NMD? BCM? Toch iets anders…

Een tijdje geleden schreef ik deze blogpost waarin ik twijfelde aan mijn keuze voor de Master. Of misschien beter gezegd; welke Master. De mooie bubbel dat Business Communication and Media Design een studie is die gaat over merk imago, knapte al vrij snel nadat ik me daar meer in ging verdiepen. Het ging dus niet over merk imago, maar het zette me wel aan het denken. New Media Design (de Master track die ik eigenlijk wilde gaan volgen maar pas in september 2018 begint) vond ik niet veel leuker dan Business Communication and Media Design. Mijn letterlijke woorden waren “beide zijn niet fantastisch.” Maar ik ben zeker niet aan de Pre-Master begonnen om hem succesvol af te ronden en vervolgens geen Master te gaan behalen. En net toen ik dacht dat ik besloten had wat ik wilde gaan doen, om me zelfs al bijna twee keer officieel had ingeschreven via Studielink, kreeg ik opeens een ingeving waarvan mijn dierbaren van verbazing van hun stoel afvielen om vervolgens mij meteen geschrokken op te bellen.

Laat ik bij het begin beginnen. Ik kwam tot de conclusie dat alle Master tracks niet hetgeen zijn waar mijn hart echt ligt. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het nog best wel interessant en ben nog steeds ontzettend gemotiveerd om deze opleiding af te ronden, maar het is niet hetgeen waar ik tot mijn pensioen mee bezig wil zijn. Bij het bestuderen van de vakken die al vast staan voor de eerste twee blokken van 2018 (dus van februari tot en met juli), vallen bijna alle vakken die het label BCM hebben ook onder het label NMD. En dus maakt het vrij weinig uit. De verschillen in de vakken zijn minimaal, maar ontzettend groot in de opzet van de studie. Bij BCM heb je veel meer keuzevrijheid. Bijna alle vakken mag je kiezen, en ze hoeven niet eens allemaal het BCM label te hebben. Sterker nog; een van de vakken mag van een compleet andere opleiding of faculteit zijn! Bovendien zag ik ook wel voordelen in eerder beginnen, en dus ook eerder klaar zijn met mijn studie. Ik had dus (enigszins in een opwelling) besloten dat ik vanaf februari BCM ging studeren.

Afgelopen weekend had ik me bijna ingeschreven, maar ik was in goed gezelschap en wilde het niet haasten maar even rustig op mijn gemak doen. Ook vanmiddag had ik me willen inschrijven, maar besloot toen dat ik andere dingen even voorrang moest geven. Ik heb er namelijk niets aan om ingeschreven te staan voor een Master als ik niet mag starten omdat ik nu mijn deadline niet haal… Oké, dat is misschien wel heel dramatisch en overdreven, maar de bottom-line is; ik had me willen ingeschreven, maar heb dat niet gedaan. En daar ben ik nu best wel blij mee, want nu heb ik opeens een andere zeer spontane ingeving.

Ik had gisteravond namelijk een gesprek met twee studiegenoten van me. Studiegenoot 1 wist precies wat ze wilde gaan doen en had deze opleiding erop uitgezocht omdat dat haar ging brengen waar ze wilde komen. Maar studiegenoot 2 was net als ik aan deze opleiding begonnen zonder het idee er iets mee te gaan doen. Ik en studiegenoot 1 hadden een track gekozen (toevallig dezelfde) omdat we erg vaak te horen kregen dat we te breed zijn opgeleid en een specialisatie missen. Studiegenoot 2 ervoer het juist andersom; zij was te gespecialiseerd en miste algemene kennis. Zij wilde dus juist geen specialisatie hebben.

Dat gesprek heeft me aan het denken gezet. Ik ben misschien wel op zoek naar een specialisatie, maar ik ben niet op zoek naar een full-time baan als tekstschrijver, woordvoerder of iets anders waar een track mij voor opleidt. Net als studiegenoot 2 wil ik de opleiding afronden en het niveau behalen “voor later,” maar niet om er direct na het afstuderen ermee te gaan solliciteren. Is het behalen van een communicatie Master bovenop een marketing Bachelor niet al een specialisatie? Heb ik die extra specialisatie van een track binnen de Master wel nodig?  Ik stuurde vervolgens letterlijk dit berichte via What’s App: “Change of plans: ik ga geen master track meer doen.” De mensen om mij heen dachten dat ik met deze mededeling bedoelde dat ik besloten had na de Pre-Master te stoppen en geen Master meer te gaan studeren. Dat is uiteraard niet zo. Ik ga in februari beginnen aan de Master Communication and Information Sciences, maar zónder Master track. Bij mijn inschrijving zal ik dus nog geen specialisatie kiezen, hierdoor kan ik ieder blok de vakken kiezen die mij het leukst lijkt, waardoor ik niet aan een bepaald vakkenpakket vast zit.

Gelukkig hanteren ze een “bottom-up” systeem. Als achteraf blijkt dat ik vier van de zes vakken alsnog met hetzelfde label heb gekozen en dus in aanmerking kom voor een track, dan wordt deze alsnog gewoon op mijn diploma geprint. De kans is dus ontzettend groot dat ik in januari  2019 een Master diploma met de track Business Communication and Media Design heb. Maar daar hoef ik nu nog geen definitieve beslissing over te maken. Bovendien zorgt de vrijheid voor veel meer rust in mijn hoofd. Ik weet nu dat ik gewoon de leukste vakken kan kiezen en niet verplicht ben om een vak te nemen waar ik helemaal geen zin in heb, terwijl er leukere vakken aangeboden worden. Ik denk dat dit in mijn situatie en met mijn doeleinde de beste keuze zal zijn. En wat daarna komt, dat zie ik daarna wel weer.

Weet/wist jij al precies wat je na je studie wil/wilde gaan doen?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *