Mijn week in trainingen

Nike hardloopschoenen hardlopen blaren turnen

Tot op heden heb ik nog maar één foto dagboek van een “normale” week gemaakt, puur omdat het zo eentonig is. Mijn dagen bestaan uit studeren, treinreizen, eten en sporten. En dat iedere dag weer opnieuw. Daarom leek het mij een leuk idee om in plaats van mijn dagelijkse leven, mijn week in trainingen te laten zien.

Maandag 9-4

Over afgelopen maandag kan ik heel erg kort zijn; ik heb van 8 uur ’s ochtends tot bijna 19 uur ’s avonds (we waren eerder klaar, yes!) gewerkt bij de Efteling. Toen ik rond 20.00 uur thuis was, was ik niet alleen te moe om nog te gaan turnen, ik had ook nog een Skype meeting gepland staan voor het Wereld Gymnaestrada. Wel heb ik op mijn werk flink mijn benen gebruikt, in totaal heb ik 21.739 stappen gezet en dus zo’n 12.2 km gelopen.

Interval training hardlopen Strava

Dinsdag 10-4

Ondanks dat mijn voeten en benen nog moe waren van het vele wandelen van de afgelopen dagen, stond er toch een run op de planning. Ik wilde graag een interval training doen in de hoop dat ik daardoor toch iets sneller kan worden en niet meer zo’n slakje ben. Thuis heb ik een warming-up gedaan voordat ik de deur uit ging. Vervolgens heb ik nog een halve kilometer warm gelopen op een sneller tempo dan waarmee ik normaal ren. Daarna was het tijd voor mijn eerste interval. Als een kip zonder kop begon ik te sprinten om niet snel daarna al moeite te hebben met het veel te snelle tempo. Ik had echt het gevoel dat ik als een dronkenman aan het slenteren was en mijn benen niet meer onder controle had. Ik zag het al helemaal gebeuren dat ik over een takje of eikel zou struikelen en plat op mijn gezicht zou gaan. Dit is gelukkig niet gebeurd. Ik heb zo’n vijf intervals gedaan, zo snel en zo ver als ik kon. Daarna ben ik weer hardlopend naar huis gegaan met nog een laatste eindsprintje. Als ik naar mijn tempo analyse kijk op Strava is mijn begin tempo in de intervals ook veel te hoog. Een pace lager dan 5’00, dat is dus echt veel te snel. Wat ik nu wel 100% zeker weet is dat ik echt geen sprinter ben, maar gewoon een langzame duurloper; daar kan ik zoveel meer van genieten.

Omdat ik nog niet moe genoeg was reisde ik ook nog naar Tilburg af om naar het University Sport Centre te gaan. Een week eerder had ik met een vriend afgesproken om te gaan squashen. Hij squasht al langer, maar voor mij was het de eerste keer. Wel heb ik vroeger op tennis gezeten en dat werkte deze keer in mijn voordeel. Het verbaasde mij hoeveel ballen ik terug kon slaan. Ondanks dat mijn batterij helemaal leeg was heb ik toch nog de energie gevonden om twee uur lang ballen tegen een muur aan te slaan. Natuurlijk had ik de dag erna spierpijn in mijn ongetrainde armen, maar leuk was het zeker.

Turnhal turnen gymnastics training

Woensdag 11-4

Woensdag avond kon ik eindelijk weer turnen. De komende trainingen staan volledig in het teken van het NSK Meerkamp dat op 12 mei plaats vindt. Ondanks dat ik al een tijd terug begonnen ben met voorbereiden, kan ik de trainingsuurtjes nog goed gebruiken. Tijdens deze training lag de focus volledig op vloer. Eerst heb ik toch maar geprobeerd om een nette spagaatsprong te maken. Ik merk dat ik of een goede beenspreiding heb, of gestrekte benen. Nu nog ervoor zorgen dat ik het allebei tegelijk kan krijgen. Anders is het ook geen ramp, dan turn ik gewoon de sprongserie die ik al kan. Daarna mocht ik weer aan de slag met de salto. Voor het eerst sinds jaren ging ik weer trampoline springen. Ik had een innerlijke strijd; mijn laatste poging van een salto op trampoline spookte door mijn hoofd. Toen blokkeerde ik halverwege waardoor ik head-first naar beneden viel en in een poging mezelf op te vangen eindigde ik met een elleboog in mijn ribben. Dat was dus niet zo prettig. Maar ik moest ook denken aan alle honderden keren dat ik de salto gewoon heb gesprongen en het helemaal niets voorstelde. Hoe dan ook, ik blokkeerde volledig waardoor ik hem niet eens heb kunnen springen. Ik was een watje en kon even niet met mezelf door een deur. De laatste twintig minuten van de training hadden we krachttraining, vandaag stonden de buikspieren op de planning. Stiekem was ik hier wel blij mee, want dat betekende dat ik eindelijk volledig mee kon doen en niet voor de helft van de oefeningen geblesseerd aan de kant zou moeten te zitten. Mijn buik was het er iets minder mee eens, de volgende dag had ik last van spierpijn.

