkant van mijn kuit wreef. Ik besloot om even verstandig te zijn, de sprongen achterwege te laten en een aangepaste training te gaan doen. Ik heb wat extra lenigheid en kracht gedaan en vele pirouettejes gedraaid. Ook lukte op brug me eindelijk een element meerdere keren achter elkaar die me een jaar geleden ook lukte, maar toen nooit stabiel genoeg was. Ik hoop dat ik nu mentaal het ‘trucje’ heb gevonden om dit element succesvol uit te blijven voeren want dat zou betekenen dat ik weer een volwaardige brugoefening kan hebben. Ondanks het pijntje was het dus een zeer succesvolle training.

Dinsdag 05-02

Doordat ik op maandag een pijntje voelde leek het me verstandig om vandaag eventjes een rustdag in te lasten. Wel heb ik (net zoals op maandag) ruim 10 kilometer gefietst. Mijn benen hadden het toch best zwaar door de sterke wind. Het was ook zeker niet leuk om ingehaald te worden door een mannetje met grijze haren op een elektrische fiets die veel te trots keek. Waar is mijn conditie van afgelopen september/oktober gebleven toen ik met gemak 35 kilometer op tempo kon fietsen?

Hardlopen bomen Nike Under Armour Running girl

Woensdag 06-02

Op woensdag stond er weer een baantraining gepland met de atletiek vereniging. Op het programma stond een warming-up gevolgd door acht keer 400 meter met tussendoor 100 meter dribbelen als rust. Alhoewel de meeste lange afstandslopers zulke korte afstanden vrezen, vind ik het heerlijk. Als ik een beetje moe begin te worden mag ik gewoon alweer “stoppen” met rennen. In totaal liep ik 6,3 kilometer met een gemiddelde pace van 5’59 waarmee ik net onder de 6 minuten per kilometer bleef.

Donderdag 07-02

Op donderdag had ik eigenlijk een turntraining gepland staan, maar omdat ik pas erg laat van de universiteit thuis was en nog moest avondeten haalde ik het niet om daar op tijd te zijn waardoor ik maar besloot om deze training eventjes over te slaan.

Vrijdag 08-02

Op vrijdag liep ik voor het eerst in ruim vijf maanden weer een rustige duurloop van 6,5 kilometer op het programma. Mijn doel was om te lopen met een pace van ongeveer 7 minuten per kilometer. Iets eronder of iets erboven was geen probleem, zolang ik maar rustig bleef lopen zonder dat ik het gevoel had dat mijn tong op mijn kin hing. Dat is gelukt! Uiteindelijk liep ik een rondje in echt perfect hardloopweer met een gemiddelde pace van 6’58 en eindigde ik met 5 versnellingslopen van ongeveer 100 meter per stuk.  Dit smaakt zeker naar meer.

Zaterdag 09-02

Op zaterdag had ik weer een rustdag en stonden er geen trainingen gepland. Meer dan eventjes mijn kuiten losmaken met een foamroller heb ik dan dus ook niet gedaan.

Zondag 10-02

Op zondag mocht ik weer aan de bak met een tempo duurloop. Dit heb ik zelf nog nooit gedaan, maar leek me wel een goede training aangezien ik hier veel positieve verhalen over heb gelezen. In mijn schema stond weer 6,5 kilometer dus besloot ik om eerst een kilometer in te lopen, daarna 4 x 1000 meter en vervolgens weer 1,5 kilometer uitlopen. Toen ik aan mijn warming-up begon merkte ik dat ik nog spierpijn had van de training van afgelopen vrijdag. Aangezien het ook stevig waaide en regende besloot ik om na mijn warming-up maar een keer 1000 meter te lopen en daarna rustig weer naar huis te lopen. Uiteindelijk liep ik maar de helft van de geplande  aantal kilometers, maar luisteren naar mijn lichaam vond ik belangrijker waardoor ik mijn training aanpaste.

Heb jij deze week ook lekker kunnen trainen?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *