Boek review: Eten, bidden, beminnen – Elizabeth Gilbert

Eten, bidden, beminnen eat, pray, love Elizabeth Gilbert boek book bookcase bookshelf bookshelves boekenkast lezen reading

Tien jaar geleden kocht ik dit boek, omdat hij veel in de media kwam door de nieuwe boekverfilming. Het heeft me daarna nog een aantal jaar geduurd voordat ik er daadwerkelijk in begon. Eten, bidden, beminnen (beter bekend als ‘Eat, pray, love’) ging over volwassen mensen. Ik was toen nog maar 15 jaar en las liever boeken over tieners op de middelbare school, dan over een vrouw van 35 die in een scheiding lag. Een jaar geleden deed ik wederom een poging om hem te lezen, maar toen kwam er iets anders op mijn pad. Nu, 10 jaar later, heb ik hem dan eindelijk uitgelezen.

“You are after off, what you think. Your emotions are the slaves to your thoughts, and you are the slave to your emotions.” ~ Elizabeth Gilbert

Eten, bidden, beminnen gaat over een vrouw van 35 die net gescheiden is en een relatie aangaat met een andere man. Ze is depressief en diep ongelukkig. Ze besluit om een jaar lang op reis te gaan. Als eerste gaat ze naar Italië waar ze gaat genieten van al het lekkere eten. Vervolgens vertrekt ze naar een tempel in India waar ze leert te mediteren en hoe ze met God in verbinding kan komen. Tot slot gaat ze nog naar Indonesië (Bali om precies te zijn), waar ze een oude medicijnman helpt in ruil voor zijn kennis.

“A true soulmate is a mirror; the person who shows you everything that is holding you back. The person who brings you to your own attention so you can change your life.” ~ Elizabeth Gilbert

Dit boek laat de werkelijkheid zien; inclusief het ongelukkige bestaan en gênante momenten.  Als lezer ervaar je echt haar gedachten en hoe de schrijfster dingen beleefd. Wel vind ik alles heel erg spiritueel. Ik denk dat dat iets waar je van moet houden. Vele lezers zullen waarschijnlijk onder de indruk zullen zijn van haar spirituele reis naar een gelukkiger leven. Ik ben met name onder de indruk van haar capaciteit om op vakantie te leven als een lokale bewoner. Het was een mooi boek en ook wel interessant boek om te lezen. Ik heb hem in het Nederlands gelezen en stoorde me op meerdere momenten aan de vertaling. Ik denk dat dit boek veel beter uit de verf komt in Het Engels – zijn oorspronkelijke taal. Nu ik hem uit gelezen heb weet ik ook wel zeker dat ik dit boek helemaal niks had gevonden als ik het op mijn 15e was gaan lezen. Het is echt een boek voor volwassenen. Ik denk ook dat je iets spiritueler moet zijn om dit boek te kunnen begrijpen en waarderen. Want nee, de boodschap van het verhaal is niet dat je een jaar moet gaan reizen als je ongelukkig bent. Het boek kun je hier kopen.

Welk boek zou jij een ander aanbevelen om te lezen?