Hardlopen running natuur selfie

Donderdag 12-4

Donderdag begon met een rondje hardlopen in de ochtend. Voordat ik begon was ik toch wel een beetje zenuwachtig. Ik twijfelde aan mijn capaciteiten om 6 kilometer te kunnen lopen. Maar ik ging juist nu die training doen, zodat ik het vertrouwen zou hebben dat ik tijdens de Cruyff Foundation Run 5 km zou kunnen lopen. Ik merkte dat ik er even in moest komen en dat het lang geleden was dat ik voor het laatst heb hard gelopen. Ik vroeg me af hoe ik het nog 5.5 kilometer vol moest houden. Maar ik had geen pijntjes en het weer was voor de verandering wel prima. Soms had ik een koude wind en daarna weer een warm zonnetje, maar hier was ik gelukkig op gekleed. Een paar keer dacht ik ‘ik zou nu wel even kunnen stoppen’ maar dat werd al snel gevolgd door ‘maar ik kan ook doorgaan.’ En dus liep ik maar door. Uiteindelijk heb ik 6.3 kilometer gelopen op een rustig tempo. Aan het einde van de run had ik het gevoel dat ik de 10 km ook wel gehaald zou hebben, een goed teken dus. Strava liet mij zien dat ik heel keurig in een negatieve split heb gelopen, iedere kilometer was net een stukje sneller dan de kilometer die ik ervoor liep.

Omdat ik vrijdag de hele dag moest werken, verwachte ik dat ik daarna niet meer zou kunnen turnen. Vandaar dat ik besloot om op donderdag nog maar een training mee te pakken, zeker nu het nog minder dan een maand is voordat ik een meerkamp wedstrijd moet turnen. Vandaag mochten we zelf individueel aan de slag om ons klaar te stomen voor de wedstrijd. Ik begon op brug, omdat ik daar nog het meeste moet leren. Inmiddels vind ik op de ligger klimmen niet meer eng, naar de hoge ligger springen was nog wel een dingetje. Gelukkig kreeg ik een voorbereidende oefening die ervoor gezorgd heeft dat ik de juiste techniek heb en nu met gemak naar de hoge kan. Het zwaaien heeft nog wel wat aandacht nodig net zoals mijn buikdraai, maar de afsprong ging wel meteen goed. Helaas kreeg ik na mijn tweede beurt al vijf (!) monsterlijke blaren en moest ik er mee stoppen voor vandaag. Op balk had ik niet helemaal mijn dag. Het ging wel aardig, maar niet zoals het zou moeten zijn. Dat is niet erg, ik weet gelukkig dat ik het kan en maak me hier geen zorgen over. ’s Middags (voor de training) ben ik gaan kijken naar de eisen en wat mijn oefening waard zou zijn. Daar kwam ik erachter dat ik helemaal geen spagaatsprong hoef te doen om een goede sprongserie te maken. In plaats daarvan maak ik een kattensprong 1/1 draai. Het is wel een B element en moreel misschien niet helemaal gepast, maar voor mijn gevoel moet ik even roeien met de riemen die ik heb en is het gewoon niet anders. Door een geniale ingeving bedacht ik me dat ik wel een handstand zou kunnen doen als ik die op klosjes mag maken. Volgens mijn trainer was dit in mijn niveau totaal geen probleem, zeker niet als het een ‘noodzaak’ is door een blessure. Dat gaat dus het element worden wat ik in plaats van de salto ga turnen. En ik weet dat ik na de vorige keer heb gezegd dat ik nu echt een vloer oefening op muziek ga turnen. Ik heb de muziek al uitgekozen, maar ik denk niet dat dat hem gaat worden. Ik heb hem nog geen een keer achter elkaar geoefend en ben bang dat ik niet voldoende tijd heb om dit goed te kunnen timen. Ik heb in ieder geval wel lekker getraind en ben weer een stap dichterbij de wedstrijd.

Vrijdag 13-4 & zaterdag 14-4

Na de ruim 6 kilometer hardlopen en turn training van de dag ervoor, was het op vrijdag en zaterdag tijd om even rust te nemen en mijn spieren te laten herstellen.

Uitrusten na hardlopen Nike

Zondag 15-4

Op zondag was ik me weer helemaal fit. Mijn kuiten voelde goed aan, alleen had ik nog spierpijn in mijn schouders van de bierkratten die ik vrijdag op mijn werk had getild. Maar ook met spierpijn in mijn schouders kunnen mijn benen prima vooruit. Bovendien scheen het lentezonnetje en zou mijn eerst volgende run zeer waarschijnlijk pas komende woensdag plaats vinden. Ik twijfelde nog over mijn kleding en ging uiteindelijk in een t-shirt en veel te warme lange tight naar buiten. Een snelle 3km was het plan. Dat ging wel aardig. Helaas kreeg ik rond 2.5 km last van mijn rechter schouder. Daar heb ik wel vaker last van, met een beetje bewegen, mijn arm losmaken en eventjes vasthouden trekt de pijn meestal snel weg. Dit keer was dat helaas niet het geval. Als ik mijn arm los maakte begon mijn hand heel erg te tintelen. Uiteindelijk besloot ik maar om eventjes te stoppen en wachten tot de pijn weg zou zakken. Dit duurde gelukkig maar enkele seconden waardoor ik mijn run al snel kon vervolgen. Ik heb uiteindelijk 3.1 zeer warme kilometers gelopen met een pace van 6’37.

Deze sportieve week sloot ik af met het kijken naar de kampioenswedstrijd van PSV tegen Ajax, waarin PSV met 3-0 heeft gewonnen en zo hun 24e landstitel heeft gepakt. Vanavond vindt de huldiging plaats op het stadshuisplein waar ik helaas niet bij kan zijn. Maar ik heb wel nog veel meer zin gekregen in de PSV Foundation Run die ik op 9 mei in en rondom het Philips Stadion ga lopen.

Heb jij nog lekker kunnen trainen afgelopen week?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *