Boek review: Grijs gebied – Marion Pauw

boek book reading lezen Grijs Gebied Marion Pauw week van de thriller

Dit boek heb ik jaren geleden (ik geloof in 2015) cadeau gekregen toen ik iets kocht bij de boekhandel. Het is een dun boekje, geschreven voor de maand van het spannende boek. Ik heb er toen geen aandacht aan geschonken en (mij kenende) niet eens de achterflap gelezen. Toen ik in mijn boekenkast opzoek was naar een dun boekje stuitte ik op deze. Ik besloot het een kans te geven en te gaan lezen.

Grijs gebied gaat over de 21-jarige Naomi die na een late bardienst in de kroeg naar huis fiets. Op het plein staart een man haar vreemd aan, maar ze schenkt hier geen aandacht aan. Tot dezelfde man haar onder het viaduct opeens van achteren grijpt en van de weg afsleurt. Daar wordt ze mishandeld en aangerand. Albert, die weer eens niet kan slapen, ziet het vanaf zijn balkon gebeuren. Hij denkt dat het om een vechtpartij tussen twee junkies gaat, tot een man voorbij fiets en het meisje redt. Hij heeft de dader (die is weggevlucht) niet gezien en Naomi kan hem door de angst vanuit haar ziekenhuisbed niet meer herinneren. Albert is de enige getuige die kan helpen om de dader op te sporen. Maar hij is een lafaard.

De schrijfstijl van Marion Pauw viel me al meteen op. Het voelde heel journalistiek aan; alsof ze een waargebeurd verhaal verteld en de feiten boven water probeert te krijgen. De details van de aanranding zijn akelig. De eerste dagen nadat ik dit boek heb gelezen heb ik tijdens het hardlopen het viaduct en de parkjes waar ik normaal door loop maar even vermeden. Het boek is best spannend omdat je natuurlijk erachter wil komen wie de dader is. Wel heb ik me gestoord aan het karakter van Albert. Het is een hele norse man die alles en iedereen haat op deze wereld. Bovendien maakt hij hele domme keuzes. Ik kan hier helaas geen voorbeeld van noemen zonder een spoiler te geven. Wel vind ik het knap dat Pauw een rond verhaal heeft kunnen schrijven binnen zo weinig bladzijdes. Als je niet bang bent aangelegd is dit een interessant en goed geschreven boek wat je binnen een dag uit hebt. Het boek kun je hier kopen.

Lees jij graag thrillers?