Boek review: The End and Other Beginnings – Veronica Roth

The End and other Beginnings Veronica Roth boek book science fiction stories from the future
De twee boekenseries die ik het leukst vond om te lezen, komen allebei van van de hand van Veronica Roth. Ik heb het dan ook over Divergent en – het minder bekende maar veel leukere – Carve the Mark. Een tijdje terug zocht ik op Google of ze niet inmiddels alweer aan een nieuwe boekenreeks is begonnen nadat ze de laatste heeft afgerond. Wat bleek? Twee dagen na mijn verjaardag zou haar nieuwste boek uitkomen. In tegenstelling tot de andere gaat het niet om een duo- of triologie, maar om een boek waarin zes kortere verhalen over de toekomst staan. In eerste instantie was ik niet zo enthousiast, tot ik ontdekte dat een van de verhalen over Carve the Mark zou gaan. Enfin, iets later dan gepland belande het boek alsnog op mijn deurmat en inmiddels heb ik het uitgelezen. Of dit boek net zo goed is als haar voorgangers lees je in deze review.

“I knew, then, that I could do what needed to be done.” ~ Teka, from Armored Ones

Inertia

Ooit waren ze onafscheidelijk, maar door een miscommunicatie hebben ze al jaren geen contact meer met elkaar. Totdat zij een uitnodiging krijgt voor ‘een laatste bezoek’. In deze wereld kunnen mensen die stervende zijn nog voor een laatste keer via neurologie herinneringen met hun dierbaren delen.

The Spinners

In deze wereld leven niet alleen mensen, maar ook aliens. Sommige zijn duidelijk herkenbaar, andere hebben zichzelf vermomd. Een type alien wordt het meest gezien als vijand; deze infiltreert het lichaam van een levende en neemt steeds meer de controle over waardoor er niets meer van die persoon overblijft. Twee zussen gaan samen opzoek naar de alien die hun moeder heeft vermoord.

Hearken

Iedereen heeft een levenslied en een doodslied. Beide zijn altijd hoorbaar, maar het levenslied is het krachtigst bij een pasgeboren baby en het doodslied overstemd bij iemand die bijna aan het einde van zijn leven is. Alleen Hearkens – een select groepje mensen met een gave – kunnen deze horen, maar ze moeten wel kiezen. Zal Darya na het einde van haar opleiding tot Hearken kiezen om het leven te horen of om de wens van haar zus – om het lied van haar stervende moeder – te kunnen bewaren als blijvende herinnering aan haar?

“You didn’t get to decide to be born, or when or how long you lived, or when you died. You had to leave that up to the women with the thread.” ~ Atleigh, from The Spinners

Vim and Vigor

Vier vriendinnen zijn groot fan van de comics over Vim and Vigor. Na een auto-ongeluk waarbij een van de meiden om het leven komt valt de groep uiteen. Als er een film over de helden uitkomt in de bioscoop besluiten ze om er toch met zijn drieën naartoe te gaan. Tegelijkertijd moet Edie beslissen welke van de twee jongens ze mee naar het gala neemt. Haar toekomst zal er vanaf hangen.

Armored Ones I

Let op, deze samenvatting bevat spoilers uit Carve the Mark! Cyra heeft een dodelijke currentgift waar haar vader en broer – de tiran die heerst over Shotet – maar al te graag gebruik van maken. Zo wordt ook de broer van Teka vermoord en wil zij niets liever dan wraak nemen. Haar doel is duidelijk; zij is degene die Cyra vermoordt.

Armored Ones II

Let op, deze samenvatting bevat spoilers uit Carve the Mark! Akos is samen met zijn broer gevangen genomen. Hij wil niets liever dan zijn broer redden en om dat te doen moet hij sterk worden. Hij haalt de aanvoerder over om hem op rite te laten gaan om zo zijn wapenuitrusting te verdienen. Om dat te doen moet hij het meest grote en dodelijke dier zien te vinden en vermoorden.

The Transformationist

Dit verhaal speelt zich wederom af in de wereld van Carve the Markt, maar dan op de planeet Zold in plaats van Thuvhe en met compleet andere karakters. Ik denk dat dit verhaal ook goed te begrijpen is als je Carve the Mark nog niet hebt gelezen. The Transformationist gaat over een jongen die een gevangenisstraf voor drie seizoenen heeft gekregen. Als een seizoen erop zit wordt hij 17 en moet hij een toets maken om te laten zien dat hij de uitstervende taal van Zold spreekt. Hiervoor mag hij een week naar huis en blijft hij bij zijn oom logeren. Daar komt hij erachter dat iemand een getuigenis voor hem heeft afgelegd waardoor hij misschien niet terug hoeft naar de gevangenis voor de andere twee seizoenen. Hij begint een zoektocht naar de anonieme getuige terwijl de lezer steeds kleine stukjes informatie krijgt die naar de gebeurtenis leiden waarvoor hij (onschuldig) een straf moet uitzitten.

“Some people might leave you, but it doesn’t mean that you’re worth leaving.” ~ Claire, from Inertia.

De verhalen zijn allemaal heel erg uiteenlopend en nemen je weer mee naar een hele andere wereld. Lezers krijgen hiermee een uniek kijkje in het donkere brein van Veronica Roth. Hearken, Armored Ones II en The Transformationist vond ik de leukste verhalen om te lezen. De wereld van Hearken vond ik erg bijzonder en fascinerend om te lezen. Armored Ones II vond ik leuk omdat het laat zien hoe Akos aan zijn wapenuitrusting is gekomen – een deel van het verhaal dat uit het boek is weggelaten, maar waar ik wel nieuwsgierig naar was. The Transformationist vond ik het meest spannend en wilde ik het liefst zo snel mogelijk hebben gelezen. Veronica Roth heeft hierbij onwijs goed gebruikt gemaakt van de spanningsboog. Je blijft maar doorlezen omdat je erachter wilt komen wat er is gebeurd en of de jongen schuldig is of niet. Het verhaal over Vim en Vigor daarentegen vond ik maar slechte fanfiction en veel te oppervlakkig. Alle verhalen hebben wel een diepliggend thema zoals mentale problemen de hoofdrol speelt in Inertia. Bij dit verhaal is het wel geprobeerd, maar wie je meeneemt naar een gala vind ik persoonlijk geen levensveranderende beslissing.
Ondanks dat de verhalen in vergelijking met een normaal boek uit meerdere hoofdstukken bestaan, vond ik ze wel erg kort. Het was makkelijk om erin te komen en je binnen enkele bladzijden een beeld van de wereld te vormen, maar niet voldoende om alle details mee te krijgen, het verhaal helemaal te doordenken en alles op zijn plaats te laten vallen. Sommige verhalen zijn voor mijn gevoel niet af, andere missen een plottwist of een ‘a-ha’ moment. De verhalen zijn te kort om je aan de karakters te laten hechten en het voelt een beetje gehaast. Dit geldt overigens niet over het laatste verhaal, deze is naar mijn mening echt het beste. Desondanks heb ik zeker geen spijt dat ik dit boek heb gelezen. Het leest makkelijk weg en doordat de verhalen korter zijn dan een heel boek kun je een verhaal in een korte tijd uitlezen. Hierdoor hoef je niet na een spannend hoofdstuk je boek weg te leggen terwijl je je afvraagt hoe het verder zal gaan.

Welk boek zou jij nog graag willen lezen?