Boek review: Op het eerste gezicht – Nick Hornby

roman fiction fictie novel boek book reading lezen Op het eerste gezicht Nick hornby

Op het eerste gezicht* is een roman dat zich afspeelt in Noord-Londen. Daardoor klinkt het als een boek dat ik gelezen moet hebben. Al helemaal toen ik me realiseerde dat dit boek zich afspeelt in periode dat ik voor een paar maanden in Engeland was. Bovendien snijdt het onderwerpen aan waar ik zelf niet zo vaak over lees, maar me wel meer in zou willen verdiepen. Lees verder om erachter te komen of dit boek ook zo goed was als dat het klinkt.

Over het boek

Deze roman gaat over de 42-jarige Lucy die onlangs is gescheiden van de vader van haar twee zoontjes. Hij was namelijk verslaafd aan alcohol en drugs. Lucy probeert haar leven in een chique wijk in Noord-Londen weer een beetje op de rit te krijgen als ze Joseph ontmoet. Hij is de 22-jarige medewerker bij de plaatselijke slager waar zij het vlees voor haar jongens haalt. Joseph heeft hiernaast nog een aantal andere baantjes om rond te kunnen komen. Hij is jong, laagopgeleid en komt uit een arm gezin. Daarmee is hij het tegenovergestelde van Lucy. Bovendien is hij zwart en is Lucy blank. Dankzij Brexit komen de verschillen tussen Lucy en Joseph nog meer naar voren. Toch is er een aantrekkingskracht tussen hen die ze allebei niet kunnen ontkennen.

Mijn recensie

Op het eerste gezicht speelt zich af in Noord-Londen in 2016. In het najaar van 2016 studeerde ik in Manchester. De speculaties over de gevolgen van Brexit heb ik hierdoor van erg dichtbij meegekregen. Het was een dagelijks onderwerp van gesprek en werd ook tijdens mijn colleges op de universiteit uitvoerig behandeld. Ik zou mezelf absoluut geen deskundige noemen, maar hoe de Brexit in deze roman wordt neergezet vind ik toch jammer. Het lijkt namelijk alsof Brexit alleen gaat over het wel of niet toelaten van immigranten en dat is natuurlijk niet zo. Ik snap dat het heel lastig is om zo’n complex onderwerp met tegenovergestelde meningen in een mooie roman te verwerken. Toch was het naar mijn idee beter geweest als andere gevolgen van de Brexit ook kort zouden worden besproken.

Vanaf de eerste bladzijde kon ik me goed in het verhaal verplaatsen en was de schrijfstijl prettig om te lezen. De personages zijn erg karakteristiek. Door de kleine details die worden gegeven kun je gemakkelijk een beeld vormen en het zelf afmaken. De aantrekkingskracht tussen Lucy en Joseph is duidelijk merkbaar. Hun relatie zal de meeste mensen op doen kijken. Toch wordt het hier niet beschreven als een taboe. Ja, hun leeftijd en komaf maakt ze wellicht onzeker, maar in iedere roman is er wel iets wat de personages onzeker maakt. Ik vind de manier waarop hun relatie (ten opzichte van hun omgeving) wordt beschreven dan ook erg mooi.

Tot slot mis ik een plottwist in dit erg voorspelbare verhaal. Desondanks heb ik het met plezier gelezen en kwam ik er makkelijk doorheen. Op het eerste gezicht vertelt op een mooie manier over onderwerpen die net snel worden besproken of zelfs taboe zijn. Dat doet Nick Hornby op een prettige manier. Ook benieuwd geworden naar dit boek? Je kunt het hier bestellen.

Welk boek over dit onderwerp vond jij een aanrader?

*Dit boek heb ik van Uitgeverij Atlas Contact en de Club van Echte Lezers gratis ontvangen om te mogen recenseren. Dit heeft op geen enkele wijze mijn mening beïnvloed.

**Dit artikel bevat een affiliate link. Dit betekent dat ik een erg klein percentage van jouw aankoopbedrag krijg. Jij hoeft hier niet meer voor te betalen.