Trainings update

In januari heb ik een aantal doelen voor mezelf opgesteld waar ik tijdens trainingen aan wilde gaan werken. Daarnaast komt mijn volgende wedstrijd ook steeds dichterbij. 24 mei lijkt nu nog heel erg ver weg, maar een keer knipperen en het is al bijna zover. De laatste weken voor een wedstrijd wenste ik altijd dat ik eerder was begonnen met trainen, dat wilde ik dit keer niet laten gebeuren.

Ik moest rustiger aan doen, en ondanks dat ik het niet leuk vind is het me wel gelukt. Ik heb met mijn overbelaste kuit niets geforceerd en ben langzaam meer kracht in mijn pols aan het opbouwen. Natuurlijk vind ik het soms lastig om niet door te gaan, zeker bij de salto springen omdat ik het toch graag wil. Maar wat ik uiteraard nog liever wil is blessure vrij zijn, en daar moet je soms wat dingen voor laten.

Brug gaat daarentegen wel goed. Ik word gestimuleerd om zonder polsverstevigers te beginnen en ze pas na een paar beurtjes om te doen zodat ik meer kracht kan opbouwen. Of het oefenen van de zweeffase van de kip heel veel heeft geholpen weet ik niet, wel lukt het me om steeds langer brug te kunnen doen en meer beurtjes te kunnen maken. De zweeffase heb ik inmiddels ook gelaten voor wat het is. Met een wedstrijd over een paar maanden in het vooruitzicht ben ik weer elementen gaan oefenen. De borstwaartsomtrek lukt gelukkig nog, maar mijn buikdraai kan nog wel wat trainingsuurtjes gebruiken. Iets in mijn hoofd zegt steeds ‘nee’ waardoor ik in plaats van rond ga, met mijn heupen tegen de leggers aan klets met blauwe plekken en schaafwonden als gevolg. In tegenstelling tot de salto is mijn mantra hierbij ‘doorgaan, doorgaan, doorgaan’ wat ik in mijn hoofd maar blijf herhalen in de hoop hem af te kunnen maken. Nu nog even van mijn angst om naar de hoge legger te springen afkomen…

Ik wilde ook graag wat moeilijke elementen op de balk turnen waar ik me de afgelopen weken mee bezig heb gehouden. Na veel oefenen heb ik het gevoel dat de hele pirouette consistenter aan het worden is. Hij is nog niet perfect, maar al wel een flink stuk beter doordat ik nu echt rechtop blijf staan. Ook de koprol op de balk gaat steeds beter en turn ik inmiddels op een half-hoge balk in plaats van een methodische balk. Ik had verwacht dat ik hierbij last zou krijgen van mijn onderrug, maar dat is gelukkig helemaal niet geval. Ook heb ik weer een poging gedaan tot ophurken, maar iedere keer blokkeer ik mezelf weer. Hang ik met mijn schouders naar achteren in plaats van naar voren en zet ik mijn voet er nauwelijks tussen. Dat mentale spelletje waarbij ik iedere keer weer boos moest worden op mezelf omdat het anders niet lukte werd te frustrerend waardoor ik hier maar mee ben gestopt. Vooralsnog ben ik niet van plan om een van de twee elementen in mijn oefening op de wedstrijd te turnen, maar wie weet gaat het de komende maanden ontzettend goed en verras ik mezelf nog.

Tijdens trainingen bleef ik wel steeds een beetje last houden van mijn kuit. Niet zo erg als na de wedstrijd die ik in november turnde toen ik niet meer kon lopen, maar wel een zeurderig gevoel waarbij ik inmiddels weet dat stoppen beter is dan doorgaan. Met de wintersport vakantie van afgelopen weekend op de planning waarbij ik volle dagen op een snowboard sta met mijn overbelaste kuit voorop, leek het me toch verstandig om even contact op te nemen met een fysiotherapeut. Twee massages later had ik nergens meer last van. Oké, door een verkoudheid heb ik ook wat trainingen over moeten slaan, maar het lijkt er in ieder geval op dat het een stuk verbeterd is.

Trainingen gaan dus best goed. Ik ben heel erg benieuwd hoe mijn kuit gaat voelen bij de training van aanstaande woensdag, maar heb er in ieder geval een goed gevoel bij. Daarnaast ga ik woensdag ook voor het eerst met leertjes turnen zodat ik niet iedere training blaren krijg en heb ik eindelijk een vloer muziekje uitgekozen.

Hoe gaan jouw trainingen?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *