Boek review: Sprong in het diepe – Danielle Steel

boek book reading lezen Sprong in het diepe Leap of faith Danielle steel

Never judge a book by its cover. Toen ik dit boek zag dacht ik dat het ouderwets zou zijn; iets voor een eerdere generatie. De tekst op de achterflap sprak me wel aan, waardoor ik het toch een kans wilde geven.

Sprong in het diepe gaat over Marie-Ange. Ze is de dochter van een Franse moeder en Amerikaanse vader en het zusje van Robert. Ze wonen in een groot kasteel op het Franse platteland. Hier plukt ze perziken en klimt ze in bomen. Haar leven is zorgeloos en fantastisch. Tot Robert naar de universiteit in Parijs gaat en hij, samen met hun ouders, op de weg daar naartoe verongelukt. De enige familie die Marie-Ange nog heeft is haar kleinzielige oud tante uit Iowa. Daar wordt ze als slaaf behandeld, maar krijgt ze geen rooie cent. Het is dan ook niet gek dat Marie-Ange dolgraag wil terugkeren naar Frankrijk.

Het leven van Marie-Ange staat meerdere keren volledig op z’n kop. Ze kan hier buitengewoon goed mee omgaan en accepteer het leven zoals het is. Ik vond het interessant om te lezen over haar leven op de boerderij waar ze hard moest werken. Het tweede deel van het boek vond ik een stuk minder boeiend. Marie-Ange wordt hier opeens heel erg na├»ef en goedgelovig wat me stoorde. Ze kan niet meer normaal denken ondanks de waarschuwingen van mensen en de feiten die op tafel liggen. Gelukkig ligt het tempo van het boek erg hoog waardoor je hier wel doorheen komt. Tot slot staat er op de achterflap dat Marie-Ange tot een schokkende ontdekking komt. Zelfs na het volledig uitlezen van dit boek heb ik geen idee waar het over gaat. Bovendien verklapt de achterflap de helft van het verhaal wat me niet zo handig lijkt. Desondanks vond ik het een aardig boek om te lezen. Met name het eerste deel vond ik erg leuk. Het boek kun je hier bestellen.

Heeft een boek jou wel eens verrast?