Boek review: The Humans – Matt Haig

boek book reading lezen the humans the big read Matt Haig aliens dog

Dit boek heb ik cadeau gekregen als onderdeel van The Big Read van Edinburgh Napier University. Dit is een initiatief waarbij alle nieuwe studenten een boek thuis gestuurd krijgen. Studeren en naar een andere stad verhuizen is voor vele een grote en spannende stap. Doordat iedereen hetzelfde boek heeft gelezen hebben studenten al meteen een verbondenheid. Bovendien zorgt dit voor een gespreksonderwerp. Ik vind het een geweldig initiatief wat ik alleen maar kan aanmoedigen. Omdat ik uiteindelijk helaas niet naar Edinburgh Napier University ben gegaan heb ik het boek destijds aan de kant geschoven. Nu heb ik het alsnog gelezen en (spoiler!) daar heb ik absoluut geen spijt van.

“Make sure, as often as possible, you are doing something you’d be happy to die doing.”

The Humans gaat over een Vannadorian alien die naar aarde wordt gestuurd om belangrijke informatie te vernietigen. Na een 8 jaar durende studie is Professor Andrew Martin eindelijk achter het geheim van de priem nummers gekomen. Volgens de aliens is deze informatie te gevaarlijk voor de middelmatig intelligente mensen en mag het nooit aan het daglicht komen. De professor wordt dan ook vermoord en de naamloze alien neemt zijn identiteit aan. Echter weet hij vrij weinig van mensen en het leven op aarde. Hij weet niet wat gebruikelijk gedrag is of hoe hij erbij moet horen. Naast dat hij de opdracht heeft gekregen om de informatie te vernietigen, gaat hij ook op een zoektocht naar hetgeen waarom mensen leven.

“No one will understand you. It is not, ultimately, that important. What is important is that you understand you.”

Vanaf de allereerste zin van dit boek was ik al verkocht. Matt Haig heeft (in ieder geval in dit boek) een hele ongewone schrijfstijl die mij erg aanspreekt. Ik werd er meteen door gegrepen en wilde dit boek dan ook niet weg leggen. Het thema van dit boek is heel erg serieus, omdat het over een zoektocht gaat naar the meaning of life. The Humans staat dan ook vol met inspirerende quotes en waardevolle levenslessen. Het idee voor dit boek kwam bij Haig op toen hij zelf depressief was en zich erg ‘alien’ voelde. Hij bespreek dit thema wel op een hele humoristische en luchtige manier. Ik heb meerdere keren hardop moeten lachen.

“If getting drunk was how people forgot they were mortal, then hangovers were how they remembered.”

Daarnaast voelde ik ontzettend veel empathie voor de karakters in dit boek. Je leeft echt met ze mee. Bovendien heeft het een aantal onverwachte plottwist en een heel mooi en bevredigend einde. Ik heb ontzettend genoten van dit boek en zou graag meer van Matt Haig’s hand willen lezen. Ik vind het dan ook zeker een aanrader om te lezen. Het boek kun je hier kopen.

Heb jij al eens een boek van Matt Haig gelezen?