Boek review: Head over Heels – Hannah Orenstein

boek book reading lezen gymnastics turnen athlete a sexual abuse mental hannah orenstein

Door een turnvriendinnetje werd ik getipt op het nieuwe boek van Hannah Orenstein getiteld Head over Heels wat niet lang daarna uit zou komen. Ik had hem besteld en op de dag van verschijning lag hij in mijn brievenbus. Het kostte me wat moeite om er niet meteen in te duiken, maar ik heb hem heel netjes bewaard voor mijn vakantie. Die zit erop en het boek heb ik inmiddels uitgelezen. Vandaag vertel ik je wat ik ervan vind.

“Push yourself when you can, and rest when you need to.” ~ Avery Abrams

Head over Heels gaat over Avery Abrams. Zij was een elite gymnast (vergelijkbaar met het Nederlandse Eredivisie turnen) en maakte deel uit van het nationale team. Tot ze in 2012 tijdens denOlympic Trials een ongelukkig terecht kwam en haar Olympische droom voorgoed voorbij was. Haar hele leven had ze naar dat moment toegewerkt en een plan B had ze niet. Beschaamd, verdrietig en depressief verhuisde ze naar LA en kreeg ze een relatie met een bekende sporter. Toen die relatie uitging besloot ze om terug naar haar oude woonplaats te verhuizen. Olympisch kampioen en haar oude crush Ryan krijgt hier lucht van. Hij belt haar op en vraagt haar om zijn assistent trainer te worden. In haar oude turnhal is hij namelijk de persoonlijke trainer van een veelbelovende turnster. Met de hulp van Avery zou zij zomaar naar de Olympische Spelen kunnen gaan.

“There are no guarantees at all. Not in gymnastics. Not in life.” ~ Avery Abrams

Head over Heels is een young adult boek dat gaat over liefde, vriendschap en verraad. Daarnaast speelt het turnen een belangrijke rol in dit boek. Het is goed om van tevoren te weten dat dit boek gebaseerd is op het schandaal rondom Larry Nassar. Als je geen idee hebt waar ik het over hebt moet je het maar even Googlen of de Netflix documentaire ‘Athlete A’ kijken. Het is een vrolijk boek met een serieuze ondertoon. Door het lezen van dit boek kreeg ik nog meer zin om weer te gaan turnen. Gelukkig kan dit inmiddels eindelijk weer.

“Gymnastics is a solo sport, but that doesn’t mean you’re on your own.” ~ Avery Abrams

Het verhaal is wel een beetje voorspelbaar, maar dat maakte dit boek niet minder leuk om te lezen. In Head over Heels zit meer diepgang dan je zou verwachten. De karakters zijn ‘rond’ en hebben stuk voor stuk een achtergrond verhaal. Hun gedrag is echt een consequentie van hun verleden en dat zijn dikke bonuspunten voor Hannah Orenstein. De schrijfstijl leest daarnaast erg prettig. Ik vond dit dan ook een erg leuk boek om te lezen. Of het ook leuk om te lezen is voor niet-turnsters vind ik moeilijk om te zetten. Ik denk wel dat je er op z’n minst interesse in moet hebben omdat een groot deel van het verhaal in de turnhal afspeelt. Head over Heels kun je hier bestellen.

Er zijn inmiddels al een tal aan boeken over USA Gymnastics geschreven. Welk boek zou jij aanraden?