Mijn turndoelen voor 2018

Het turnseizoen loopt natuurlijk van september 2017 tot juli 2018, maar na mijn wedstrijd in november en mijn maand zonder turnen door tentamens en de kerstvakantie in december heb ik toch een aantal turn gerelateerde doelen opgesteld voor 2018.

One step at a time

Een van de belangrijkste dingen waar ik tijdens training op wil gaan letten is dat ik rustig aan doe. Als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb zitten wat ik graag wil leren, wil ik het liefst training na training daar aan werken, net zolang tot dat het me lukt. Maar dat is niet de juiste manier, aangezien het me altijd blessures oplevert. Ik wil nu eindelijk verstandig zijn en langzaam opbouwen zodat ik overbelasting voorkom. Alles stapje voor stapje dus.

De kip

Eind vorig jaar kreeg ik het onverwachte maar zeer positieve nieuws dat ik weer brug ongelijk mag gaan doen. Om de kracht in mijn polsen op te bouwen doe ik iedere training een paar borstwaartsommetjes waarna ik even blijf steunen. Steunen is een efficiƫnte manier om kracht op te bouwen, maar door de impact op mijn polsen ook een beetje risicovol. Daarom is hangen een goede manier om kracht in mijn spaghetti-armpjes en polsen op te bouwen, omdat dat geen schade kan aanrichten. In plaats van gewoon te hangen ben ik begonnen met het oefenen van de zweeffase van de kip. Ik heb (vooralsnog) niet de intentie om de kip ook daadwerkelijk te gaan oefenen, maar deze zweeffase is wel een goede oefening voor mij. Het zorgt ervoor dat ik mijn kracht kan gaan opbouwen, beter leer om spanning te houden in mijn lichaam, en mocht ik toch ooit het verlangen krijgen om wel de kip te willen leren, dan heb ik de eerste stap in ieder geval al gezet.

Moeilijkere elementen op balk

Toen ik de video van mijn balk oefening van de wedstrijd terug zag moest ik kei hard lachen. Het zag er allemaal zo knullig uit. Ik turn echt een oefening voor beginners, terwijl ik weet dat ik veel meer in mijn mars heb. De moeilijkere elementen die ik kan turnen mag ik niet uitvoeren in D6, dus ga ik de komende tijd aan de slag met wat elementen die ik vroeger turnde maar doordat ik het al jaren niet meer heb gedaan ben verleerd. Op het programma staat ophurken, koprol op de balk (liefst tot stand in plaats van tot zit) en de hele pirouette. Die laatste mag ik ook niet uitvoeren op een wedstrijd, maar is wel goed voor mijn kuit in tegenstelling tot de andere twee. Daarnaast ben ik ook begonnen met de simpele elementen rechts-benig te turnen in plaats van links-benig zodat ik mijn linkerkuit toch wat meer kan ontzien.

Een vloeroefening op muziek

Het hebben van een vloermuziekje en choreografie staat al een tijdje op mijn to-do list, maar ik kom er nooit echt aan toe om eraan te beginnen. Maar nu heb ik een stok achter de deur, want ik wil pas weer meedoen aan een wedstrijd als ik een fatsoenlijke vloeroefening op muziek heb. Dus ik zal nu toch echt aan de bak moeten want de volgende wedstrijd die ik wil gaan turnen is al over een paar maandjes. Daarnaast zou ik het ook heel erg leuk vinden als het me gaat lukken om de salto te verwerken in deze oefening en ik hem gewoon kan landen tijdens de wedstrijd.

Ik heb in ieder geval al wel besloten dat ik NSTC2 op 24 februari in Groningen over ga slaan net zoals de springwedstrijd. Hier heb ik al wel een oefening voor klaar liggen die ik zou kunnen doen, maar Enschede is me toch iets te ver weg voor een springwedstrijd waar ik veel minder plezier uit haal dan de turnwedstrijden. Mijn pijlen zijn nu dus gericht op NSK Meerkamp in Utrecht op 12 mei.

Wat zijn jouw sportieve doelen van 2018?

Cheers!
Sandra-Anna

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *