Boek review: The Upside of Falling – Alex Light

the upside of falling Alex young boek book reading lezen iPad Air 2 ebook pub iBooks

Toen ik in de digitale boekenwinkel aan het rond speuren was opzoek naar leuke boeken die ik kon lezen stuitte ik op The Upside of Falling van Alex Light. Het verhaal sprak me meteen aan en deed me denken aan P.S. I love you – wat ik een erg leuke film vond. Wellicht zou ik inmiddels te oud moeten zijn voor young adult contemporary boeken, maar ik wilde deze toch lezen. In deze blog vertel ik je wat ik ervan vond.

“If love couldn’t exist in reality, at least it was alive in fiction.” ~ Becca Hart

In The Upside of Falling volg je het leven van twee middelbare scholieren: Becca en Brett. Becca woont samen met haar moeder in een appartement en runt haar eigen bakkerij met lekkernijen. Ze is vijf jaar geleden aan het bakken geslagen toen Becca’s vader hen uit het niets verliet. Sindsdien gelooft Becca niet meer in ware leven en leest ze er alleen maar over. Liefde is immers iets fictiefs.

Brett lijkt alles voor elkaar te hebben. Hij is de quaterback van het football team en de meest populaire en knappe jongen van de school. Alle meiden kunnen het over niets anders hebben dan zijn prachtige ogen. Bovendien heeft hij rijke ouders en heeft zijn vader nog nooit een wedstrijd van hem gemist.

Hun wegen kruisen elkaar wanneer Brett en Becca besluiten om een neppe relatie aan te gaan. Dan zouden ze eindelijk van het gezeur van de buitenwereld af zijn. De bijzondere vriendschap die tussen hen ontstaat hadden ze beiden niet verwacht.

“I never thought I’d love anyone. And with all the downsides of love, you managed to show me the upside.” ~ Becca Hart

Het is een heel luchtig en voornamelijk vrolijk boek. Zoals je van dit verhaal verwacht zit het vol cliché’s en kun je het einde wel raden. Toch gebeurt er halverwege het boek iets onverwachts en zit er een mooie en waardevolle boodschap aan het einde. Het is dat ik zelf een onwijs leuke vriend heb, anders zou ik bijna verliefd worden op Brett. Het boek heb je – ondanks dat het toch 300 pagina’s bevat – vrij snel uitgelezen. Desondanks vond ik The Upside of Falling onwijs leuk om te lezen. Het deed er mij weer aan herinneren waarom ik lezen vroeger altijd zo leuk vond. Echt een aanrader als je van young adult contemporary boeken houdt. The Upside of Falling kun je hier bestellen.

Wat is jouw favoriete YA contemporary boek?