Praktische tips voor als je wilt beginnen met turnen

Je hebt de video’s van Bram of Nile gezien, een promo van A touch of Gold langs zien komen, een vriend/vriendin erover horen praten of je nieuwsgierigheid naar de turnsport is op een andere manier gewekt. Hoe dan ook, je wilt het turnen graag een keertje zelf proberen maar je hebt geen idee waar je moet beginnen, wat je aan moet trekken of waar je allemaal rekening mee moet houden als je voor het eerst gaat turnen. Met meer dan 15 jaar turnervaring waarin ik onder andere als trainer beginnende turners heb begeleid, deel ik mijn praktische tips die het lezen waard zijn als je altijd al de turnsport een keertje hebt willen proberen.

Foto: Christien Fonken Fotografie

1. Kies een club
De eerste stap die je moet zetten is het zoeken naar een club of vereniging waar je kunt gaan turnen. Doordat het een gevaarlijke sport is die veel risico’s en blessures met zich mee brengt, raad ik je heel erg af om niet thuis op eigen houtje aan de slag te gaan met YouTube tutoriols. Alle verenigingen die aangesloten zijn bij de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU) vind je hier. Op die website kun je eenvoudig de sport kiezen die je wilt gaan beoefenen, je leeftijd en de plaats waar je graag aan de slag wilt gaan. Ik heb bij drie verschillende verenigingen geturnd en al deze verenigingen bieden een plekje voor beginnende turners. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Studeer je aan een hogeschool of universiteit? Dan raad ik je heel erg aan om eens een kijkje bij de Nederlandse Studenten Turn Bond te nemen. De sfeer bij studentensport is heel anders dan bij het recreatieve turnen van de KNGU. Bovendien is het ontzettend leuk om te trainen met leeftijd- of studiegenoten die in hetzelfde schuitje zitten als jij. Ook de NSTB verenigingen bieden (aparte) groepen aan voor beginnende turners met extra begeleiding. Uiteraard kun je ook gewoon even Googlen naar een gymvereniging bij jou in de buurt. Weet je niet zeker of een groep of vereniging geschikt voor je is? Je kunt altijd even bellen of mailen, de meeste verenigingen staan hier voor open en helpen je graag. Bovendien bieden de meeste een of twee gratis proeflessen aan voordat je lid moet worden.

2. De juiste kleding
Bij turnen is kleding erg belangrijk. Nee, je hoeft niet in een strak turnpakje als je je daar niet prettig in voelt of er het geld niet aan uit wilt geven. Wat ik je wel zou adviseren is om comfortabele en soepele kleding aan te trekken. Bij turnen moet je je soms in allerlei bochten wringen, en een spijkerbroek is daar niet voor geschikt. Normale sportkleding is doorgaans prima. Houdt er wel rekening mee dat het erg warm kan worden in een turnhal, zeker in de zomer. Lange mouwen zou ik je dus zeker afraden, en trek bij voorkeur een kort broekje aan. Ga ook liever voor wat strakkere kleding zoals een legging en strakke tanktop. Los zittende kleding (zeker shirtjes) vallen bijvoorbeeld naar beneden als je een handstand maakt, waardoor je je shirtje continue in je broek aan het stoppen bent. Vrouwen mogen ook zeker een goede sport-bh niet vergeten omdat je veel aan het springen bent en over de kop gaat (bijvoorbeeld bij een koprol).

