Boek review: Achtste-groepers huilen niet – Jacques Vriens

boek book reading lezen achtste groepers huilen niet verfilmd Jacques Vriens handtekening signature autograph

Ik kan me nog herinneren dat Achtste groepers huilen niet aan ons werd voorgelezen toen ik zelf in groep 8 zat. We hebben het er zelfs nog over gehad om onze eind musical hierover te doen. Dat hebben we uiteindelijk niet gedaan, omdat we het een te zielig verhaal vonden. Wel is de schrijver (Jacques Vriens) bij de bibliotheek op bezoek geweest, waar we met de hele klas naartoe zijn gegaan.  Dat is voor mij inmiddels 13 jaar geleden, maar dit boek is me altijd bij gebleven. Na al die jaren heb ik het boek voor de eerste opgepakt om het zelf te lezen.

Achtste-groepers huilen niet gaat over de 12 jarige Akkie. Ze is een pittige dame die het liefst de hele dag een bal aan haar voeten heeft en niet bang is voor een vechtpartijtje. Als ze na een vechtpartij het weer benauwd krijgt worden haar ouders ongerust. De dokter vind niets geks, maar laat voor de zekerheid bloed prikken. Dan blijkt het helemaal mis te zijn. Akkie heeft Leukemie en moet meteen worden opgenomen in het ziekenhuis. Ze verblijft op de kinderafdeling van de Oncologie, maar dat weerhoudt haar er niet van om zich te bemoeien met zaken die zich op school afspelen. Zo maakt ze zich ongerust over de Cito-toets, bemoeit ze zich met het voetbaltoernooi en bedenkt ze een verhaal voor de musical.

“Die stomme leukemie! Hoe ze dat ooit leukemie hebben kunnen noemen. Alsof het zo leuk is. Stommemie was veel beter geweest.” ~ Akkie

Jacques Vriens kende ik van zijn hilarische verhalen over Meester Jaap. Ondanks dat Achtste-groepers huilen niet over iets heel serieus gaat, weet hij toch de humor erin te houden. Wat ik erg goed aan dit boek vind, is dat het geschreven is voor iedereen. Het is in een hele makkelijke en duidelijke taal geschreven waardoor kinderen het kunnen begrijpen. Daarentegen is het niet op een kinderlijke manier geschreven, waardoor volwassenen (zoals ik) dit boek ook prima kunnen lezen zonder zich aan de taal te irriteren. Vriens maakt met dit boek een moeilijk onderwerp, zoals ernstig ziek zijn en de dood, bespreekbaar voor een jongere doelgroep. Kanker is natuurlijk niet iets waar kinderen dagelijks mee worden geconfronteerd. Door het stoere karakter van Akkie, het voetbaltoernooi en kamp wordt het luchtig gehouden. Het einde is ontroerend en vond ik op mijn 25e net zo moeilijk om te lezen als toen ik zelf 12 was. Het boek kun je hier kopen.

Welk kinderboek zou jij nog eens willen (her)lezen?