Boek review: De Verborgen Apotheek – Sarah Penner

boek book books boeken

Van de uitgeverij HarperCollins kreeg ik een recensie exemplaar opgestuurd van De Verborgen Apotheek. De synopsis sprak me heel erg aan waardoor ik benieuwd naar was geworden naar deze roman. In dezelfde week begon ik direct met lezen, toen wist ik nog niet wat mij te wachten stond.

Over dit boek

Een dag voordat Caroline Parcewell en haar man hun 10-jarige jubileum zouden vieren met een reis naar Londen komt ze erachter dat hij haar ontrouw is geweest. Ze besluit in haar eentje te vertrekken en afstand van hem te nemen. Zo kan ze nadenken over wat ze echt wilt in het leven. Eenmaal in Londen aangekomen heeft ze helemaal geen zin om zich te houden aan de strakke planning die ze vooraf opgesteld hadden. Ze besluit op het verzoek van een vriendelijke man in te gaan en gaat rivierjutten. Hier vindt ze een blauw mysterieus fiool. De historicus in haar gaat op onderzoek uit om achter het verhaal van het glazen flesje te komen. Zo stuit ze op de apotheekmoorden die zo’n 200 jaar geleden plaatsvonden.

Mijn review

Wauw, dit boek. Tijdens het lezen heb ik onwijs veel notities gemaakt en toch weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Vanaf de eerste bladzijde was dit boek ontzettend spannend en kon ik niet stoppen met lezen. De Verborgen Apotheek is mijn definitie van een echte pageturner.

Je leest het verhaal vanuit drie perspectieven: Dat van Caroline Parcewell uit het heden, van Nella Clavinger (de apotheker) uit 1791 en tot slot ook nog vanuit de twaalfjarige Eliza Fanning wie in 1791 een klant van Nella is. Deze drie perspectieven maken het verhaal niet verwarrend, maar juist ontzettend goed en heel spannend. Ieder deel eindigt met een cliffhanger waardoor je verder wilt lezen om erachter te komen wat er gaat gebeuren. Hiermee is het leesschema een beetje vergelijkbaar met Haar naam was Sarah van Tatiana de Rosnay. Dat gaat ook over een vrouw uit het heden dat op zoek gaat naar antwoorden over een verhaal wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Ondanks dat Nella en Caroline twee totaal verschillende personages zijn die twee eeuwen van elkaar af hebben geleefd, hebben ze toch wat gemeen: ze hebben allebei een onvervulde kinderwens.

In het boek kom je er langzaam achter waarom Nella (die de apotheek van haar moeder heeft overgenomen) besloten heeft om niet alleen vrouwen te helpen met het genezen van hun kwaaltjes, maar ook met het verkopen van gif zodat zij wraak kunnen nemen op de man in hun leven. Ook lees je waarom een 12-jarig meisje om vergif komt vragen, hoe de vriendschap tussen haar en Nella ontstaat en hervindt Caroline zichzelf. Ze is haar ‘ware ik’ verloren tijdens haar huwelijk en heeft haar interesses en passies opzij gezet voor een leven met haar man. Tijdens haar reis in Londen bloeit ze langzaam weer op en maakt ze een mooie verandering mee. Je merkt echt dat haar personage een persoonlijke groei doormaakt. Hierdoor eindigt het boek met een mooie boodschap.

Ik kan het altijd enorm waarderen als het plot een onverwachte wending neemt en dat is ook in De Verborgen Apotheker het geval. Sommige gebeurtenissen zag ik echt niet aankomen ondanks dat ze zeker niet vergezocht zijn. Als ik dan toch een minpuntje over dit fantastische boek moet noemen, dan is het dat ik het jammer vindt dat een van de drie verhaallijnen eindigt met een open einde. Persoonlijk ben ik daar niet zo’n fan van. Ook komt Vrijgezel Alf (de rivierjutter) aan het einde niet meer terug. Dat zou ik wel mooi hebben gevonden voor de afronding van het verhaal.

De Verborgen Apotheek is spannend, meeslepend en ontzettend goed geschreven. De personages zijn goed uitgewerkt en hebben veel diepgang, bovendien heeft het geen overbodige passages die je afleiden van het verhaal. Aan het einde komt alles op een onverwachte manier bij elkaar. Het is een prachtig verhaal waarvan ik erg onder de indruk ben. Mijn verwachtingen heeft het ruimschoots overtroffen. Ik kan dus niet anders zeggen dan dat je De Verborgen Apotheek echt gelezen moet hebben. Je kunt hem hier bestellen.

Wat was het laatste boek waar jij zo van onder de indruk was?