3. Footwear
Wat je aan je voeten hebt is misschien minstens zo belangrijk als je kleding. Wat je aandoet is ook een beetje persoonlijke voorkeur. Zelf heb ik jarenlang op turnschoentjes geturnd, maar toen ik meer uren ging maken en ze erg snel gingen slijten ben ik hiermee gestopt. Ik ken ook genoeg turners (voornamelijk mannen) die op sokken trainen. Het beste (en ook het makkelijkste) is om op blote voeten te turnen. Hoef je geen speciale sokken of schoenen voor te kopen, wat je behoorlijk wat centen kan schelen. Bovendien is het op de balk erg fijn doordat je goed op de bal van je voet kan draaien en niet wordt tegengehouden door het rubber onder je voeten. Houdt je liever je sokken aan? Als je in een turnhal traint is dit meestal prima (in een gymzaal meestal niet), trek ze dan wel uit voordat je de balk op klimt om slipgevaar te voorkomen. Heb je net zoals ik hele kleine tenen? Trek dan toch sokken, turnschoentjes of eventueel sportschoenen aan als je gaat springen. Ik heb al meerdere keren mijn kleine tenen gekneusd (gelukkig zitten ze er nog aan) doordat deze achter bleven haken in een trampoline. Met name de sportschoenen mag je meteen weer uitdoen als je klaar bent met trampoline springen. Als trainer heb ik een klein trauma opgelopen aan kinderen die motorisch nog niet helemaal ontwikkeld waren, hun benen alle kanten op gooiden behalve de kant waar ze op moesten, en ik vervolgens een kei harde gymschoen in mijn gezicht kreeg. Je trainer zal je dankbaar zijn.

4. Bandages
Heb je last van een blessure? Dat hoeft je echt niet tegen te houden om te gaan turnen. Geef wel vooraf duidelijk aan je trainer aan welke blessure je hebt, waar je last van hebt en eventueel wat je wel en niet kan. Zo kon ik met mijn hamstring blessure bijvoorbeeld nog prima springen, rollen, een handstand of een overslag maken, en kreeg ik pas pijn bij een radslag en arabier. Trainers vinden het vaak fijn als je je eigen grenzen aangeeft. In plaats van aan de kant te gaan zitten, zullen velen je een alternatieve oefening geven die je wel kunt uitvoeren. Vergeet ook niet om bandages (bijvoorbeeld ter ondersteuning) of polsverstevigers mee te nemen als je denkt dat je deze nodig gaat hebben. Met een gescheurde of overbelaste spier valt vaak nog wel te werken, maar heb je je been gebroken of zit je voet in het gips? Dan is het wellicht toch verstandig om die eerste training nog even uit te stellen.

5. Overige benodigdheden
Vergeet ook zeker niet om pleisters of tape mee te nemen. Als je nog nooit hebt geturnd heb, heb je waarschijnlijk geen eelt op je handen waardoor de kans aanwezig is dat je een blaar krijgt als je veel brug gaat doen. Een flesje water voor tijdens of na de training is ook geen overbodige luxe en wat hartig eten kan ook slim zijn om in je sporttas te stoppen. Ik krijg altijd erg veel trek na een training, soms zoveel dat ik niet eerst driekwartier wil wachten voordat ik thuis ben. Als ik dan iets hartigs bij me heb (Liga Evergreen koeken zijn een favoriet) dan hoeft mijn maag op de terugweg niet zo te rammelen.

6. Wees niet bang
Je hoeft echt geen spagaat te kunnen of lenig te zijn om te beginnen met turnen. Lenigheid is voor een deel genetisch bepaald en alhoewel je het tot op een zekere hoogte kunt trainen en je spieren oprekken, ken ik genoeg goede turners die met hun vingertoppen niet de grond aan kunnen raken als ze hun benen gestrekt hebben. Kun je nog geen handstand of “zelfs” geen koprol? Geen probleem! Dan kun je die gewoon leren. Mocht je in een groep terecht komen van gemend niveau, laat de moed je dan niet in de schoenen zakken als je een aantal turners moeilijke dingen ziet doen. Bedenk dat zij waarschijnlijk gevorderd zijn al vele jaren turnervaring hebben. Bovendien spreek ik uit ervaring als ik zeg dat je niet goed hoeft te zijn in de turnsport – of zelfs vooruitgang hoef te boeken – om het leuk te vinden. Je bent immers nog steeds met je lichaam bezig en lenigheid, souplesse en kracht aan het opbouwen. Geef ook zeker niet op als het niet meteen wil lukken. De euforie als je voor het eerst een goede radslag kunt of een handstad zelfstandig kan of misschien zelfs al eventjes vast kunt houden geeft een ongelofelijke adrenaline kick en een lach die voorlopig niet van je gezicht zal verdwijnen.

Heb jij nog tips voor beginnende turners?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *